Accutacker voor rabat en dakbeschot

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
79
49
Noordwijk
Met een flinke tuinklus voor de boeg overweeg ik een accutacker aan te schaffen (als tweedehands body best betaalbaar).

Het gaat om het monteren van douglas zweeds rabat (zichtwerk) en vellingplanken voor het dak.
Ik heb een Dewalt DCN692 op het oog met deze gegalvaniseerde spijkers.

Is dit een verstandige match voor de toepassing? Of moet ik bang zijn voor splijten en/of roest?

 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.837
1.036
Omgeving Eindhoven
Met de tacker heb ik geen ervaring, mijn gevoel zegt dat het erop zetten an sich wel moet kunnen mits je niet direct tegen de kopse kant van de planken zit maar daar genoeg afstand houdt. Maar dat is bij schroeven net zo. Alleen weet ik wel dat douglas flink kan werken (kromtrekken/torderen) waardoor ik vermoed dat de spijkers er na verloop van tijd gewoon uit worden getrokken.

Verder zou ik niet met galva spijkers (of schroeven) werken om zichtwerk douglas vast te zetten. Deze gaan na verloop van tijd toch roesten en geven dan lelijke vlekken. Beter is om bevestigingsmateriaal te gebruiken van rvs of met een speciale coating.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
176
55
Delft
Ik heb vorig jaar een schutting gemaakt waarbij ik veel geïmpregneerd naaldhout heb vastgespijkerd met ook een framing nailer. Iets te zwaar bemeten voor de 15mm dikke plankjes, maar om nou een siding nailer te halen alleen voor een schutting leek me wat overdreven. Ging prima, en mijn pneumatische framing nailer is niet zo lekker af te stellen omdat die geen diepte instelling heeft.

En ik heb het idee dat als je hout splijt met spijkers het ook zeker splijt met schroeven. En voorboren voor dakbeschot lijkt me echt niet nodig of wenselijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.