Advies: bevestiging van eikenhouten tafelblad met glazen onderstel

BartvanDriessche

Nieuw lid
3 mrt 2021
8
1
Hallo allemaal,

Ik ben een bureau aan het maken voor een vriend van me. De afbeeldingen heb ik toegevoegd aan dit bericht. Het betreft een bureau met een massief eikenhouten blad en twee verticale glasplaten die dienen als onderstel/tafelpoten. Deze glasplaten snijden als het ware het blad in drieën. Het tafelblad is 4cm massief eikenhout met 4cm opgedikte stroken (totale hoogte is dus 8cm). Voor extra stabiliteit wordt er een stalen buis tussen de verticale glasplaten bevestigd.

Ik zou jullie graag om advies willen vragen wat volgens jullie de juiste manier is om het tafelblad met het glas te verbinden:

Mijn idee zou zijn om een staal plaat te lasersnijden en deze te voorzien van draadeind (stiftlas). Deze staal plaat wil ik met verzonken schroeven vast maken aan de korte eikenhouten zijstroken (de uitsparing voor deze staal plaat ga ik frezen). Vanwege het werken van het eikenhout (met name in de breedte richting) wil ik slotgaten laten snijden in het geharde glas (15mm dik). Aan de onderkant van het blad maak ik vier uitsparingen. Als ik dan de korte zijstroken (met een transparant (siliconen) rubber pakking er tussen) tegen het glas aan positioneer, kan ik vervolgens de draadeinden met een moer vastdraaien en alle delen stevig tegen elkaar drukken.

Ik wil dat alle onderdelen aan de bovenkant van het bureau volledig vlak liggen. Maar ik wil natuurlijk niet dat als iemand op de zijstroken leunt deze zijstroken langzaam naar beneden schuiven. Plus het geheel moet stabiel en sterk zijn.

Wat zouden jullie adviseren om te doen?
 

Bijlagen

  • Tafel1.PNG
    Tafel1.PNG
    537,5 KB · Weergaven: 12
  • tafel4.PNG
    tafel4.PNG
    664,7 KB · Weergaven: 12
  • tafel5.PNG
    tafel5.PNG
    796,5 KB · Weergaven: 12

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.