Aanschaf gatenzaag set

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Op dit moment heb ik een erg goedkoop gatenzaag zetje en die zijn stomp en branden dus door het hout nu ben ik opzoek naar een wat betere set die ook nog betaalbaar is.
Bij EcoTools hebben ze een set te koop verder kom ik alleen sets tegen die vele malen meer kosten, heeft iemand nog ideeën of tips?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Koop gatenzagen met een paar hardmetalen tanden. Die standaard gatenzagen zijn voor dun metaal en lopen in hout gelijk vol, waardoor ze te warm worden en dus bot.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.500
422
Dordrecht
Ik heb zo'n koffertje net die hardmetalen exemplaren gekocht. Die set heeft een boor die makkelijk wisselt en door losklikken ook het uitgezaagde deel makkelijk lost. Dat principe bevalt goed, maar achteraf gebruik ik eigenlijk maar een paar maten, dus ik had misschien beter een kleinere set kunnen kopen.
Het is niet heel verfijnd qua afwerking van het gat, maar bij die wisselboren zijn ook voor veel verschillende toepassingen specifieke gatboren te krijgen, dus voor fijner werk zal er oom wel iets beters te krijgen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: rjmulder

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
77
19
Voorne-Putten ZH

Al jaren geleden deze set gekocht en ben er zeer tevreden over, alleen je moet wel geregeld de spanen "lozen" dat doe ik met een afwasborstel terwijl de boorkolom draait, bij defect en / of bot bestel ik direct set opnieuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: rjmulder

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
@Scheppie, Voor zo'n set van Bosch betaal je een stuk meer ook dan van bv ecotools, voor die prijs ga ik liever voor een set BTI bij gereedschap pro die zit ook in een makkelijke systainer.

@Emilio, dat is altijd het nadeel van een set heb je een kleine set mis je net die maat heb je een grote gebruik je een aantal niet. Maar goed te horen dat de set goed bevalt. Afwerking is dan weer minder.

@beansr, hoe goed werkt zo'n veer? Als het materiaal blijft hangen lijkt mij lastig te verwijderen wat met een losse boor een stuk makkelijker gaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Die veren werken prima als je die boren gebruikt waar ze voor gemaakt zijn, namelijk dunne plaat.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
195
118
Den Bosch
Als je echt een net gat moet zagen kun je eventueel ook een forstnerboor gebruiken. Maar in grote formaten al gauw prijzig.
Wat dan helpt is een gaatje boren naast het gat of in het gat dat je met de gatenzaag gaat boren, dan wordt je zaagsel via dat boorgat afgevoerd.

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Dit is knoeien. Koop een goede gatzaag voor hout, met hardmetalen tanden en grote ruimtes voor het zaagsel. Koop de maat die je nodig hebt, dan krijg je uiteindelijk een set met maten die je gebruikt. Bosch heeft ze en profit en labor. Als je een fiber ring tussen de zaag en de adapter legt, kun je de zaag tegen de adapter aandraaien, zodat hij niet op de twee pallen rammelt. Maar je kan hem nog wel los krijgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Dat is dan ook het model voor hout. Dit is een mooi setje voor dat geld. Maar meestal heb je andere maten nodig. Die sets hebben gasbuis maten en in hout wil je vaak ronde metrische maten, zoals 30mm en 40mm. Als je dan ook al de adapters hebt, kan je beter alleen die zagen kopen die je nodig hebt.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Dat is dan ook het model voor hout. Dit is een mooi setje voor dat geld. Maar meestal heb je andere maten nodig. Die sets hebben gasbuis maten en in hout wil je vaak ronde metrische maten, zoals 30mm en 40mm. Als je dan ook al de adapters hebt, kan je beter alleen die zagen kopen die je nodig hebt.
grappig werk praktisch dagelijks met buizentroep, maar de overeenkomsten qua maat waren nooit opgevallen
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
@chevy66 het is bij mij niet alleen dun hout dan zal die veer niet wat worden denk ik.

@Aardappel die was ik al eens tegen gekomen en werkt inderdaad goed als de zaag het nog doet haha.

@knikkerkoning dat is ook wel een mooi setje die had ik niet gezien.

@rinus dat is wel een hele mooie alleen die prijs goedkoopste set bij klim 250 en daarvoor gebruik ik ze te weinig ;)
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
386
114
Midden Nederland
@rjmulder waar ben je uiteindelijk voor gegaan? Ik zit een beetje met dezelfde twijfel tussen de eerder genoemde setjes.

Als ik het goed begrijp is de eerste het meest geschikt voor hout?
Heeft iemand ervaring met de 2de of 3de link?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
@Tympy ik heb nog niks aangeschaft ik twijfel nog steeds namelijk.
Zelf heb ik meer bij EcoTools dan HBM waarom? Volgens mij is het allebei Made in China.
Ik denk dat ik toch voor die bi metaal set ga omdat ik dan 1 set heb en deze kan gebruiken voor meerdere materialen ook omdat ik die zagen ook niet super veel gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.