Accu gereedschap of Neutrik stekkers

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
313
omgeving Rotterdam
Eind vorig jaar heb ik 10 neutrik male en drie female stekkers gekocht en nog twee stuk voor inbouw. In eerste instantie wou ik alleen het gereedschap dat ik icm met de stofzuiger gebruikte voorzien van een snelkoppeling.
Ik kan dus nu nu heel snel de schuurmachines of de invalzaag / cirkelzaag aan de stofzuiger hangen.

Maar ik heb vanavond nog mijn FEIN haakse slijper van een koppeling voorzien en ik ga waarschijnlijk de BOSCH afkortzaag ook voorzien van een koppeling.
Hiermee is een groot voordeel dat accu apparaten hebben, namelijk de snelheid waarmee ze gebruiksklaar zijn, weggevallen. Ik heb een snoer klaar liggen, pak bijvoorbeeld de haakse slijper en ik kan beginnen. Naderhand geen snoer dat ik moet oprollen en in mijn lade met '"bij de hand gereedschap" heb ik niet 20m kabel zitten. Bijkomend voordeel is, dat ik alles kan gebruiken met een snoer van 5m en waarschijnlijk nog een 10m snoer ga maken. Dit werkt ook makkelijker dan een kabelhaspel.
Met de huidige accu prijzen heb je bijna 10 stekkers voor de prijs van één accu:)

Op mijn Multimaster heb ik bewust de standaard kabel laten zitten, deze gebruik ik vaak niet in de garage en tot nu toe nooit met de afzuiging. Daarmee is het risico dat ik een kabel vergeet te groot.

Ik gebruik zeker nog mijn accu gereedschap, zo is de kleine GBG 18VLi mijn absolute favoriet voor boorklussen in en om het huis, maar ik bedenk me nu wel twee keer extra voordat ik iets met accu koop.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
eerlijk geschreven . . . ik beken dat ik niet kan volgen
heb 'neutrik stekkers' opgezocht, en vind deze types
je gebruikt nog altijd een elektriciteitsdraad ?
waar haal je de efficiëntiewinst ?

1628888996832.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik probeer juist stekkers zo ver mogelijk van mijn gereedschap te monteren. Alles krijgt hier een snoer van minimaal 5 meter. Zo zie je dat iedereen andere afwegingen maakt.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
260
64
Grönnen
Ik ben daar ook ooit eens aan begonnen maar nooit afgemaakt, inmiddels werk ik nog maar weinig met elektrisch handgereedschap en juist daarom heb ik geen accu gereedschap, alleen een oude trouwe festo accu schroef/boor.
Maar ik heb regelmatig een kluwen gemaakt van alle snoeren van een hoeveelheid aan gereedschap, kwestie van alle snoeren even uit het stopcontact en weer ontwarren.

Je wil eigenlijk hetzelfde hebben zoals met luchtgereedschap een slang ( of 2 ).
Interessant, kun je wat foto's laten zien van wat je zoal gemaakt hebt ?

En, O ja, nu weet ik het weer, niet alle varianten waren toen verkrijgbaar, ik bedoel een vast deel voor op de machine, daar moest ik weer iets voor vogelen met een kastje en dat wordt dan weer te lomp voor op de machine.
Een kort stukje kabel met een stekker is geen optie vind ik, dat is weer lastig bij omsteken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
MK23 is op 1 Jan al een draadje begonnen over deze stekkers
bedankt, @Charel09
om makkelijk te kunnen volgen had @mk23 aan dat draadje een vervolg kunnen breien
ben gaan kijken
vooral deze plaatjes onder #10 geven veel duidelijkheid
in feite is dit het principe van de festool-elektriekdraden, waar de vrouwelijke stekker op de machine zit & je slechts 1 kabel nodig hebt
is vooral handig wanneer je een stofzuiger aan moet sluiten
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
313
omgeving Rotterdam
@keesfrees: Al mijn schuurmachines zijn intussen voorzien van een stekker omdat ik die altijd in combinatie met de stofzuiger gebruik, dit is het lijstje
  1. GST 160
  2. GKS 190
  3. GKT 55 GCE
  4. GEX 125-150
  5. GSS 16
  6. GSS 160
  7. GSS 230
  8. FEIN haakse slijper WS150-125
  9. GBH 2-24 DFR
Zoals gezegd bouw ik waarschijnlijk nog mijn afkortzaag om, heel misschien mijn grote boormachine die in een boorstandaard staat en de Makita 007:) frees.

Wat de positie van de stekker betreft, in eerste instantie had ik 20cm kabel laten zitten maar dat bleek met name bij de invalzaag geen gelukkige keuze omdat de stekker steeds bleef hangen. Ik ga nu ik alles inkorten tot een paar cm van de tule.

@ZotVanHout : Ik had inderdaad mijn oude draadje kunnen "reactiveren", maar die was meer gericht op het ombouwen.
Bij Festool zit het vrouwtje op de machine, ik heb gekozen om het precies anders om te doen. Bij Neutrik liggen de pinnen van de mannelijke stekker bloot en dat vond ik niet zo'n goed idee.
Ik heb bij het ombouwen ook gemerkt dat ze meeste gereedschappen niet meer voorzien zijn van een randaarde en dat de koperdraden onafhankelijk van de dikte van de kabel gewoon 1mm2 zijn. Ik ben nog geen ,75mm2 tegen gekomen.
 

Bijlagen

  • GST Neutrik.jpg
    GST Neutrik.jpg
    125,8 KB · Weergaven: 73
  • GEX Neutrik.jpg
    GEX Neutrik.jpg
    145,6 KB · Weergaven: 77
  • FEIN Neutrik.jpg
    FEIN Neutrik.jpg
    134,7 KB · Weergaven: 71
  • GKT 55 tweak.jpg
    GKT 55 tweak.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Weer wat geleerd. Wat me wel verbaast is dat de stofzuiger en het stopcontact voor de automaat wel voorzien zijn van een randaarde.
Apparaten met een groot metalen oppervlak (daar zijn normen voor) moeten wel voorzien zijn van aarde. Bij een mankement zou het hele apparaat onder spanning kunnen komen staan, waardoor een fout stroom via je lichaam naar aarde loopt. In een woning wordt je als het goed is gered door een aardlekbeveiliging, maar in een industriële omgeving vaak niet. Een dubbel geïsoleerd apparaat van aarde voorzien heeft weinig nut omdat alles wat je kunt aanraken dubbel geïsoleerd is. Echter, kwaad kan het ook niet. Je wil niet weten hoeveel dubbel geïsoleerde apparaten toch van een kabel met randaarding is voorzien, terwijl deze in het apparaat gewoon niet aangesloten is. Mijn Festool zaagtafel is overigens wel geaard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.