Advies buitenkast

Niekvoesten

Nieuw lid
20 aug 2024
12
0
Bavel
Beste allen,

Ik zoek wat advies voor een volgend project.
Ik wil graag een schoenenkast maken voor buiten en twijfel tussen het hout wat ik moet gebruiken.
Afmetingen worden ~60x35x140cm LxBxH met iets overstekend en hellend dak. Het staat gewoon op stenen, maar zal nat worden.
Als basis wil ik een skelet maken van 4x4cm balkjes oid en dit bekleden met óf 1cm dik okoume en dit goed sealen/aflakken, óf douglas rabat of dakbeschot en dit beitsen oid.

Beiden zullen vast wel >10j mee gaan als ik het goed doe, en dat is voldoende. Multiplex heb ik ervaring mee, en zal sneller//eenvoudiger zijn, maar ook dat maakt me niet zo veel uit.
Ik twijfel vooral over hoeveel beiden zullen gaan werken over de tijd, en met name de deur. Ik kan het mtp stevig vastschroeven op het skelet en dan gaat het nergens heen, maar als de deur daarna flink krom trekt ziet het nog niet uit.
Rabat/beslag kan natuurlijk ook gaan werken en daar een goed passende deur maken lijkt mij de grootste uitdaging van het project

Heeft iemand van jullie hier ervaring/advies in?

Thanks alvast!
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
239
63
In ieder geval voor een voorliggende deur gaan, die kan niet gaan klemmen.
Als je met multiplex werkt kun je er nog groeven in zagen of frezen voor een geplankt effect
Werk met rvs schroeven en scharnieren
Laat het skelet uit doorsteken, hou de bekleding vrij van de 'vloer' zodat je kast soort van pootjes heeft. Onder je pootjes iets van trespa/kunstof/rubber is ook verstandig, vermijd dat de pootjes lang in het water staan.
Multiplex zal minder werken dan rabatdelen, maar zou dit vooral laten afhangen van welke uitstraling je het mooiste vind.
Omdat het volledig buiten staat zal de kast als geheel uitzetten en krimpen. Bij een voorliggende deur maakt dat niet zoveel uit.
 

Niekvoesten

Nieuw lid
20 aug 2024
12
0
Bavel
In ieder geval voor een voorliggende deur gaan, die kan niet gaan klemmen.
Als je met multiplex werkt kun je er nog groeven in zagen of frezen voor een geplankt effect
Werk met rvs schroeven en scharnieren
Laat het skelet uit doorsteken, hou de bekleding vrij van de 'vloer' zodat je kast soort van pootjes heeft. Onder je pootjes iets van trespa/kunstof/rubber is ook verstandig, vermijd dat de pootjes lang in het water staan.
Multiplex zal minder werken dan rabatdelen, maar zou dit vooral laten afhangen van welke uitstraling je het mooiste vind.
Omdat het volledig buiten staat zal de kast als geheel uitzetten en krimpen. Bij een voorliggende deur maakt dat niet zoveel uit.
Thanks, goede tips!
Ik dacht eigenlijk de deur in multiplex te maken door hem gewoon uit te zagen uit de "doos", waardoor aan alle zijde 1.5mm ruimte (zaagblad dikte), en dan aan de binnenzijde van de opening latjes waar de deur tegenaan valt. Zou mdf meer uitzetten dan dat? Ik was vooral bezorgd om krom trekken, maar dat verwacht je dus niet?

Al met al neig ik nog naar multiplex

Verder idd de poten enkele cm eronder uit laten steken en doppen onder zetten. Ik overweeg stiekem houtdraadbouten met afdekkap eronder, zodat ik de kast kan stellen op oneven stenen.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
239
63
Dat laatste is een goed idee. Je deur uit de box zagen kan, maar zou hem dan nog een keer zagen zodat je hangnaden van 3 mm hebt. Op je multiplex deur kun je ook een frame schroeven tegen het kromtrekken.
Mdf buiten niet doen of je moet gaan voor mdf tricoya.
 

Niekvoesten

Nieuw lid
20 aug 2024
12
0
Bavel
Ik zou ook voor een vorm van luchtcirculatie zorgen. Anders krijg je schimmel.
Ja dacht ik ook aan. Onderin komt een opening in de bodem, en bovenin aan de achterkant laat ik ook wat open. Dan kan er geen water inlopen, maar kan het wel ventileren.

Alleen dan dus die spinnen uit je schoenen halen voor je ze aantrekt 😅
 

Niekvoesten

Nieuw lid
20 aug 2024
12
0
Bavel
Dat laatste is een goed idee. Je deur uit de box zagen kan, maar zou hem dan nog een keer zagen zodat je hangnaden van 3 mm hebt. Op je multiplex deur kun je ook een frame schroeven tegen het kromtrekken.
Mdf buiten niet doen of je moet gaan voor mdf tricoya.
Waar zou je dat frame van maken, trouwens? Gewoon hetzelfde multiplex 2x1cm er op schroeven, of echt houten regels ervoor gebruiken?

Of aluminium plat profiel? 😁 Zou ws ook wel werken
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
239
63
Rachels van 45x20 kan ook. Maar misschien even doordenken of wat tekenen. Welke scharnieren wil je gaan toepassen en hoe ga je ze bevestigen?
 

Niekvoesten

Nieuw lid
20 aug 2024
12
0
Bavel
Ik heb al wat hardhouten regels van 12x45mm gevonden; die zouden hier goed passen denk ik.
Het is niet aan te raden om van het okoume multiplex, waar ik ook van over houd, zelf regels te maken?

Ik heb niet veel ervaring met scharnieren; mijn eerste idee was gewoon 2-3 rechthoekige scharnieren die ik er bdz gewoon voor op zet. Dan kan ik in de regel aan die zijde wel wat uitfrezen, zodat ie er overheen kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.