advies bevestigen staander op zwevend houten vloer

fierens

Nieuw lid
3 jun 2022
11
1
clinge
hallo,

Ik ben Jan nieuw op jullie forum. ik volg al een tijdje enkele berichten, daarom had ik graag advies van mensen met meer ervaring.

binnenkort start ik de bouw van ons nieuw tuinhuis.

de fundering bestaat uit gegoten betonpoeren (zie afbeelding) met hierin een M20 RVS draadeind.

graag wil ik een zwevende houten vloer maken van balken 70X180 die ik waterpas afstel dmv stelplaten bevestigd op de draadeinden.

bovenop de zwevende vloer wil ik op de vier hoeken staanders 140x140 bevestigen.

nu is mijn vraag: hoe kan ik de staanders op een stevige manier bevestigen bovenop de zwevende vloer? de staanders blijven in het zicht en worden dus niet bekleed met hout.
ik had gedacht aan het draadeind verlengen en gebruik maken van een nieuwe stelplaat voor de staanders. Het probleem hier is dat de staander dan niet gelijk vlak komt op de vloer aangezien dan de stelplaat en houtdraadbouten in de weg zitten..

een andere mogelijkheid is om de staanders rechtsreeks op de stelplaten te monteren en de balken van het vloerframe in de zijkant van de staanders te bevestigen. dan komt de kracht van heel de constructie op de houtdraadbout verbinding tussen vloerbalk en staander. ik weet niet of dit deze krachten aan kan?

graag jullie advies, alvast bedankt.

hopelijk zijn mijn uitleg en schetsen duidelijk.





 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Dat kan, maar niet iedereen vindt dat mooi Als de onderplaten onder de kolommen groot genoeg zijn, kan je de ligger in de staanders inlaten en op de onderplaten afsteunen.
 

fierens

Nieuw lid
3 jun 2022
11
1
clinge
Dat kan, maar niet iedereen vindt dat mooi Als de onderplaten onder de kolommen groot genoeg zijn, kan je de ligger in de staanders inlaten en op de onderplaten afsteunen.
Ok dat klinkt inderdaad goed.
De onderplaat is 15x15 dus groot genoeg denk ik.
Hoe ver zou de vloerligger ingewerkt moeten worden in de staander? En verzwakt de staander dan niet teveel op deze manier? Thx!
 
J

j1eke

Guest
Ik zie niet helemaal wat je originele idee was. De stelplaat op de poer is al vrij groot. Met twee balken van 70 breed komt je draadeind helemaal op de rand van je balken uit zo te zien. Of zou je dan je vloer wat kleiner maken en de rest eraf slijpen?
 

fierens

Nieuw lid
3 jun 2022
11
1
clinge
Ik zie niet helemaal wat je originele idee was. De stelplaat op de poer is al vrij groot. Met twee balken van 70 breed komt je draadeind helemaal op de rand van je balken uit zo te zien. Of zou je dan je vloer wat kleiner maken en de rest eraf slijpen?
Ik dacht de buitenste rand van het vloerframe met dubbele balken te maken.
Ik zie niet helemaal wat je originele idee was. De stelplaat op de poer is al vrij groot. Met twee balken van 70 breed komt je draadeind helemaal op de rand van je balken uit zo te zien. Of zou je dan je vloer wat kleiner maken en de rest eraf slijpen?
Hallo

Ik dacht met dubbele balk aan de buitenkant van het vloerframe te werken..

 
J

j1eke

Guest
Ah ok. Dat maakt het al wat duidelijker.

ik denk dat ik persoonlijk voor zo'n soort constructie zou gaan als je geen metaal aan de buitenkant zichtbaar wil hebben. De staander loopt zit dan ook goed opgesloten en dan kunnen alle drie de delen ondersteund worden door de stelplaat. Eventueel zou je een grotere en dikkere driehoekige plaat kunnen (laten) maken, die je op de stelplaat legt, zodat je nog wat ruimte hebt om de liggers ook erop vast te zetten.

