Advies drukveer

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Toen ik vandaag het vintage kinderbedje van onze jongste zoon uit elkaar haalde, zag ik dat een van de drukveren waarmee de zijkanten opgevangen worden als je ze laat zakken, ontbreekt. Voordat het bed weer voor (hopelijk) 20 jaar naar de berging gaat zodat onze kleinkinderen er dan in kunnen slapen, wil ik het compleet maken.

Ik kom er niet uit met de websites van online drukverenverkopers. Maakt het uit dat de veer een zandlopervorm heeft (er gaat een glijstang doorheen) of kan ik gewoon een rechte veer nemen met dezelfde buitendiameter? Hoe kom ik erachter wat de belaste kracht in Newton is?

Bijgevoegde foto (met rolletje schilderstape voor schaal). Afmetingen zijn
  • Lengte: 24,3mm
  • Maximale buitendiameter: 17,3mm
  • Minimale buitendiameter: 13,2 mm
  • Minimale binnendiameter: 9,8mm
  • Draaddikte: 1,7mm
  • Diameter van de glijstang die erdoor gaat: 8,0mm
Suggesties over hoe ik achter die veerkracht kom, waar je zoiets online in een oplage van 1 als particulier kan kopen etc. zijn zeer welkom!
 

Bijlagen

  • E0FF9B90-3935-432F-A29B-4135003609AE.jpeg
    E0FF9B90-3935-432F-A29B-4135003609AE.jpeg
    70,3 KB · Weergaven: 13

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Hey thewieger,

Misschien kan ik je onderweg helpen. De veerkracht van een veer wordt vaak uitgedrukt in Newton per meter. Wat betekend dat als de veer 1 meter indrukt en dat een kracht kost van 10 Newton (~1kg) de veerstijfheid 10 Newton per meter is.

Een optie is (mits de veer een beetje stijf is) om de hoogte van de veer te meten in rust stel (24.3 mm in jou geval) daarna een bekend gewicht op de veer te zetten (hier wordt het lastig) dan de lengte van de veer nog een keer te meten (stel 14.3mm bij een gewicht van 1kg of ~10N). Wat betekend dat 10N de veer 10 mm (0.01m) indrukt dan is de veer constant 1000N per meter (10N/0.01m = 1000N per m).

Waar je zulke veren per 1 kan kopen zou ik zo snel niet weten maar misschien kom je met de veerkracht al iets verder.

Toen ik op reageren drukte bedacht ik me opeens dat ik zandloper veren op twee plekken gezien heb. De eerste keer was de veer constant niet linear (als je hem indrukt is de veer constante hoger in de eerste cm dan in de tweede cm). De tweede keer was een veer die helemaal plat gedrukt kon worden normale (rechte) veren komen de wikkelingen na een tijdje op elkaar en kan je hem niet verder indrukken. Misschien helpt deze info bij het uitkiezen of je een rechte of zandloper achtere veer nodig heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Hi Bub,

Dank je wel! Goede ideeën . De veerkracht gaat me hiermee wel lukken, denk ik. Ik weet dat de veer niet volledig ingedrukt is wanneer hij belast is, dus ik denk dat jr andere optie waarschijnlijker is. De zijkant van het bed rust in totaal op 4 veren (twee landlopers en twee conische), dus misschien maakt het niet zo heel veel uit als er een recht is - mits hij ver genoeg ingedrukt kan worden.

Ik ga vanavond weer even puzzelen, zal de uitkomst delen! Thanks again! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bub

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.