Advies blokschaaf (kumiko)

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Hallo houtbewerkers,

Ik heb al diverse topics doorgelezen maar wat betreft handgereedschap weet ik nooit zo goed wat te kopen.

In mijn vakantie wil ik wat nieuws proberen, kumiko.
Dit Is gelijk een goed moment om iets wat meer handgereedschap te gaan gebruiken.

Nu ben ik op zoek naar een blokschaafje om de strips op dikte te maken. Dit kan ik ook met de drumsander doen maar ja.. dan wordt het gelijk weer zo machinaal.

Wat adviseren jullie? Low angle of... juist niet.
Gaat om kleine afnames in diverse houtsoorten.

Ik heb ook een schaaf gezien die speciaal is bedoelt voor dit werk alleen dat beperkt weer de mogelijkheden ermee. Wil er ook wat kantjes endergelijke mee kunnen breken.

Qua budget.. geen LN maar iets rond de €60
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
type schaaf doet er eigenlijk niet zo toe, het gaat eerder om de jigs (hulpstukken) die je zelf gaat maken:
  • om de latjes op dikte te schaven, specifiek voor de schaaf die je gaat gebruiken. Welke schaaf/schaven heb je ?
  • verschillende jigs om de juiste hoek te schaven of te steken met beitel
als je laat weten welke kumiko je wilt maken dan kunnen we je op weg helpen (er zijn verschillende kumiko makers op het forum), eventueel kun je een specifieke jig door een lid laten maken 😉
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Momenteel heb ik alleen een Stanley n4. Natuurlijk kan ik daarvoor ook een jig voor maken. Maar een blokschaafje lijkt mij wel prettig daarvoor. Het kunnen gebruiken met 1 hand, en de verdere toepassingen naast kumiko.
Ik ga beginnen met de "asa no ha" in een vierkant raster en ga kijken tot hoever ik dat kan uitbreiden.

Ditmaal heb ik geen eind project maar zit het doel gewoon in het proberen van iets nieuws.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik wou eigenlijk een Veritas DX60 adviseren — maar die kost fors boven je budget… Het mooie van die schaaf is dat-ie flink massa heeft, maar toch handzaam is. Is in elk geval mijn go-to-schaafje.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,
Ik houd me niet bezig met het maken van kumiko, maar heb ik heb wel eens van die Japanse schermen gemaakt (shoji)
Daarbij heb ik veel plezier gehad van mijn stanley schaafje.
Kost je niet de kop: Schaafje
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hier nog een beoordeling die ik vond van een bekende you tuber

Het is even wennen maar hij ligt beter in de hand dan verwacht.
De extra zijkanten is bedoeld om van dikte te kunnen schaven dat vind ik een beetje gezocht en niet handig instelbaar met een inbussleutel. Beter zou ik met een schroevendraaier vinden. Die is altijd wel in de buurt.
De zool opening is snel te klein dus die heb ik groter gevijld.

Mijn reactie hierop: waarom koop je dan zo'n ding?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
+1
Maar hij ziet er wel "fancy" uit....
Overigens lijkt het me wel handig van die zijstukken dat als je een jig maakt, de schaaf er als op rails overheen gaat. Zoals ook in die bijpassendw jig, the chopstick maker van bridge city tools.
 

Geck0

Actieve deelnemer
Zoals @Wim Kluck al voorstelde de Bridge City schaafje.
tis inderdaad wat boven budget .

Ik heb hem al aardig tijdje en kan er niet meer omheen ben er erg tevreden mee.

Heb voor mijzelf een aantal blokjes gemaakt met mijn vaste maten, 2,5mm , 4mm etc. zodat het instellen zo gefixt is.
ik schaaf er vanalles mee, linden noot eik

IMG_1518.jpg

19FD565F-4CBE-40CB-B072-ED73FACB5399.JPG

en om voor al die hoekjes snijden kan je ook je jigs maken voor met een grote beitel(op de foto rechts boven) of jigs voor met een schaaf (foto links)
 
Laatst bewerkt:

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
De veritas dx60 ziet er mooi uit maar dat bedrag is wel een beetje te.
Bridge City is wel het over wegen waard.
Je mag jezelf natuurlijk wel eens kietelen, en hij is wel gewoon als normale blokschaaf te gebruiken.
Wat vinden jullie van de ligging in je hand ten opzichten van een andere blokschaaf? Waar je een wat boller handvat hebt.

Voor het steken van de hoeken ga ik wel een bijtel gebruiken. Die ligt al geslepen klaar😊.
 
Laatst bewerkt:

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Vroeg het met net ineens af. Moet/Kan je de onderkant van de schaaf en rails vlakken? Of is dit goed uit de doos.
Aangezien het geanodiseerd aluminium is.
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
71
18
Het low angle schaafje van Dictum (de 12 graden versie) kost bij baptist rond de 60 euro, maak zelf, nog, geen kumiko strips maar de schaaf is geweldig!!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
om de latjes op dikte te maken neem ik liever een #3 of een #4, kwestie van wat gewicht te hebben,
om de juiste hoek van de Kumiko's te maken mbv de jigs heb ik toch liever LN 60 1/2 dan een Bridge City, de LN ligt voor dit jobke beter in de hand
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.