Accessoires voor Makita/Katsu Frezen en Slijptools voor Sorby Pro Edge

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Tijdje terug had ik wat over mijn Makita ontwerpen opgegooid en de reactie toen was 'gooi het lekker in het Marktplein'. Het hangt er allemaal een beetje middenin qua hoe het past in de marktpleinregels, dus schiet me niet af mocht het toch stiekem niet mogen.
Mijn doel is niet om hier een hele discussie los te laten komen inhoudelijk over de accessoires, prijs, zelfdoen, whatever, maar feedback is altijd welkom via PB.


Ik ben vanuit eigen gebruik in mijn houtwerkplaats begonnen met het ontwerpen van diverse 3D Printed accessoires voor de Makita RT0700C frees (of de kloon van Katsu) en Slijptools voor de Sorby Pro Edge. Die laatsten waren een tijd gewoon niet te verkrijgen (Brexit) of bestaan gewoon niet.

Onder meer de groeiende interesse hiervoor (en nog wat andere projecten die ik buiten beschouwing laat nog) heeft er voor gezorgd dat ik uiteindelijk de knoop heb doorgehakt en mijn hobbymatige houtwerk en 3D-Print ontwerp officieel omgezet heb naar een bedrijf: BASt

Ik gebruik voor mijn prints ABS met een stevige infill en lagen zijn minimaal zichtbaar, waardoor het over het algemeen artikelen zijn die tegen een stootje kunnen. (de wings van de Pro-Edge jigs kunnen gewoon niet dik zijn, maar krijgen naar verhouding natuurlijk ook veel minder krachten te verduren dan Frees Accessoires) De slijpjigs zijn dan niet van staal zoals de originelen van Sorby, maar ze kosten ook een stuk minder. De onderzool van Makita is ook van ABS; dus in principe zit daar geen verschil verder. Prijzen zitten over het algemeen tussen de €11 en €25 ex verzending.

Waar moet je aan denken?
Bijvoorbeeld aan een extra lange versie van de Long Grind, waardoor je ook 60graden op je houtdraaiguts kan zetten voor het draaien van diepe schalen. Deze laatste heb ik met Peter Peer uitgerekend en hij gebruikt deze jig ook met zijn gebruikelijke enthousiasme ;)

IMG_0134.JPG

Of de combinatie van de Afruwguts en Schuine beitel en 10.5 graden jig om je beitel op de perfecte tenon / dovetail te krijgen voor je RecordPower en Nova chucks.
Twee van deze jigs kosten origineel los al €25 (schuine beitel 20 graden) en €45 (afruwguts) en voor de tenon scraper kan je niet eens wat kopen.

IMG_0128.JPG

Voor de Katsu / Makita frezen is de selectie vrij stevig, dus maar een overzichtsfototje; van Flushtrim tot Circle Jig en ook aan Stofafzuiging is gedacht.

IMG_9989.JPG


Wat ik zeggen wil; voel je nergens toe geroepen, maar mocht er wat van je gading tussen zitten; Linkjes in mn handtekening.
Voor de mensen met een eigen 3D printer; ook daar is aan gedacht.
Ontbreekt er iets wat je goed kan gebruiken; neem vooral contact op!
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik heb een aantal items bij hem aangeschaft en ik kan ze absoluut aanraden. Je kunt zien dat er tijd en aandacht is besteed aan details en dat er goed over nagedacht is.

Veel succes met de opstart, al het begin is moeilijk maar je komt er wel!
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en Bast-hout

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Schitterend, ik heb respect voor mensen die zo een stap wagen! Site ziet er keurig uit, zojuist een aantal jigs besteld. Heb interesse in de finger box joint jig maar de kans is groot dat dat er de komende tijd niet van komt, dus ik wacht even af.
Succes met je initiatief!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bast-hout

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Tof dat je de stap waagt :) zit niets bij voor gereedschap wat ik gebruik. Maar dat komt vast als het daadwerkelijk interessant wordt voor je.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bast-hout

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ik heb al een poosje een paar van die hulpstukken voor de ProEdge. Ze zijn stevig, ze zijn perfect op maat (soms een dingetje met 3D prints, petje af wat dat betreft) en werken soepeler dan de originele hulpstukken.
Wel de boel goed schoon houden. Het ABS materiaal glijdt makkelijker dan het staal of aluminium van sommige originele hulpstukken dus de druk is lager maar tegenover staalsslijpsel is weinig bestand.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik heb al een poosje een paar van die hulpstukken voor de ProEdge. Ze zijn stevig, ze zijn perfect op maat (soms een dingetje met 3D prints, petje af wat dat betreft) en werken soepeler dan de originele hulpstukken.
Wel de boel goed schoon houden. Het ABS materiaal glijdt makkelijker dan het staal of aluminium van sommige originele hulpstukken dus de druk is lager maar tegenover staalsslijpsel is weinig bestand.
Goed om te horen dat ze bevallen!
 

