Advies en reacties gevraagd voor elk aspect incl hout aanschaffen voor tv meubels / battle station / bureau.

Bernard38

Nieuw lid
al in de tijden vd middeleeuwen werden de mooiste (en duurste) meubels gemaakt mbv fineer. Heel veel antieke meubels werden al zo in elkaar gezet.
Het verschil met vol hout zie en voel je niet !! Het heeft ook gewoon constructief heel veel voordelen.
Klopt. Maar je kan het meestal wel zien omdat voor de kopse kanten niet altijd kops fineer gebruikt werd. Voor meubels hou ikzelf ook meer van massief, alhoewel gefineerd plaatmateriaal wel één groot voordeel biedt: stabiliteit. Een gefineerde multiplexplaat zal niet kromtrekken of werken zoals massief soms wel doet (zeker als bij de constructie geen rekening gehouden werd met het werken van het hout). Voor vloeren geldt hetzelfde: gefineerd zal stabieler zijn.

• Leuk
Waarderingen: mourningwood

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.895
1.368
Omgeving Leiden
Netjes gemaakt, dat ziet er wel heel strak uit! Terecht dat je daar trots op bent.
In het bijschrift van je instagrampost lees ik dat het voor de keuken wordt, in de titel van het onderwerp noem je een battle station. Zijn de plannen veranderd?

• Leuk

mourningwood

Nieuw lid
24 jun 2025
24
5
Woerden
Netjes gemaakt, dat ziet er wel heel strak uit! Terecht dat je daar trots op bent.
In het bijschrift van je instagrampost lees ik dat het voor de keuken wordt, in de titel van het onderwerp noem je een battle station. Zijn de plannen veranderd?
Plannen nog hetzelfde maar snap dat je niet alles door wil lezen.
Mijn keuken en woonkamer is 1 kamer.
Ik wil eerst een beetje oefenen met dit keukenblokje en een boekenkastje, en daarna begin ik aan de (4?) meubels die daadwerkelijk deel uitmaken van de battlestation.

mourningwood

Nieuw lid
24 jun 2025
24
5
Woerden
jouw draadje staat in mijn agenda !

als de bodem van de lades (vast) tussen de wanden zit, dan verwacht ik dat die gaat leven
ik zou die los in een groef geplaatst hebben
afwachten
Wat bedoel je precies met groef? Andere optie was misschien om een extra plankje tussen de ladegeleiders en het frame te installeren zodat ik later dat plankje zou kunnen vervangen met een plankje van een andere dikte om het zo weer goed af te stellen?

Dan was de lade wel ietsjes smaller geweest, ik heb de omvang van mijn lade zo groot mogelijk gemaakt in de beschikbare ruimte met als mogelijk nadeel dat het later vast gaat lopen. Ik hoop dat het meevalt.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.010
2.891
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat bedoel je precies met groef?
een gleuf rondom in de zijkanten van de schuif, waarin de bodem vrij kan krimpen + uitzetten
bij, nochtans beslagen hobby-schrijnwerkers, heb ik reeds kasten en deuren gezien, waar het bovenblad en het deurpaneel gebarsten was, omdat het niet kon bewegen (krimpen)
mogelijks vergis ik mij bij het bekijken van hoe je de bodem tussen/in de zijkanten van de schuif ingewerkt hebt
strak insnoeren beperkt het bewegen
zo zet ik de bodem in mijn schuiven
alhoewel het meestal geen massief hout is, maar mpx of melamine of hpl, snoer ik de bodem niet in
tekening is schuif binnen corpus (mijn demo-model)

1767703652059.png

Laatst bewerkt:
  • Leuk

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
343
97
Rotterdam
Ah ok, bedankt voor de tip!
Ik heb alles gewoon gedeuveld en gelijmd zonder daar rekning mee te houden.
Dan is het goed dat je dit als oefening voor het grote werkt doet en hier deelt. Zoals @jorisvh in #50 al zei: een lade is eenvoudig te corrigeren als het misgaat. Bij grotere meubels wordt dat al snel lastiger. (Massief) hout werkt nu eenmaal. Vooral dwars op de nerfrichting. In de lengte nauwelijks, maar in breedte/dikte kan dat best aardig wat zijn, afhankelijk van de houtsoort en de schommeling in voornamelijk luchtvochtigheid. Als je daar geen rekening mee houdt, dan zal het hout scheuren bij krimp (agv relatieve droogte) of bol gaat staan, cq. de boel uit elkaar drukken bij uitzetten (agv verhoging relatieve vochtigheid).

Die werking ga je nooit voorkomen (behalve in super geconditioneerde ruimtes), dus moet je er rekening mee houden. Dat kan/moet op meerdere manieren:
  • nadenken over de verbindingen tussen dwars- en langshout
  • ruime schroefgaten (slobgaten) gebruiken waarin het hout kan bewegen
  • groeven waarin panelen vrij kunnen bewegen (zie post #53 van @ZotVanHout)
  • bladwervels (of "achtjes") gebruiken voor bevestiging van bladen op een onderstel
  • zwaluwstaarten gebruiken
  • niet lijmen/schroeven/deuvelen over de volledige verbinding, maar alleen in het middel
Het moet je ook niet afschrikken. Een corpus waarin de nerfrichting altijd dezelfde kant oploopt, kan je prima rondom schroeven. (Zoals bij het corpus van jouw ladeblok.) Het is immers dezelfde houtsoort die op elk deel nagenoeg hetzelfde zal krimpen/uitzetten. De problemen moet je verwachten bij delen waar verschillende nerfrichtingen gecombineerd worden (zoals jouw ladebodem, aansluiting van tafelblad op onderstel, etc.) of connecties tussen massief hout en andere materialen.

Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.521
397
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Gelukkig voor die lade is de nerfrichting allemaal horizontaal en de werking van hout in de lengte is minimaal, het zal dus met de lade wel loslopen, daar waar je 2 delen tegen elkaar zet met verschillende nerfrichting moet je die niet lijmen maar werkend tegen elkaar aanmaken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.