Aanpassen werkbank

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.294
1.006
Ulvenhout
Het maken van deze werkbank van multiplex was een van de eerste dingen die ik heb gedaan met hout. Nu wil ik hem aanpassen omdat hij wat te groot en te lomp is voor de beschikbare ruimte. Hij wordt wat korter en iets minder diep. Er komt een ander werkblad op van HDF met dogholes en de mogelijkheid om een frees toe te voegen. Ook wil ik lades onder het werkblad maken.
Ik kom er nu achter dat ik beter de onderste liggers veel lager had kunnen zetten dan nu het geval is, dan heb ik veel meer ruimte voor het plaatsen van lades. Ik denk erover om de pen van de liggers door te zagen en deze op een lagere plaatst weer terug te monteren met een aantal Domino's voor de sterkte. Is dit een verstandig idee?

De staander bestaan uit 5 lagen 18mm multiplex en de liggers uit 3 lagen. Om dit gemonteerd te krijgen zal ik ook de bovenste ligger moeten doorzagen en op dezelfde manier weer moeten monteren.

20240830_111420.jpg

20240830_111427.jpg

20240830_111446.jpg
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
448
207
Wetteren, Belgie
Ik heb geen idee of domino's hiervoor sterk genoeg zijn. Hangt ook af van het gewicht dat er op zal komen. Wellicht kunnen andere leden hier meer over zeggen.

Heb je niet overwogen om de liggers te laten zoals ze zijn en onder de onderste ligger een (niet zo hoge lade) te voorzien? Dan blijft de stevigheid van je werkbank behouden. De onderste lades gebruik je dan voor lichtere spullen.
 

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
37
16
Wezep
Denk dat ik zelf met de multitool van 2 kanten de liggers uit de poten zou zagen.
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
117
74
Tilburg
Wat je ook zou kunnen doen is in de liggers een gat frezen, en ze verbinden door het in lijmen van een ‘pen’ van multiplex.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.665
797
Enschede
ingoogni.nl
Als je de bank minimaal 4 pootdiktes wilt inkorten dan kun je alle liggers doorzagen, er nieuwe pennen aan frezen en nieuw gaten in de poten.

Je kunt de liggers er ook met bezemstelen als deuvels er weer aan monteren. Eerst alles stomp op elkaar lijmen en dan gaten boren voor de bezemdeuvels.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.739
771
Antwerpen
een paar 8 of 10mm domino’s zijn zeker sterk genoeg maar ik zou, als het gaat, eerst de nieuwe liggers steken en dan pas de oude weghalen
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
590
180
Zutphen
Waarom geen lades maken onder de onderste ligger, en je kan een los ladeblok maken tussen de 2 liggers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.