Aankopen in China en andere buiten de EU gelegen shops.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Per 1 Jan 2021 zou er eigenlijk op alle pakketjes uit China btw geheven gaan worden, dit is echter nog even tot 1 juli uitgesteld, dat betekent dat als je pech hebt je nog eens 15 euro extra kan betalen aan PostNL om de BTW af te mogen dragen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Bedankt voor deze link/info, ik bestel best vaak wat uit het buitenland en soms ook buiten de EU, toch vindt ik het eigenlijk wel eerlijker om altijd BTW te rekenen. ;)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Per 1 Jan 2021 zou er eigenlijk op alle pakketjes uit China btw geheven gaan worden, dit is echter nog even tot 1 juli uitgesteld, dat betekent dat als je pech hebt je nog eens 15 euro extra kan betalen aan PostNL om de BTW af te mogen dragen.
De truc zal (moeten) worden dat webshops buiten de EU bij aankoop al de relevante BTW gaan rekenen (en afdragen natuurlijk). Niet heel spannend maar wel een forse impact m.b.t. implementatie.

Het huidige model met de redelijk absurde inklaringskosten is voor kleine bestellingen gewoon niet realistisch.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Het probleem is niet dat er BTW betaald moet worden.. maar de 15 euro behandlingskosten. Dus als je iets van een paar euro uit china koopt. is de btw niet zoveel maar die 15 euro maakt het gelijk niet meer interessant.
En wat ik me dan afvraag betaal je dan dubbele BTW.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik denk dat China dan (nog meer dan nu) producten op voorraad gaat nemen in de EU (de importheffingen en kosten voor grote partijen zijn voordeliger dan telkens een kleine zending administratief afwikkelen), zodat het BTW-gedoe voor de koper vervalt. Ze doen dat al voor de populairste producten, die worden dan in speciale magazijnen opgeslagen waar het 'importeren' pas begint als het de deur uitgaat. Hoeft de consument ook niet zo lang te wachten op het containerschip uit China.
Maarre… ik ben niet zo’n fan van China-waren. Je hebt voordeel op korte termijn, maar op langere termijn doe je de eigen economie er geen plezier mee.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je ziet inderdaad al steeds meer zaken die vanuit EU warehouses verscheept worden.
En idd het gaat niet zozeer om de BTW maar die vervelende kosten van PostNL /DHL die eroverheen komen die het helaas een stuk onaantrekkelijker maken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het verschil is dat je de detailhandel over slaat. Maar als het niet in China wordt geproduceerd, komt het wel uit de VS, en ben je aangewezen op de voorraad van Gereedschappro. Vaak loont het al nauwelijks mee de moeite om in China te bestellen. Die chinezen verkopen op liever 1x 1000 stuks dan 1000x 1 stuks. De prijsverschillen zijn tegenwoordig vaak minimaal.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Succes met het kopen van spullen die niet in China (of in een ander lage lonen land) zijn geproduceerd.....

Er zit een groot nuance verschil in of dat de producten in China gemaakt worden door een Europees/nederlands bedrijf (of iig naar specificaties) en hier door het zelfde bedrijf worden verkocht, of dat je inkoopt via een Ali achtige website waar je de herkomst van de goederen niet weet.

Overigens maak ook ik me er schuldig aan om goederen via Ali te bestellen, maar dan ben ik wel kritisch op wat voor een soort product het is. Als kwaliteit/veiligheid van belang is dan bestel ik het niet via Ali, is dat niet zo en voegt een Nederlandse webshop verder ook geen waarde toe, dan bestel ik via Ali (als voorbeeld, recent heb ik daar voor de 2e keer een cycloon filter gekocht).
 
Succes met het kopen van spullen die niet in China (of in een ander lage lonen land) zijn geproduceerd.....
Waar het mij omgaat is dat we veel te veel afhankelijk worden van China. Enerzijds omdat we daarmee de plaatselijke middenstand om zeep helpen en als de nood aan de man komt we het zelf niet meer kunnen produceren. Zie b.v. medicijnen productie, mondkapjes, kunststof jassen/schoten in het kader van corona.

M.vr.gr. Jan
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De realiteit is dat de productie van 99% van wat mensen rechtstreeks bij Ali of aanverwanten kopen nooit meer terug gaat komen naar ..... , wie/waar eigenlijk?

Dan blijft over dat mensen blijkbaar een meerwaarde zien in het kopen van een fabrikant of retailer in een ander land dan (alleen?) China. Bij die laatste kun je nog enigszins een goed gevoel hebben. Maar bij die eerste.... het zal mij weinig uitmaken of ik een Chinees of een Amerikaans/Duits bedrijf rijk maak. Nagenoeg alle grotere producenten voegen lokaal weinig tot niets meer toe.