jegmond

Nieuw lid
8 okt 2019
21
15
Geldrop
Ik heb zojuist ook een doosje mogen ontvangen met een paar sorby-hulpstukjes. Het was er sneller dan verwacht en ziet er keurig uit allemaal. Binnenkort kan ik hopelijk m'n werkplek gaan inrichten en dan eens gaan zoeken naar een bijtel om te gaan slijpen in de juiste hoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bast-hout

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
@Trip maar ook voor anderen; ik heb gister ook voor iemand een paar aangepaste ontwerpen geprint en opgestuurd; De stofaansluitingen voor een door hem zelf gebouwde frees onderkant.
Dus mocht je naar iets specifieks op zoek zijn, kan ik dat ontwerpen (of soms eenvoudig aanpassen in mijn huidige ontwerpen)

Een bestaand ontwerp van elders laten printen kan ook. (maar daar zijn op dit forum zo te zien ook meer mensen voor in de markt)
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
@Trip maar ook voor anderen; ik heb gister ook voor iemand een paar aangepaste ontwerpen geprint en opgestuurd; De stofaansluitingen voor een door hem zelf gebouwde frees onderkant.
Dus mocht je naar iets specifieks op zoek zijn, kan ik dat ontwerpen (of soms eenvoudig aanpassen in mijn huidige ontwerpen)

Een bestaand ontwerp van elders laten printen kan ook. (maar daar zijn op dit forum zo te zien ook meer mensen voor in de markt)
Welke 3d printer gebruik jij hiervoor? En heb je hier nog wat aan aangepast?
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Leuk dat je deze hulpstukken verkoopt! Ik kan alleen op je website van lang niet alle hulpstukken de mogelijkheid vinden om een bestand te kopen om ze zelf te printen, klopt dat of kijk ik scheef?
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Leuk dat je deze hulpstukken verkoopt! Ik kan alleen op je website van lang niet alle hulpstukken de mogelijkheid vinden om een bestand te kopen om ze zelf te printen, klopt dat of kijk ik scheef?
Dat klopt, daar ben ik inderdaad nog mee bezig omdat dat wat meer (extra) werk is en ga ik ook ook niet met elk item doen.
Is er een specifieke die je zoekt?

Aangezien digitaal eenvoudiger is om internationaal te verkopen (qua belastingen en verzending), staan er ook een rits al wel op mn Etsy: BAStVormEnHout
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Dat klopt, daar ben ik inderdaad nog mee bezig omdat dat wat meer (extra) werk is en ga ik ook ook niet met elk item doen.
Is er een specifieke die je zoekt?

Aangezien digitaal eenvoudiger is om internationaal te verkopen (qua belastingen en verzending), staan er ook een rits al wel op mn Etsy: BAStVormEnHout
Ik print nu alleen nog maar in PLA en mijn eerste proef met PETG was geen succes dus daar ga ik nog wat meer in oefenen maar als dat lekker loopt ben ik wel geïnteresseerd in een aantal items.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bast-hout

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Net nadat ik besteld had kwam het echte leven roet in het eten strooien, maar vandaag eindelijk mijn pakketje uitgepakt en geprobeerd.
Ik heb de circle jig besteld, en wat stofafzuiging onderdelen voor "later" als ik mijn permanente setup compleet heb.
Bestelling en levering was sneller dan verwacht. Keurig verpakt, oog heel professioneel.
De circeljig is redelijk solide en zag er netjes afgewerkt uit. Alles past perfect.
Ook in gebruik werkt het goed, voelde geen speling en kon een mooie circel trekken. Dit is een 8mm frees, misschien niet de beste keuze om te zien of je circel echt rond is maar ik ben tevreden met het resultaat. Een miniem zeurpuntje, als je de kleinst mogelijke circels wil maken dan komt de "knop" tegen de behuizing van de frees aan, dus dat is een beetje behelpen.

Daarnaast een keurige mail ontvangen met wat specifieke feedback vragen; Bas lijkt enorm betrokken met zijn klanten en doet er alles aan om een zo goed mogelijk product en ervaring te leveren, dat waardeer ik. Bas veel succes met het uitbouwen van je zaak!
 

Bijlagen

  • circle_jig.jpg
    circle_jig.jpg
    112,7 KB · Weergaven: 39
  • smallest.jpg
    smallest.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 47
  • smile.jpg
    smile.jpg
    108,5 KB · Weergaven: 44
  • verpakking.jpg
    verpakking.jpg
    112,8 KB · Weergaven: 44
  • Leuk
Waarderingen: Robje en Bast-hout

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
...Bas veel succes met het uitbouwen van je zaak!
Wow, dank voor je mooie woorden!
Je feedback neem ik mee maar ik zou niet 1,2,3 weten hoe dat op te lossen. Als de centerpin goed vast zit op het hout zou je het zonder de knop kunnen gebruiken gok ik.

Je zou me een groot plezier doen als je ook op de produktpagina een paar woorden als review geeft, maar voel je nergens toe verplicht; ik ben sowieso al superblij met wat je hier schrijft!
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.