Advies cirkelzaag

Tostibrand

Nieuw lid
7 mei 2023
3
0
Nederland
Hallo, ik heb een paar cirkelzagen op het oog.

-Bosch GKS 190, alround goed ding lijkt me

-Bosch GKS 165, goede diepte 66mm bij 90° en 47mm bij andere graden. Compact en licht. Enige wat mij weerhoudt is de 1100 watt motor. Is dat sterk genoeg? Ik zaag balken (2x3 en 2x4) en plaat materiaal max 18mm en misschien wil ik ook wel eens wat hardhout bewerken in de toekomst

-Stanley Fatmax FME301KQS, ziet en voelt degelijk. Krachtige motor.

Wat gebruiken jullie en wat raden jullie aan? Ik sta ook open voor andere opties.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
In plaats van een hobby prul, kan je beter een cirkelzaag van een gerenommeerd merk van marktplaats halen. Kijk gewoon wat er op fiets afstand wordt aangeboden. Kost over het algemeen niet meer dan 25 euro. Koop er een knap nieuw zaagblad bij en je kan zagen.

• Leuk
Waarderingen: Willempie

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
473
220
Wetteren, Belgie
In plaats van een hobby prul, kan je beter een cirkelzaag van een gerenommeerd merk van marktplaats halen
Ik meen te weten dat jij een professioneel houtbewerker bent of op zijn minst een goede amateur met veel ervaring. En meningen van zulke mensen vind ik altijd waardevol. Nu ben ik zelf geen grote fan van Bosch, maar moet Bosch Professional beschouwd worden als hobby prul? En welke merken zou je dan wel aanraden?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Wat wil je doen met de zaag? Voor daktimmerwerk heb je een andere machine nodig dan om beklede plaat te zagen.

Tostibrand

Nieuw lid
7 mei 2023
3
0
Nederland
In plaats van een hobby prul, kan je beter een cirkelzaag van een gerenommeerd merk van marktplaats halen. Kijk gewoon wat er op fiets afstand wordt aangeboden. Kost over het algemeen niet meer dan 25 euro. Koop er een knap nieuw zaagblad bij en je kan zagen.
Ik heb die optie overwogen. Wat ik vooral tegen kom is topcraft en kinzo, in iedergeval heel oud spul en roestig. Ik heb er ook zo een gekocht(topcraft 1200W) voor een 10 tientje, maar ik wil wat beters. De contructie van de glij plaat en instelbare dieptes en hoeken is dun en voelt niet stevig aan. Vandaar dat ik naar wat nieuwers kijk. Het is voor hobby

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Laten we voorop stellen dat dit mijn uit ervaring gevormde mening is. Dus andere mensen kunnen heel andere ervaringen hebben. 40 jaar geleden toen ik met werken begon, werd een groot deel van de groen bosch machines in zwitserland bij scintilla AG gemaakt. Die gebruik ik nog steeds. Blauwe bosch was toen voor mij niet te betalen, maar ik werkte er wel mee bij de bedrijven waar ik werkte. Ik werkte vooral in technische diensten, waar ik gereedschap moest onderhouden en repareren. De meeste handgereedschappen uit die tijd kregen eens een nieuw snoer, of nieuwe lagers, of koolborstels. Maar echt kapot gingen ze vooral door valpartijen, of iemand reed er met een heftruck over heen. Maar handgereedschap was ten opzichte van je salaris best duur. De gereedschappen die ik nu vaak na moet kijken, hebben heel vaak kapotte elektronica. Of uitgefakkelde ankers. Of tandwielen zonder tanden. Mijn persoonlijke voorkeur voor nieuw is nog steeds makita. Machines zijn redelijk geprijsd en ze hebben een behoorlijke onderdelenvoorziening, die redelijk betaalbaar is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Zoek naar oude aeg, bosch, elu, dat soort machines. Maar ook een topcraft of skil zaagt prima als je er een fatsoenlijk zaagblad op zet. Het voordeel van een ijzeren zool is dat je hem gewoon weer kan richten, als hij van je werkbank valt. Als je zo'n zaag maar af en toe gebruikt, zou ik daar niet te veel geld op stuk slaan. Investeer je geld in een goede schuurmachine en een goede stofzuiger.

• Leuk
Waarderingen: mk23 en Tostibrand

Lars.

Post veel
26 nov 2014
878
78
Thuis
Ik heb redelijk veel van Bosch blauw en ik heb daar nooit problemen of teleurstellingen mee gehad. Als je het kan betalen zou ik persoonlijk daar voor gaan in plaats van 2de hands, je weet namelijk nooit hoe lang dat dan weer mee gaat... en wat de verkoper er mee uit heeft gehaald.

• Leuk
Waarderingen: Tostibrand

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.183
963
Nootdorp
Ik een echte hobbyist. Ik werk 4,5 dag achter een pc en ongeveer 1 dag bezig met hobbyen. Mijn grote voorkeur is makita. Ik heb nog wel een paar apparaten van bosch (groen), maar eigenlijk heb ik daar spijt van dat ik ze gekocht heb.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.436
Gaanderen
Ik heb heel veel merken gereedschap verkocht. Met alle merken is wel eens wat. Dus ik heb nooit een probleem gehad met merk x zegt niets. Niets over goed en over slecht. Tegenwoordig worden de machines anders gebouwd als vroeger.
Pas als je met veel verschillende merken gedurende langere tijd hebt gewerkt, in welke vorm dan ook kan je een meer gefundeerd oordeel geven.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
903
198
Mijn ervaring is dat Bosch blauw over het algemeen prima is.

