Advies en reacties gevraagd voor elk aspect incl hout aanschaffen voor tv meubels / battle station / bureau.

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
337
93
Rotterdam
Bedankt voor de tips! Ja ik heb wel graag die uitstraling van massief hout. Gefineerd staat me toch een beetje tegen maar toch zeker het overwegen waard!
Even voor de zekerheid: Je moet het absoluut niet vergelijken met de melamine platen uit de bouwmarkt. Die zijn over het algemeen van spaanplaat en hebben een kunststof laag met een houtprint. De genoemde fineerplaten zijn hoge kwaliteit MDF of Multiplex met een dun laagje (< 1mm) echt hout erop.

Ik was vorige week nog bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Daar hebben ze heel veel fineerplaat op voorraad, zodat je dat in het echt kunt zien. Volgens mij was geen enkele plaat (122x244cm, 18mm dik) duurder dan €200. Ze verkopen ook reststukken en van diverse types kan je ook kwart en halve platen kopen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.384
1.086
Enschede, Twente
Ik was vorige week nog bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Daar hebben ze heel veel fineerplaat op voorraad, zodat je dat in het echt kunt zien. Volgens mij was geen enkele plaat (122x244cm, 18mm dik) duurder dan €200. Ze verkopen ook reststukken en van diverse types kan je ook kwart en halve platen kopen.
Als je ze bij de fabrikant bestelt (naam heb ik eerder vermeld), mag je erop rekenen dat het fineer uit dezelfde batch komt, wat het eindresultaat zeker ten goede komt.
Dat gefineerd materiaal je tegen staat is iets waar ik enkel tegenover kan stellen dat er historisch gezien fantastische meubels gemaakt zijn met fineer & recentelijk de meest waanzinnige interieurs.

mourningwood

Nieuw lid
24 jun 2025
10
1
Woerden
wow tijd vliegt, ben druk met werken en boulderen/wandklimmen en moe zijn, en de schuur van me pa staat nog een paar maanden vol met verhuisspullen van iemand. Maar heb wel een paar plankjes aan elkaar lopen lijmen.

Ben begonnen met dat kleine keukenstukje maken. Rest van de meubels zien we later wel.

Heb 40mm eiken planken gekocht, en 19/20mm eiken planken voor de lade en het dunne <alleen voor de mooi> zijwandje. Oh en toch ook ladegeleiders ;)

Ook een los stukje eiken tafelblad gevonden voor het aanrecht, een goede match met het vineer van mijn keukentje zoals je ziet!

Heb halverwege het lijmen besloten om een risico te nemen en ondiepe sleuven in de zijwanden te frezen zodat je geen kier ziet tussen de zijwandjes en horizontale planken :eek:!?!? Nog nooit gedaan dus fingers crossed! (klein teststukje zichtbaar op foto)

Ik denk omdat keukens wel eens nat en vet worden, ik dit dus niet kan oliën en er dus gewoon matte lak op ga doen. Hoeveel lagen weet ik nog niet. 2? 3?

11073.jpg11493.jpg
11492.jpg11436.jpg11439.jpg

Oh overigens er nog niet helemaal uit wat voor hout ik voor de rest van de meubels zal gaan kopen. Zat te denken aan iets wat meer geleefd en rustiek is dan dit. Misschien spoorbielzen die tot planken zijn verzaagd. Nu nog iets ruimte tekort om dat voor al die meubels kwijt te kunnen.

Groetjes

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.909
3.769
Gaanderen
Neem geen spoorbielzen. Dat is chemisch afval. Zoek naar eiken wagondelen. Kosten veel meer dan nieuw eikenhout. Let bij het bewerken wel op dat het vol kan zitten met rotzooi. Denk aan steentjes ed.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.807
1.313
Omgeving Leiden
Niet aan beginnen, aan hout dat op de e.o.a. manier chemisch is behandeld of zwaar in de teer is gezet.
"Je ruikt het maar een beetje, maar" en dan komt het "dat is volgens mij niet erg"

Koop onbehandeld hout en ga aan de slag met beits, dan heb je het trnminste nog een beetje in de hand.
Nog rustieker? Een schot hagel doet wonderen :)

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
911
248
Twello
Het is jammer om overal massief hout te gebruiken.
Het is wel veel meer werk maar een stuk goedkoper om fineer voor de kast te gebruiken en massief voor de deurtjes.

Hierbij een YT.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.810
570
Dordrecht
wow tijd vliegt, ben druk met werken en boulderen/wandklimmen en moe zijn, en de schuur van me pa staat nog een paar maanden vol met verhuisspullen van iemand. Maar heb wel een paar plankjes aan elkaar lopen lijmen.

Ben begonnen met dat kleine keukenstukje maken. Rest van de meubels zien we later wel.

Heb 40mm eiken planken gekocht, en 19/20mm eiken planken voor de lade en het dunne <alleen voor de mooi> zijwandje. Oh en toch ook ladegeleiders ;)

Ook een los stukje eiken tafelblad gevonden voor het aanrecht, een goede match met het vineer van mijn keukentje zoals je ziet!

Heb halverwege het lijmen besloten om een risico te nemen en ondiepe sleuven in de zijwanden te frezen zodat je geen kier ziet tussen de zijwandjes en horizontale planken :eek:!?!? Nog nooit gedaan dus fingers crossed! (klein teststukje zichtbaar op foto)

Ik denk omdat keukens wel eens nat en vet worden, ik dit dus niet kan oliën en er dus gewoon matte lak op ga doen. Hoeveel lagen weet ik nog niet. 2? 3?

Bekijk bijlage 161477Bekijk bijlage 161478
Bekijk bijlage 161480Bekijk bijlage 161481Bekijk bijlage 161479

Oh overigens er nog niet helemaal uit wat voor hout ik voor de rest van de meubels zal gaan kopen. Zat te denken aan iets wat meer geleefd en rustiek is dan dit. Misschien spoorbielzen die tot planken zijn verzaagd. Nu nog iets ruimte tekort om dat voor al die meubels kwijt te kunnen.

Groetjes
Als je betaalbaar hout wilt dat levendig is, probeer dan een partijtje onbehandelde eiken balken/dwarsliggers te scoren op een veiling. Is vaak ca. 130x200-220mm kopmaat bij 2600mm lengte. Pakket van een m3 gaat vaak weg voor minder dan 400 euro.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.