Aanschaf Mafell FM 1000 PV of PV-ER

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Heel rustig ben ik bezig met het bouwen van een CNC machine (lowrider) hiervoor heb ik nog een frees nodig en overweeg een Mafell FM 1000 PV of PV-ER aan te schaffen.
Nou vraag ik mij af hoeveel meerwaarde heeft een ER16 spantang ten opzichte van een "gewone" spantang?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben er niet zo in thuis, maar is het niet zo dat je met ER16 alle maten frezen kunt kopen en je niet gebonden bent aan 6/8/12 mm of vergelijkbare inch-maten? Voor een CNC lijkt me dat wel relevant.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik ben er niet zo in thuis, maar is het niet zo dat je met ER16 alle maten frezen kunt kopen en je niet gebonden bent aan 6/8/12 mm of vergelijkbare inch-maten? Voor een CNC lijkt me dat wel relevant.
Nee helaas voor elke maat as van de frees is ook een spantang nodig dus niet zoals op een boormachine waar een hele serie van maten is past.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kijk ook eens bij sauter.de of auktools . Ik ben heel tevreden over mijn auk router. die hangt wel onder een freestafel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
ER16 is een opname, waar verschillende maten freesjes op passen d.m.v. verschillende spantangen.

Zie bv

https://www.freesjes.nl/nl/er-spantangen/er16/g-10000059

Het voordeel daarvan is dat je niet gebonden bent aan de spantangen die de leverancier wil leveren. Wil je voor iets kleins een speciaal 2.5 mm freesje gebruiken? Dan koop je voor relatief weinig geld een 2,5 mm ER16 spantang en kun je er mee werken. Er zijn ook ER16 spantangen voor inch-maten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
ER16 is een opname, waar verschillende maten freesjes op passen d.m.v. verschillende spantangen.

Zie bv

https://www.freesjes.nl/nl/er-spantangen/er16/g-10000059

Het voordeel daarvan is dat je niet gebonden bent aan de spantangen die de leverancier wil leveren. Wil je voor iets kleins een speciaal 2.5 mm freesje gebruiken? Dan koop je voor relatief weinig geld een 2,5 mm ER16 spantang en kun je er mee werken. Er zijn ook ER16 spantangen voor inch-maten.
Dat bedoelde ik dus. Met maten bedoelde ik as-maten.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dan is de aanschaf van de machine met een ER16 dus veel breder inzetbaar, dat maakt de keuze ook weer makkelijker :)
Super dank je wel dan ben ik er al wel uit, wordt het de PV-ER.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.