advies gevraagd in verband met (stervende) okkernotenboom

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
122
59
Bilzen
Onze okkernotenboom is al enkele jaren kaler en kaler aan het worden. Sommige takken zijn volledig kaal. Ook zitten er enkele zwammen op. De spechten zitten er regelmatig in en ik vind ook regelmatig stukken schors onder de boom. Ik vrees dat het einde nabij is van deze ooit prachtige boom. Deze boom stond er toen we 33 jaar geleden het huis kochten en was toen al vermoedelijk 15 jaar of meer oud. Wellicht is dit een normale leeftijd.

Ik weet niet goed of ik nog enkele jaren afwacht in de hoop dat de boom zich herstelt, of dat ik de boom nu al laat rooien. Ik heb ook al het advies gekregen om - als er nog blad op de boom staat - de boom fors terug te snoeien in de hoop dat hij een nieuwe doorstart maakt.

Ik vermoed dat deze boom wel wat waarde heeft aan hout, stamomtrek is 165 cm.

Mijn vragen:
Wacht ik nog met rooien of beter zo vlug mogelijk?
Heeft het hout waarde? Hoeveel zou dit bij benadering kunnen zijn?

1630940928022.png
Ter info: op de foto zie je tussen de stam en de haag nog een struik, dit is een hazelaar.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
ik denk dat je toch het beste een hovenier kunt vragen. Mijn ouders hebben in 1970 zo'n boompje geplant en die staat er nu nog. Is wel altijd door een expert onderhouden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Het ligt eraan wat de bedoeling is.
Als het erom gaat om de boom als object in de tuin te behouden, zou ik zeggen: kijk of hij te redden is.
Gaat het erom om nog wat met het hout te kunnen, als eigenlijk de beslissing al is genomen dat de boom weg moet/gaat, dan niet te lang meer wachten met kappen. Als de boom dood aan het gaan is en door zwammen is aangetast, kan dit ook invloed hebben op de kwaliteit van het hout.

Ik zou bij een hovenier navragen wat de levensverwachting van deze boom nog is (als ik het zo mag zeggen) en op basis daarvan een beslissing nemen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Maak eens een foto van die zwam.
Een Notenboom kan makkelijk meer dan 100jaar worden
Maar het feit dat er zwammen op groeien is in 99 van de 100 gevallen einde oefening.
Is er de afgelopen 10 jaar in de buurt wat met de grond gebeurd?
Is hij de afgelopen jaren wel eens gesnoeid ?
Veel hoveniers weten weinig van bomen.
Je kan beter een boomdeskundige opzoeken.
In Belgie is er een vereniging van boomdeskundigen.

Als hij bij een zware storm veilig kan omwaaien, zou je hem eventueel kunnen laten staan.
Maar het formaat ziende zou ik hem weg halen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vermoed dat deze boom wel wat waarde heeft aan hout, stamomtrek is 165 cm.

Je boom heeft dus, op het breedste stuk, een diameter van zo'n 50 cm. Reken op een cm of 20-30 met kern - op dat stuk. Dan komt er nog bij dat veel notenhout in Nederland een relatief lichte kern heeft, en niet het diep-donkerbruine dat mensen met notenhout associeren.

Kortom, ik zou me niet rijk rekenen. Dit

Het loont de moeite om hout te herkennen

was een nog dikkere boom, die uiteindelijk als brandhout weg ging.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
Eens met Klusrob. Ik zou er een boomchirurg bij halen om te zien of hij nog te redden is. Als dat niet zo is dan zou ik hem zo snel mogelijk rooien. De kans dat de kern al aan het rotten is, is vrij groot. Ik heb recent een soortgelijke boom gerooid ( zie mijn bericht over de oogst van een walnotenboom). de wortels bleken al flink verrot. In hoeverre het hout nog wat waard is hangt er erg vanaf hoever de aantasting al door de stam is verspreid. Is nu mijns inziens nog niets over te zeggen, dat zie je pas als de stam verzaagd is.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
In het buitengebied van ons dorp staat een okkernoot die is geplant naast een boerderij op de dag dat deze voor het eerst werd bewoond in 1850.
Ik heb er nu geen foto van, maar het is een aartsvader van een boom die dus inmiddels zo'n 175 jaar oud zal zijn. Aangenomen dat het boompje toentertijd een jaar of vijf kan zijn geweest.
Het lijkt me aannemelijk dat niet alle okkernoten deze respectabele leeftijd zullen halen.
Hendrikje van Andel-Schipper werd 115 jaartjes en twee maanden oud en scherp tot de laatste snik.
Ik ken jammer genoeg ook mensen die de helft niet haalden.
Het zal met bomen niet anders gaan.
Omzagen en verwerken tot iets leuks zou ik zeggen. :)
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
122
59
Bilzen
Dank voor de vele reacties.

Een hovenier lijkt me inderdaad niet de best geplaatste persoon voor advies. Ik heb ondertussen al een mail gestuurd naar de boomgaardstichting en wacht hun antwoord af. Een boomchirurg kan ik nog altijd doen, maar dan begint de rekening te lopen.

Wat betreft de oorzaak is het gissen: ik denk dat deze boom nog een aantal jaren langer had kunnen staan. Welke mogelijke factoren zie ik:
- Ik heb de afgelopen jaren reeds enkele takken zelf gesnoeid, omdat deze dood waren. Ik heb dit steeds in het groeiseizoen gedaan, zoals ik meermaals gelezen/gehoord heb. Misschien is hier toch iets misgegaan...
- De laatste jaren krijg ik meer en meer water in de tuin sinds de buurman het aangrenzende perceel heeft aangehoogd.

De zwarte zwam hangt nogal hoog in de boom, is moeilijk te fotograferen met mijn GSM. Hij ziet er ongeveer uit als deze:
1631037249125.png

Ik hoef me dus al geen illusies te maken dat ik rijk ga worden van de houtopbrengst, wanneer de boom gerooid zou worden. Als het zover is, bekijk ik wel of ik planken laat zagen , maar voorlopig heb ik nog geen idee wat ik met het hout zou doen.
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
122
59
Bilzen
Ondertussen, na meer dan een maand, heb ik eindelijk 2 boomverzorgers bereid gevonden om eens te komen kijken naar de boom. Geen van beide kan uitsluitsel geven (wat ik gevreesd had). Voor de veiligheid zouden de dode takken best verwijderd worden. Als we dit doen is de boom helemaal uit vorm. En door de zwakke bladgroei zullen we er niet veel schaduw meer van hebben komende zomer(s). We zijn nog aan het nadenken wat te doen, maar hoogstwaarschijnlijk gaan we de boom laten kappen.
Bedankt aan ieder voor de geleverde tips.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Als er eenmaal zo'n zwam aan de boom hangt, einde oefening.
Geloof me, al wat de boomverzorgers je kunnen vertellen, niet doen.
Het mycelium van deze zwam zit dus al in de boom, jij ziet enkele de vrucht.
Dit gaat 100% niet meer goed komen, laat je zeker geen centjes uit de zak kloppen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.