1B5EBD22-E70D-45AE-A0C8-03905D9375DD.jpeg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
op zich is de minst stabiele manier de staanders bovenop de vloer te plaatsen
maar als de staanders, vloer en wanden 1 met mekaar verbonden geheel vormen, zou ik de vloer op de stelplaten leggen, en de staanders + wanden daar op zetten

waarom plaats je foto's op een extern medium ?
is voor ons niet handig
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

fierens

Nieuw lid
3 jun 2022
11
1
clinge
Ah ok. Dat maakt het al wat duidelijker.

ik denk dat ik persoonlijk voor zo'n soort constructie zou gaan als je geen metaal aan de buitenkant zichtbaar wil hebben. De staander loopt zit dan ook goed opgesloten en dan kunnen alle drie de delen ondersteund worden door de stelplaat. Eventueel zou je een grotere en dikkere driehoekige plaat kunnen (laten) maken, die je op de stelplaat legt, zodat je nog wat ruimte hebt om de liggers ook erop vast te zetten.

Bekijk bijlage 119935
👍 En de vloerbalken vastzetten met lange houtdraadbouten? Bedankt !
 

fierens

Nieuw lid
3 jun 2022
11
1
clinge
op zich is de minst stabiele manier de staanders bovenop de vloer te plaatsen
maar als de staanders, vloer en wanden 1 met mekaar verbonden geheel vormen, zou ik de vloer op de stelplaten leggen, en de staanders + wanden daar op zetten

waarom plaats je foto's op een extern medium ?
is voor ons niet handig
Vooral de staanders stevig bovenop de vloer bevestigen ben ik nog niet uit. Bovenstaande antwoorden lijken mij een goed alternatief. Bedankt 👍

Mijn excuses , de foto's extern uploaden is uit gewoonte. Ik zal ze volgende keer via het forum uploaden.

Grtn
 
J

j1eke

Guest
👍 En de vloerbalken vastzetten met lange houtdraadbouten? Bedankt !
Wij gebruiken zelf altijd schotelkoppen, maar dat is wat jezelf prettiger vindt. Je zou ook slotbouten of draadeind kunnen gebruiken door en door. Het hoeft niet veel op z'n plek te houden. De rest van de verbindingen in de vloer zorgen ook dat de balken er niet af kunnen vallen en ze zitten van onderen ook vast.
 

fierens

Nieuw lid
3 jun 2022
11
1
clinge
Wij gebruiken zelf altijd schotelkoppen, maar dat is wat jezelf prettiger vindt. Je zou ook slotbouten of draadeind kunnen gebruiken door en door. Het hoeft niet veel op z'n plek te houden. De rest van de verbindingen in de vloer zorgen ook dat de balken er niet af kunnen vallen.
Top 👍
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Kan je mss de plaatjes als fotos plaatsen? De huidige manier van plaatsen werkt niet goed.
alvast bedankt.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Zowel in houtskeletbouw (Engels: stick frame) als in en gebinten constructie (timber frame) is het niet ongebruikelijk om de wanden op de balkenlaag te zetten.

Bij houtskeletbouw heb je ook een onderste "bodemplaat" die je vele plekken vast kunt schroeven op je balken. Bij de gebinten constructie worden de staande palen met een pen in een gat in de liggende balken gezet. Zie onderstaande, snel van het net geplukte, afbeeldingen voor het verschil.

Houtskelet:
220px-WallPanelDiagram.svg.png

Gebinten:
Sillsandcornerpostexploded1-237x300.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vooral de staanders stevig bovenop de vloer bevestigen ben ik nog niet uit.
hoe de wanden op de vloer en de staanders komen, is onduidelijk
de staanders kan je met schroeven in schuine gaten op de vloer zetten
je kan onder de staanders ook een houten plaat bevestigen die groter dan de staanders is, en die op zijn beurt bovenop de vloer zetten, of er in inwerken
Mijn excuses , de foto's extern uploaden is uit gewoonte. Ik zal ze volgende keer via het forum uploaden.
excuses hoeven niet
in alles zit een leerproces
 

fierens

Nieuw lid
3 jun 2022
11
1
clinge
Iedereen al veel bedankt, heb al een hoop goede ideeën van jullie gekregen 👍

@ZotVanHout

Het "binnen"frame zou ik maken van 40x90 en wordt gemonteerd tussen het "buiten"frame van 140x140. Dit "binnen"frame zou ik rechtstreeks bevestigen op het vloerframe.


16543332166274265177566125584522.jpg
 

fierens

Nieuw lid
3 jun 2022
11
1
clinge
Nog een vraag ivm de stabiliteit van het "buiten frame":

Moet het buitenframe voorzien worden van schuine schoren of kan het binnenframe functie doen om de zijdelingse krachten op te vangen?

Groeten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.