Aanpassen dakconstructie

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Hallo!

Ik ben bezig om een knieschot kast te maken zoals op de foto hieronder te zien is. In een kamer aan de andere kant van het dak wil ik dit ook doen. Echter is de schuine balk (ik weet de precieze benaming van dit type balk niet) aan de andere kant iets anders (Zoals op de tweede foto te zien is). Deze heeft nog een klein stukje die uitkomt op de vloer van de eerste verdieping. Ik vroeg mij of of het mogelijk is om deze weg te zagen zonder dat dit invloed heeft op de draagkracht van de dakconstructie? Ik wil namelijk het liefst zoals op foto 1 de bovenkant van de kast ook aan deze kant zo verwerken, maar wil natuurlijk niet dat de dakconstructie minder stevig is. Ik hoor graag van jullie!

edit: ik had de titel waarschijnlijk beter iets anders kunnen noemen over aanpassen dakconstructie, maar dat kan ik nu niet meer aanpassen. Ik ben niet altijd op mijn scherpst tijdens mijn nachtdiensten/WhatsApp Image 2021-12-16 at 03.45.35.jpegWhatsApp Image 2021-12-16 at 03.41.33.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als ik naar het plaatje van joostdevree kijk, zou de muur hoger door moeten lopen. Dat zie ik hier niet en ik denk dat die "kreupele stijl" vooral het spant ondersteunt.

Zomaar iets wegzagen in de draagconstructie is nog nooit een goed idee geweest. Ik vraag me sowieso af hoe dit dak in elkaar steekt. Aan de vele plafondbalken te zien, lijkt het een sporenkap te zijn. Maar dat witte aan de voorzijde is een luik? Daar worden de trekbalken die het plafond vormen, onderbroken. Wellicht dat om die reden het spant er zit?
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Ik vraag me sowieso af hoe dit dak in elkaar steekt.
Volgens mij is het een gordingenkap? Er zit alleen een spant in het midden, zoals bij veel oudere huizen. In ons jaren 30'-huis is dat ook het geval. De kreupele stijl rust daar op een soort muurbalk die vervolgens op een binnenwand rust (en de belasting van het dak verdeelt). De witte plaat zou een vervangen stuk dakbeschot kunnen zijn.

Overigens lijkt de rechterspant ook niet naar boven door te lopen, is die afgezaagd of lijkt dat zo?

Edit: foto toegevoegd
 

Bijlagen

  • IMG_0417.jpg
    IMG_0417.jpg
    125,5 KB · Weergaven: 90
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Jouw balken van het plafond lopen evenwijdig aan het dak. Bij TS staan ze haaks op het dak, tenminste aan de achterzijde.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Wegzagen in de draagconstructie: nee, dat is geen goed idee. Als ik dit zo zie zou ik me eerder afvragen waarom die balk links weg is, en of die niet terug kan/moet. Mogelijk een hobby-zager als vorige bewoner?
Zoals ik het van de vorige bewoner begreep staat dit al zo'n 40 jaar op deze manier, en het dak lijkt aardig rigide dus toevoegen lijkt me een hoop werk voor iets dat in principe goed staat.
+1
dit is een kreupele stijl
die neemt een deel van de zijwaartse druk op de buitenmuren weg, zodat die niet open spatten
cfr joost devree
Bedankt voor het linkje! De uitleg is duidelijk.
Zomaar iets wegzagen in de draagconstructie is nog nooit een goed idee geweest. Ik vraag me sowieso af hoe dit dak in elkaar steekt. Aan de vele plafondbalken te zien, lijkt het een sporenkap te zijn. Maar dat witte aan de voorzijde is een luik? Daar worden de trekbalken die het plafond vormen, onderbroken. Wellicht dat om die reden het spant er zit?
Daar zat inderdaad een luik. Echter moesten de meeste spantbalken vervangen worden dus zit het luik nu tussen de spantbalken in plaats van dat het er haaks op staat.
Volgens mij is het een gordingenkap? Er zit alleen een spant in het midden, zoals bij veel oudere huizen. In ons jaren 30'-huis is dat ook het geval. De kreupele stijl rust daar op een soort muurbalk die vervolgens op een binnenwand rust (en de belasting van het dak verdeelt). De witte plaat zou een vervangen stuk dakbeschot kunnen zijn.

Overigens lijkt de rechterspant ook niet naar boven door te lopen, is die afgezaagd of lijkt dat zo?
Het is zoals ik het via de site van Zot van Hout kan zien inderdaad een gordingenkap. Er zijn maar enkele spanten die naar de nok van het dak lopen en niet bij iedere spantbalk. De rechterspant loopt wel door naar boven hoor!

Ik denk dat ongeacht wat voor constructie het precies is de concensus is dat ik de kreupele stijl moet laten zitten.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Links heeft ook een kreupele stijl gezeten. De verjonging in het spantje zit er nog.
Zou niet veel meer dan de kerstversiering op het vloertje durven zetten. Dat ligt alleen op de gording.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Hoewel je er niets aan hebt. Wij hebben ooit de kapconstructie op de zolder laten aanpassen door een bouw bouwbedrijf i.v.m. het plaatsen van een dakkapel. Toen is het goed bekeken en is er meer bijgekomen, dan eraf is gegaan. Voor zoiets eenvoudigs als een kast ga je natuurlijk niets weghalen. Wil je het esthetisch gelijk, dan zou ik eerder de (weggehaalde?) kreupele stijl herplaatsen.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
De naam kreupele stijl mag dit balkje steunend op een sloof nauwelijks hebben. Het zorgt er vooral voor dat het spant niet teveel doorbuigt onder het gewicht van de gording.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De naam kreupele stijl mag dit balkje steunend op een sloof nauwelijks hebben. Het zorgt er vooral voor dat het spant niet teveel doorbuigt onder het gewicht van de gording.
Volgens mij staat rechts op de foto toch gewoon een volwaardige kreupele stijl die qua dimensies vergelijkbaar is met het spantbeen? Of mis ik iets?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.