ABS kantenband ronde vorm

BobbyTM

Nieuw lid
21 mei 2024
6
0
Molenhoek
Hi Woodworkers!

Voor een projectje moet ik een soort van ronde L beplakken met HPL en de kanten afwerken met ABS kantenband. Nu heb ik een stukje met de hand geprobeerd en dat valt me toch wel wat tegen. Aangezien ik het beplakte werkstuk liever niet wil beschadigen tijdens het afsnijden van de ABS band ben ik gaan rondkijken naar een machine die dit kan.

Nu kom ik bijvoorbeeld de Festool Conturo, maar voor 1 werkstukje vind ik die erg prijzig.

Zijn er andere opties? Vooral het netjes en consistent afsnijden van de lengtes van het ABS geeft problemen.
Of zijn er bedrijven/mensen die een dergelijke machine verhuren of wellicht is er hier iemand die het tegen vergoeding voor me zou willen doen?

Hopelijk kunnen jullie me in de goede richting sturen!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Bob

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
51
35
Ik denk dat je de overtollige breedte van de kantenband bedoelt? dus op een plaat van 18mm plak je ongeveer 22mm breed kantenband, deze randjes wil je weg hebben?
kan met een scherpe beitel er langs halen, of bijvoorbeeld dit ding van veritas:1761729472705.png

ik deed het altijd in twee stappen, eerst de overtollige hoogte wegfrezen met een kleine kantenfrees met een haaks blokje eraan, beetje zoals dit:
1761729527756.png
daarmee laat je dan ongeveer 0.5 tot 0.2 mm staan, daarna ging ik er met een afrondingsfrees overheen.

je kunt ook de frees wel verticaal houden tov je werkstuk, maar als je dan aan de verkeerde kant van het freesbitje snijd trekt ie eigenlijk de band van het materiaal af. dus goed opletten dat je de juiste kant op snijd zegmaar:
1761729728844.png

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rik

Post veel
8 nov 2010
859
173
Hi Woodworkers!

Voor een projectje moet ik een soort van ronde L beplakken met HPL en de kanten afwerken met ABS kantenband. Nu heb ik een stukje met de hand geprobeerd en dat valt me toch wel wat tegen. Aangezien ik het beplakte werkstuk liever niet wil beschadigen tijdens het afsnijden van de ABS band ben ik gaan rondkijken naar een machine die dit kan.

Nu kom ik bijvoorbeeld de Festool Conturo, maar voor 1 werkstukje vind ik die erg prijzig.

Zijn er andere opties? Vooral het netjes en consistent afsnijden van de lengtes van het ABS geeft problemen.
Of zijn er bedrijven/mensen die een dergelijke machine verhuren of wellicht is er hier iemand die het tegen vergoeding voor me zou willen doen?

Hopelijk kunnen jullie me in de goede richting sturen!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Bob
Ik heb een festool conturo in gebruik. een conturo huren voor 1 klus zou ik afraden. de eerste 20-50 meter zagen er bij mij niet (goed genoeg) uit voor meubels. (wel goed genoeg voor werkplaats kasten).
Tegen betaling kan ik wel voor je kanten en als je wil, ook frezen. afrekenen zou gaan op uurbasis, ik zal je niet beroven, maar hou wel rekening met een arbeidsintensief proces. ik vermoed dat je wel rekening moet houden met 150-200 euro. Mocht je interesse hebben, stuur dan even een PB. Ik zit in de regio Amsterdam

Gr,
Rik

BobbyTM

Nieuw lid
21 mei 2024
6
0
Molenhoek
Bedankt voor jullie reacties en je aanbod, Rik!

Ik ga het eens proberen met de bovenfrees (met een plankje eronder) om zo het meeste van de overstek weg te halen. Daarna met een afrondingsfreesje tot net boven het plaatmateriaal en het laatste beetje snij ik dan weg met de zojuist bestelde Flush Plane.

Dat haakse blokje op die bovenfrees is trouwens wel ideaal, WvdG! Daar ga ik ook eens even naar opzoek.

Bedankt!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.