Advies gevraagd: Hoe sterk is mdf ?

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Hallo,

ik wil de dampkap in de keuken gaan ophangen tegen de muur, het is een inbouwmodel, je hebt eigenlijk een plank met een gat nodig dus.

Maar ik wil die plank tegen de muur vastmaken en wil zoiets maken;

dampkap.jpg

Alles in MDF 18 dik, gelijmd ,met lamello's emn een paar SPAXen erin.

Zou dat iets of wat gewicht kunnen houden?

Bedank Bart
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Kwa krachten kan 18 mm MDF dat makkelijk hebben. Alleen, dat vocht dat uit je kokende pannetjes komt, dat is minder goed voor het MDF.
Ik zou denk ik voor garantie-multiplex of betonplex gaan, zeker als het geen zichtwerk is.

Groet, Karel
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
mdf en vocht is inderdaad een heel slecht plan. binnen de kortste keren je mdf 2x zo dik van al het vocht. Watervast multiplex komt meer in de buurt zou ik ook zeggen.

Qua sterkte; vlgs mij het enige waar je op zou moeten letten is hoe je de plank/steun tegen de muur aan zet. Als je die schroeven/slagpluggen te ver bij die ribben vandaan zet dan buigt de verticale plank wsl door. Als je daar op let zal het zeker wel houden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo Bart,

Is deze constructie alleen bedoeld om de dampkap op te hangen, of is het ook als mooie afwerking bedoeld?
En ga je het nog verven?

Groeten, Raymond
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb al jaren een zelfgemaakte dampkap ombouw van MDF op een vurenhouten frame, van binnen ook alles goed afgelakt (extra gronden en lakken) en nul vochtprobleem.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Bedankt allemaal,

het is MDF geworden, heb nog wat extra steunen erbij gezet, onze keuken is volledig in MDF en we hebben pas een arduinen blad laten leggen, daarom moets de oude ombouw effe er vanaf. Nu merken we dat die veigenlijk veel te log was, en ga ik een andere evrsie maken. Destijds was dat ook al MDF, maar qua constructie compleet anders. De damplkap-plaat rustte op 2 massieve zuilen, nu hangt hij dus aan de muur.

Gisteren opgehangen, ik had al het hout thuis liggen, dus dat stond tamelijk snel in mekaar.

Al een grondverf op de delen die niet meer zichtbaar zijn gezet, en straks de rest verder verven.

Er komt nog een ombouw rond, owv het gewicht ga ik dat een sproberen te maken uit bvb 15 dik ipv 18 dik, ook hangend aan plafond en muur, zodat er geen extra gewicht op dit deel komt.

BartWP_20130912_006[1].jpgWP_20130912_008[1].jpg
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
mcarma, ja dat dacht ik eigenlijk zelf ook al, maar dat had ik niet liggen, en vermits de vorige versie (was ongveer 14 jr oud, zonder enige vervorming of blaasvorming) ook gewone MDF was, heb ik het maar gewaagd.

Moet toch volledig geverfd.

By the way, constructie is wel degelijk heel solide nu, hangt vast met SPAXen in de houten kast erachter links, en rechts hangt het vast in de muur met spijkerpluggen van 8.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe gaat het intussen met je keuken in MDF? Vochtproblemen gehad?
vooreerst . . . welkom als nieuw lid, leo

ivm die dampkapombouw in mdf
bij bart zal die wel een tijdje stand houden
de overspanning is kort, buiten de dampkap zit er weinig mdf in het horizontale vlak, én er zit versterkingen dwars en in de lengte op
als de afvoer goed afgedicht is, dan is er weinig kans op vochtproblemen, zelfs wanneer dit geen groene mdf is

een kennis van mij had 'minder geluk' met zijn dampkapombouw
op de dag dat ze die plaatsten hebben de keukenplaatsers in de dhz (bruine) mdf 18 mm laten zagen
de onderplaat van 200 bij 60 cm is er zonder noemenswaardige versterkingen in gegaan (want ze wilden diezelfde dag klaar zijn ;-)
na een maand was die reeds gezakt => 1 cm spleet tussen randplaat en plafond
het geheel had zich dan reeds zo gezet, dat het niet meer omhoog te schoren was

een jaar later had mijn collega 'meer geluk'
de afvoer van het dak was verstopt
tijdens een hevige bui is het water over de rand gelopen, en had zich via het vals plafond en de dampkap een weg naar beneden gezocht
de mdf heeft zich volgezogen (mdf is geperst karton), en was niet meer om aan te zien
de verzekering is 'te hulp gesneld'
een geluk bij een ongeluk

voor de 40 euro dat een mpx-plaat meer kost dan een mdf, zou ik geen risico's nemen
 
Laatst bewerkt:

leo vc

Nieuw lid
16 jul 2021
2
0
Evergem
Dankjewel voor de verwelkoming en de informatie!

Dus niet alleen voor de dampkap, maar voor de keukenkasten beter multiplex dan mdf?
Zijn er ook in multiplex nog gradaties van sterkte en waterbestendigheid?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dus niet alleen voor de dampkap, maar voor de keukenkasten beter multiplex dan mdf?
Zijn er ook in multiplex nog gradaties van sterkte en waterbestendigheid?
je lijkt grootse plannen te hebben !

mdf heeft weinig draagkracht
die overspanning van 200 cm zonder noemenswaardige versterking bij mijn collega was gedoemd om door te zakken
tot 60 cm (standaardbreedte keukenkasten) is mdf voor de horizontale delen nog doenbaar
voor de deuren is het zeker geen probleem

in mpx is ivm waterbestendigheid wbp de beste klasse ('water boiling point')
die is ruim beschikbaar
voor keukenmeubelen heb je die niet nodig (met voorbehoud voor de dampkap)

de vragen die je voor jezelf eerst dient te beantwoorden zijn:
1) welk gereedschap heb ik om een keuken te maken ?
2) wat is mijn ervaring, en kan ik de ontbrekende ervaring opbouwen, indien nodig ?
3) welk basismateriaal ga ik gebruiken & hoe werk ik dat af ?
4) wat is mijn budget ?
5) is er een reden & is het verantwoord om dit zelf te maken ? (als je geen dhz'er zou zijn, dan zou je niet op dit forum gekomen zijn)

kijk bij hanssens in gent voor een goed overzicht
(hun webstek mag er zijn, maar bij mijn laatste bezoek waren hun toonzaal + stalen wat minder)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.