Advies gevraagd bij verbouwen bestaande douglas overkapping

LeonDH

Nieuw lid
31 jul 2016
1
0
Beste Woodworkers,

Wij zijn onlangs verhuisd en beschikken nu over een garage aan huis en een douglas overkapping van +/- 10x4m binnenmaten met 15x15 staanders op betonpoeren en 16x5 dragers. Momenteel is de garage in gebruik als fitness/gym ruimte en wordt de schuur gebruikt als opslag voor onder andere de fietsen, gereedschap etc. Nu heeft mijn vrouw het idee opgevat om deze functies om te draaien en zodoende de overkapping om te gaan bouwen tot sporthok. Doordat wij beiden oorspronkelijk een sportopleiding hebben gedaan ALO/Bewegingswetenschappen en nog actief hobbymatig in de sportbranche werken is ook het idee geopperd om wellicht in de toekomst hier iets mee te gaan doen in het nieuwe ''bouwwerk''.

Zodoende op dit forum terecht gekomen, al een hoop mooie projecten gelezen en gezien en daar goede ideeën opgedaan voor het detail werk maar nog niet specifiek dit geval. Waar ik advies bij kan gebruiken voordat ik verder ga plannen is het volgende, om van de huidige overkapping een geïsoleerde ruimte te maken die door verwarming in de wintermaanden ook behaaglijk blijft moet er het een en ander gebeuren. Waar ik nu aan denk is om de overkapping te strippen tot enkel het dak zodat de 8 staanders en dak overblijven. Wat is wijsheid met betrekking tot de vloer? Kan ik bijvoorbeeld een bekisting maken die aansluiten op de betonpoeren om zo een geïsoleerde betonvloer te storten? Mijn eerste gedachten gaan hier naar uit omdat er toch ook aardig wat gewicht in de ruimte komt te staan in de vorm van fitness toestellen. Ik woon in NH en de bodem is compleet zand, grondwaterpeil is 0,8m. Kan een dergelijke vloer met die belasting überhaupt uit hout opgetrokken worden?

Zoals jullie merken ben ik erg zoekende naar de basis om met dit project te starten. Ik ben erg benieuwd naar hoe de meer ervaren klussers dit zouden opstarten. Al het advies is welkom! Zie bijlage voor de huidige situatie.

Gr Leon
 

Bijlagen

  • 20210124_110325.jpg
    20210124_110325.jpg
    206,3 KB · Weergaven: 73
  • 20210124_110350.jpg
    20210124_110350.jpg
    223,2 KB · Weergaven: 73
  • 20210124_110437.jpg
    20210124_110437.jpg
    268,3 KB · Weergaven: 72
  • 20210124_110520.jpg
    20210124_110520.jpg
    201,1 KB · Weergaven: 68
  • 20210124_110645.jpg
    20210124_110645.jpg
    259,4 KB · Weergaven: 68
  • 20210124_110721.jpg
    20210124_110721.jpg
    143,9 KB · Weergaven: 69

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Beste Woodworkers,

Wij zijn onlangs verhuisd en beschikken nu over een garage aan huis en een douglas overkapping van +/- 10x4m binnenmaten met 15x15 staanders op betonpoeren en 16x5 dragers. Momenteel is de garage in gebruik als fitness/gym ruimte en wordt de schuur gebruikt als opslag voor onder andere de fietsen, gereedschap etc. Nu heeft mijn vrouw het idee opgevat om deze functies om te draaien en zodoende de overkapping om te gaan bouwen tot sporthok. Doordat wij beiden oorspronkelijk een sportopleiding hebben gedaan ALO/Bewegingswetenschappen en nog actief hobbymatig in de sportbranche werken is ook het idee geopperd om wellicht in de toekomst hier iets mee te gaan doen in het nieuwe ''bouwwerk''.

Zodoende op dit forum terecht gekomen, al een hoop mooie projecten gelezen en gezien en daar goede ideeën opgedaan voor het detail werk maar nog niet specifiek dit geval. Waar ik advies bij kan gebruiken voordat ik verder ga plannen is het volgende, om van de huidige overkapping een geïsoleerde ruimte te maken die door verwarming in de wintermaanden ook behaaglijk blijft moet er het een en ander gebeuren. Waar ik nu aan denk is om de overkapping te strippen tot enkel het dak zodat de 8 staanders en dak overblijven. Wat is wijsheid met betrekking tot de vloer? Kan ik bijvoorbeeld een bekisting maken die aansluiten op de betonpoeren om zo een geïsoleerde betonvloer te storten? Mijn eerste gedachten gaan hier naar uit omdat er toch ook aardig wat gewicht in de ruimte komt te staan in de vorm van fitness toestellen. Ik woon in NH en de bodem is compleet zand, grondwaterpeil is 0,8m. Kan een dergelijke vloer met die belasting überhaupt uit hout opgetrokken worden?

Zoals jullie merken ben ik erg zoekende naar de basis om met dit project te starten. Ik ben erg benieuwd naar hoe de meer ervaren klussers dit zouden opstarten. Al het advies is welkom! Zie bijlage voor de huidige situatie.

Gr Leon
Leuk project(Y).
Heb even erg dat als je de wanden eruit trekt je hok bijna geen stabiliteit meer heeft. (hooguit van die geschroefde schoortjes een klein beetje).
Dus wellicht tijdelijk enkele diagonale 2/3en plaatsen zodat het geheel stabiel blijft.

M.b.t. de vloer zou dat prima moeten kunnen. Licht er ook een beetje aan hoe diep je wilt gaan. Je wilt natuurlijk dat je poeren nog ietsjes boven je maaiveld uit komen. Een betonvloer dunner dan 100mm is geen betonvloer dus je zult wellicht 150mm dik v.v. enkel net Ø8/150 pakken en dan iets van 100mm isolatie eronder? Je moet er daarbij erg in houden dan de betondruk je poertjes niet naar buiten toe drukken..
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waar ik nu aan denk is om de overkapping te strippen tot enkel het dak zodat de 8 staanders en dak overblijven
welk nut heeft strippen ?
ik veronderstel dat je de 'muren' er uit/af wil halen
je hebt in ieder geval een buitenafwerking nodig
ik zou de de linkerwand van de garage helemaal rechts plaatsen
de voorkant van de garage kan je ook hergebruiken
of zelfs laten staan + de 2 nu openstaande delen op dezelfde manier afwerken
beter zou zijn om er glas in te plaatsen, zodat je buitenlicht hebt
Wat is wijsheid met betrekking tot de vloer?
als je de ruimte wil verwarmen, dan moet je ook de vloer isoleren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.