aansprakelijkheidsverzekering hobbyist?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een markt die mij wil laten demonstreren / workshops geven (denk aan 'tolletje draaien voor kinderen') vraag mij om te tekenen dat ik en mijn 'cursisten' verzekerd zijn (door mij, dus).

Bestaat er zoiets? Ik zoek (natuurlijk) geen bedrijfsverzekering die, gegeven een KVK nummer, mij voor het hele jaar verzekert voor een paar honderd euro. Een paar euro per dag voor een paar dagen komt dan veel meer in de buurt.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De leden van Radius zijn allemaal verzekerd voor dit soort schade aan derden bij het uitvoeren van demo's en andere publieksactiviteiten. Uiteraard moet je wel de nodige veiligheidsmaatregelen in acht nemen, zoals bijv. afscherming tussen draaibank en publiek.
Dus houtdraaiers, weer een reden om lid te worden van Radius. Er zijn er u al ruim 700 voorgegaan.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Dit staat inderdaad niet op de website. We werken aan een nieuwe site en zullen dit onderwerp zeker meenemen. Als je wilt kan ik je het polisblad wel mailen.
Onze penningmeester en forumlid BeRo beheert eea.
 
Dit staat inderdaad niet op de website. We werken aan een nieuwe site en zullen dit onderwerp zeker meenemen. Als je wilt kan ik je het polisblad wel mailen.
Onze penningmeester en forumlid BeRo beheert eea.
Die verzekering houd wel in dat je in opdracht of met instemming van Radius demonstreert.
Als je ten eigen nut op een braderie of dergelijke aktief bent ben je volgens die polis dus niet verzekerd.
Je zult dan naar je eigen wa verzekering moeten kijken of dat soort activiteiten daar onder kan vallen.

M.vr.gr. Jan
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Jan, dat werpt weer een heel ander licht op de zaak. Pieter, je snapt de volgende vraag al: is er een 'instemmingsformulier' ergens? Ik had me zojuist als lid opgegeven, dus....

Dat polisblad lijkt me een nuttig gegeven om nieuwe leden standaard toe te mailen, eigenlijk. En de procedure er om heen.

Ik was aan het kijken of ik de edele houtdraaikunst kon vertegenwoordigen op het Ambacht in Beeld festival 2017, dit was één van de eisen.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Dank voor het lid worden.
Wat is een instemmingsformulier Jurriaan?
Stuur svp je e-mailadres per PB aan mij dan zal ik zsm het polisblad e.d. sturen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Die verzekering houd wel in dat je in opdracht of met instemming van Radius demonstreert.
Als je ten eigen nut op een braderie of dergelijke aktief bent ben je volgens die polis dus niet verzekerd.
Je zult dan naar je eigen wa verzekering moeten kijken of dat soort activiteiten daar onder kan vallen.

M.vr.gr. Jan

Even overleg nodig binnen het bestuur hieromtrent.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dank voor het lid worden.
Wat is een instemmingsformulier Jurriaan?
Stuur svp je e-mailadres per PB aan mij dan zal ik zsm het polisblad e.d. sturen.

Wel, als Jan zegt

Die verzekering houd wel in dat je in opdracht of met instemming van Radius demonstreert.

dan verwacht ik dat er een manier is om instemming te vragen, toch? Bureaucratisch als ik ben (ligt aan mijn werk) denk ik dan aan een formulier.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Even nog dit, om m.i. de discussie te sluiten.

De vereniging heeft een aansprakelijkheidsverzekering. Als je aan allerlei veiligheidsnormen hebt voldaan, valt je niets te verwijten, en vervalt de aansprakelijkheid. En ieder schadegeval wordt beoordeeld door de verzekeraar en de verzekerde. En van te voren valt er geen uitspraak te doen over `dit` is verzekerd, en `dat`niet. Dat is helemaal afhankelijk van de omstandigheden, waarbij het voorval optrad.
We kunnen wel allerlei situaties verzinnen, maar daar moeten we geen uitspraak over doen.

En waar het in de vraag `hobby`betreft, is er ook m.i. nog de AVP (Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren) die dekking biedt. En de meeste mensen hebben die al.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 
Even nog dit, om m.i. de discussie te sluiten.

De vereniging heeft een aansprakelijkheidsverzekering. Als je aan allerlei veiligheidsnormen hebt voldaan, valt je niets te verwijten, en vervalt de aansprakelijkheid. En ieder schadegeval wordt beoordeeld door de verzekeraar en de verzekerde. En van te voren valt er geen uitspraak te doen over `dit` is verzekerd, en `dat`niet. Dat is helemaal afhankelijk van de omstandigheden, waarbij het voorval optrad.
We kunnen wel allerlei situaties verzinnen, maar daar moeten we geen uitspraak over doen.

En waar het in de vraag `hobby`betreft, is er ook m.i. nog de AVP (Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren) die dekking biedt. En de meeste mensen hebben die al.

Maar dat geeft geen antwoord op de vraag wanneer is de aansprakelijkheid verzekering van Radius wel en niet van toe passing op activiteiten van Radius leden.

M.vr.gr. Jan
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Je moet het zo zien dat je verzekerd ben als je voor of namens Radius aan het demonstreren bent.
Anders zou het onder je eigen AVP (voormalige WA) vallen afhankelijk wat er in je AVP polis staat.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Veel van dit soort verzekeringen zijn zogenaamd secundair. Dat wil zeggen dat je eigen aansprakelijk altijd primair aangesproken moet worden. Dit is bij Scouting waar ik jarenlang actief ben geweest ook zo. Het is om te voorkomen dat de verzekeringsmaatschappijen naar elkaar gaan wijzen en het op dubbel verzekerd gooien. Iedereen in Nederland die op zichzelf woont is verplicht zich te verzekeren tegen aansprakelijkheid, de collectieve verenigingsverzekeringen zijn daarom altijd secundair.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Veel van dit soort verzekeringen zijn zogenaamd secundair. Dat wil zeggen dat je eigen aansprakelijk altijd primair aangesproken moet worden. Dit is bij Scouting waar ik jarenlang actief ben geweest ook zo. Het is om te voorkomen dat de verzekeringsmaatschappijen naar elkaar gaan wijzen en het op dubbel verzekerd gooien. Iedereen in Nederland die op zichzelf woont is verplicht zich te verzekeren tegen aansprakelijkheid, de collectieve verenigingsverzekeringen zijn daarom altijd secundair.

Nee, een AVP is niet verplicht, overigens wel aan te raden. :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bij mijn hypotheekverstrekker is een opstal met aansprakelijkheidsdekking wel degelijk verplicht. Wellicht hebben niet alle banken dat, en zijn huurders het ook niet verplicht.

Ik kan het weten, de overdracht van onze nieuwe woning moet nog plaats vinden, de verzekering heb ik vorige week aangevraagd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.