AC-400 luchtreiniger kwaliteit

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Afgelopen tijd zag ik een paar keer de AC-400 van Record Power voorbij komen.

De AC-400 lijkt op zich een mooi apparaat, helaas blijken de filters geen of weinig fijnstof tegen te houden.
Ik heb zelf eentje getest en met een nieuw filter loopt de druk zover op, dat slechts 20 % van het opgegeven debiet wordt gehaald. Het duurt dus erg lang voordat de ruimte schoner wordt.

Het fijnfilter is klasse F6* en filtert daarmee slechts 50-60% deeltjes van 10 micron.
Van de deeltjes tot 1 micron wordt slecht 20 % tegengehouden.

Natuurlijk doet een AC-400 wel iets, maar net als al dit soort reinigers onvoldoende om werkelijk te beschermen tegen fijnstof.
Hiervoor zijn hoogwaardiger filters nodig in combinatie met een geschikte ventilator.
Daarnaast is het belangrijk de druk te weten in verband met vervuilingsgraad van de filters.

Record Power UK is op de hoogte van mijn bevindingen, evenals de dealer in NL.
Er ligt al een plan om samen met Record Power een goede reiniger te ontwikkelen.
Daarnaast komt binnenkort een regeling beschikbaar die deeltjes detecteert vanaf 1 micron en een reiniger aanstuurt.


* Klasse F6 is verouderd en intussen vervangen door ePM10 50% volgens ISO 16890


Groet,

Kor
 

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Interessant om te weten. Maar ik wil ook wel een goed woordje doen over dit toestel. Hoewel deze misschien niet perfect is, haalt hij wel zeer veel stof uit men (kleine (12m²) werkplaats op relatief korte tijd. Als ik moest kiezen zou ik hem zo terug aanschaffen. Ik denk dat veel mensen nog steeds zonder luchtfilter werken. Dan is dit dag en nacht verschil en in veel gevallen nog steeds zen geld waard.
Maar... als het beter kan, waarom niet dan. Bedankt voor je bevindingen en inzet hierrond.
 
  • Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dank je Kor. Heb je enig idee wanneer de verbeterde versie op de markt komt?

Ik ben ook geïnteresseerd in de deeltjesdetector.

Klaas
Dat zal nog wel een tijdje duren.
Dit gaat samen met een ontwikkelingsteam, inschatting van RecordPower zelf is, dat het nog wel een aantal maanden duurt voordat gestart kan worden. Deze trajecten duren zomaar een half tot een jaar.
De APC ( Air Purifier Controller) doen wij zelf, dat gaat dus vlotter. Tijdens de Open Dag Hout zijn ze er zeker.

Groet, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.