Voor het afkorten en verstekzagen van lichte balken zou ik kijken naar een afkortzaag, en niet naar een cirkelzaag. Wil je toch een cirkelzaag, ga dan voor een model dat op een rail kan werken. Dus bijvoorbeeld de GKS 65 GCE.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ik ben absoluut geen fan van Bosch blauw, teveel gedoe gehad met hun machines en de garantieafhandeling is echt vreselijk. 2x zijn ze een machine kwijt geweest, met puur bedrog gepoogd om onder garantie uit te komen (gekukkig had ik foto's van de schade en in de doos voor verzenden), een decoupeerzaag zo lang kwijt geweest dat ik maar een andere heb gekocht. Geen goed woord voor over.
Afkorten gaat idd beter met een afkortzaag en plaatmateriaal beter met railzaag. Vraag is dus vooral waar het zwaartepunt ligt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Dat je garantie nodig hebt bij een zogenaamd A merk, vindt ik zo al geen goed teken. En het zijn geen incidenten. Ze teren volgens mij vooral op de goede naam, die ze in een ver verleden hebben opgebouwd. Op bouwplaatsen zie ik het eigenlijk zelden. Daar is het vooral makita, milwaukee en dewalt. Interieurbouw, festool en makita.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Ik ben tegenwoordig erg Makita minded. Prijs/kwaliteit is goed en de machines worden over het algemeen niet in China gemaakt, maar of in Japan, of in Europa. Enige nadeel: ze hebben zoveel varianten dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Dat je garantie nodig hebt bij een zogenaamd A merk, vindt ik zo al geen goed teken. En het zijn geen incidenten. Ze teren volgens mij vooral op de goede naam, die ze in een ver verleden hebben opgebouwd. Op bouwplaatsen zie ik het eigenlijk zelden. Daar is het vooral makita, milwaukee en dewalt. Interieurbouw, festool en makita.
Het enige waar ik van Bosch echt goede ervaringen mee heb tot nu toe zijn de 2kg boorhamers,
Ik heb redelijk wat Bosch gereedschap gehad, maar het vertrouwen was op een gegeven moment weg en toen er bij een inbraak meerdere machine werden gestolen ben ik over gegaan op Festool gesnoerd en Dewalt accu, wat later Panasonic werd na wat uitfik momentjes en slechte accu's.
Nog steeds geen spijt van.

Lars.

Post veel
26 nov 2014
878
78
Thuis
Misschien ben ik de enige maar het enige merk waar ik tevreden over ben is bosch blauw en misschien ook wel makita. Ik heb ook met festool en milwaukee gewerkt maar dat vond ik vaak een grote teleurstelling. Ik kan me niet voorstellen dat iets van bosch blauw niet zal bevallen ;)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Waar bestond je teleurstelling uit? Ging het stuk binnen de garantie termijn?

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Mijn eerste cirkelzaag was een GKS190, met wat hulpstukken en een nieuw blad mijn eerste projecten mee gemaakt. Op dat moment was het meer dan voldoende. Maar hij blaast alles onder het stof. En het is meer een bouwplaatszaag, waarvoor ik veel respect heb. Ik heb hem nog steeds, maar wordt eigenlijk sinds ik de GKT heb niet meer gebruikt.

Het is niet mijn geld, maar ik zou even verder kijken naar een invalzaag, ik heb een GKT55 GCE met liniaals en daar ben ik heel erg blij mee. Elke keer een genot om mee te werken als ik de zaag pak.
Makita invalzaag krijgt goede beoordelingen, Metabo heeft nu een actie met gratis accu, zou een optie kunnen zijn. En bij Bosch volgens mij ook iets voor de accu apparaten.
Ik zou altijd voor een A merk gaan en liever doorsparen dan concessies doen.

Als ik je lijst met projecten zie, dan is een tafelcirkelzaag misschien een betere optie? Alles kan met een invalzaag, je moet alleen wat handigheid ontwikkelen en preciezer werken als je veel dezelfde afmetingen moet zagen.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Misschien ben ik de enige maar het enige merk waar ik tevreden over ben is bosch blauw en misschien ook wel makita. Ik heb ook met festool en milwaukee gewerkt maar dat vond ik vaak een grote teleurstelling. Ik kan me niet voorstellen dat iets van bosch blauw niet zal bevallen ;)
Ik zal je helpen:

Een afkortzaag waarvan de gehele kap en alle mechaniek uit elkaar klapte bij het zagen van een CLS-je en die met bijna mijn ogen kostte. De zaag moest daarna voor garantie worden opgestuurd, was kwijt, werd na lang aandringen en lang wachten gevonden en was toen opeens compleet krom met aanvullende schade omdat ik hem zogenaamd had laten vallen. Gelukkig had ik foto's.....
Na een krap jaar ontving ik uiteindelijk een nieuwe, maar toen had ik uiteraard allang een nieuwe Makita staan.

Een elektrische kettingzaag waarvan de spanner 3x stuk ging omdat het plastic troep is dat niet geschikt is voor de taak. 3x de zaag maanden kwijt geweest en uiteindelijk maar verkocht en een echte kettingzaag gekocht (professional, echtnie....)

Grote boormachine waarbij de conus los bleef komen bij enigszins belastend gebruik, viel binnen de toleranties zogenaamd. Andere boor gehuurd en geen enkel probleem. Ding ligt volgens mij nog ergens als bootanker in de kast......

Decoupeerzaag die niet lekker wilde pendelen, werd gejat voor hij terug kon, dus kon ik een nieuwe kopen via de verzekering. Geen Bosch meer uiteraard......

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.