Beste forumcollega’s
Voor de elektrotechneuten onder ons heb ik een vraag met betrekking tot de aansluiting van een 3X230V motor op een 3x400V+N net.
Eerst de gegevens:
-recent heb ik een tweedehands tafelslijpmachine aangeschaft waarvan de verkoper me bevestigd heeft dat dit een 3X230V machine was.
-hieronder zet ik een paar foto’s betreffende de motorgegevens en de elektrische aansluitingen.

Hieruit blijkt dat de motor in ‘driehoek’ is geschakeld.
Wanneer ik mijn (beperkte) elektriciteit kennis (die 50 jaar onder het stof heeft gelegen) boven haal meen ik een paar problemen (tegenstrijdigheden) te zien.
Groeten
Bert
Voor de elektrotechneuten onder ons heb ik een vraag met betrekking tot de aansluiting van een 3X230V motor op een 3x400V+N net.
Eerst de gegevens:
-recent heb ik een tweedehands tafelslijpmachine aangeschaft waarvan de verkoper me bevestigd heeft dat dit een 3X230V machine was.
-hieronder zet ik een paar foto’s betreffende de motorgegevens en de elektrische aansluitingen.

Hieruit blijkt dat de motor in ‘driehoek’ is geschakeld.
Wanneer ik mijn (beperkte) elektriciteit kennis (die 50 jaar onder het stof heeft gelegen) boven haal meen ik een paar problemen (tegenstrijdigheden) te zien.
- De lijnspanning (tussen de L lijnen) van het net (3x400V+N) bedraagt 400 volt. De fasespanning (tussen lijn L1/L2/L3 en N) bedraagt 230 V.
- De aansluiting op het net gebeurt via een blauwe stekker met 4 pinnen waarvan de dikke pin aangesloten is op de aarding. Dus veronderstel ik dat de 3 dunne pinnen elk zijn aangesloten op een L lijn en dus onderling een spanning hebben van 400 V bij gebrek aan een koppeling met de N lijn.
- In een driehoekschakeling gaat de volledige lijnspanning van 400V over de spoel, bij een sterschakeling 230V. In mijn geval mag iedere wikkeling (spoel) bij een 230-400V aanduiding maximaal met 230V belast worden. Dus had hier normaal een sterschakeling moeten voorzien zijn (wat niet het geval is).
Groeten
Bert