Blijft over kopen van de kleine niche fabrikanten, maar die vinden we meestal te duur.

Zo'n initiatief om BTW te heffen is een prima uitgangspunt, dan wordt het speelveld een klein beetje vergelijkbaar. Maar het speelveld tussen online en fysieke verkoop gaat natuurlijk nooit gelijk worden.....

En denk ook niet dat er ook maar enig verschil zit tussen de grotere retailers/webshops in NL vs de buitenlandse aanbieders. Het hele Ahold concern (inclusief BOL) maakt ook dankbaar gebruik van allerlei Zwitserse en andere holdings om in NL zo weinig mogelijk af te dragen..... en zo kunnen ze ook nog mooi geheim houden hoeveel belasting ze nou echt afdragen.

Het blijft een lastige.... de afweging hoeveel meer je betaald voor vaak een beperkte meerwaarde.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
we zitten in een (on)evenwichtsoefening tussen een paar economische machten
china is de fabriek van de wereld geworden, omdat de meeste bedrijven niet de laatste willen zijn om daar goedkoop te (laten) produceren of te kopen
de chinese economie is een geleide economie met meerjarenplannen
met hun financieel overschot kopen ze een nieuwe wereldwijde zijderoute
aan landen waarin ze (toekomstig) belang hebben omwille van de daar aanwezige grondstoffen of omwille van de grote markt / goede ligging, geven ze eerst renteloze leningen
wanneer blijkt dat ze die niet af kunnen betalen, nemen ze een deel van dat land in pand . . .
piraeus, dé griekse havenstad, is in chinese handen
kijk naar de chinese belangen in afrika
het vk kreeg van china het aanbod om na de brexit met hen in zee te gaan, zodat zij het hongkong van europa kunnen worden
de bedrijven in de vs, het land bij uitstek van de vrije economie, investeren en kopen massaal in china, want ze zijn beursgenoteerd + moeten elk kwartaal mooie cijfers voor kunnen leggen
china koopt vs-obligaties op om daar de consumptie op peil te houden
consumptie van vooral in china geproduceerde produkten
europa zwalpt er tussen
een grote verbruikersmarkt met vandaag nog veel kapitaal
maar torenhoge nationale schulden, waar corona nog een schepje bovenop gedaan heeft
de individuele klant ziet door het bos het buitenlandse deel van zijn aankopen niet meer, en kiest resoluuut voor de beste prijs-kwaliteits-service-verhouding . . .
jaren geleden zag ik een reportage over philips uit eindhoven
op de jaarvergadering liet de ceo (timmerman ? 't is te lang geleden) weten dat investeren in west-europa voorbij was, omdat de sociale lasten + belastingen daar te hoog zijn
een paar maanden geleden kocht ik op amazon.de een statief voor een laserwaterpas van bosch
ik heb dat aan 'duitsland' betaald
het werd door de uk geleverd
het werd in india geproduceerd
'nihil novi sub sole', zeiden de romeinen
maw 'niets nieuws onder de zon'
een wijze oud-nederlandse zegswijze is 'zet de tering naar de nering'
hopelijk kunnen we de genomen bochten nog in de andere goeie richting nemen
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Gisteren was er een interessant programma op tv over China en (oa) de nieuwe zijderoute van China:

Nieuw: De wereld van de Chinezen

Quote bron:

In deze nieuwe reisserie zoekt Ruben Terlou Chinezen op die zich in het buitenland vestigen om daar te investeren en zo een bijdrage leveren aan de nieuwe wereldorde waar China een hoofdrol in speelt. Elke zondag om 20:20 uur op NPO 2.

Werklust
Overal in de wereld duiken Chinezen op met een bijna onbeperkte werklust, de modernste technologie en heel veel geld. Terlou wil weten wie zijn ze, wat ze willen bereiken en wat voor impact hun aanwezigheid op de lokale bevolking heeft.

Kenia
In de eerste aflevering ziet hij Kenianen in vloeiend Chinees de liefde voor het Chinese moederland bezingen. Hij ontdekt dat de komst van de Chinezen en hun investeringen ook tot conflicten leidt.

Trein
De opmars van China in Afrika is groot. Aan de oostkust van Kenia komt de Nieuwe Zijderoute van China aan land. Ruben reist in een Chinese trein met een Chinese machinist over een door Chinezen aangelegd spoor, dwars door safariparken, naar Nairobi.

Bekijk de eerste beelden van De wereld van de Chinezen op
gids.tv/v293127/chinezen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dafoolio en ZotVanHout

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
De haven in Kenia staat als onderpand voor de 4 miljard dollar die het project gekost heeft. Oftewel... die haven behoort nu al aan China (in mijn ogen).
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Half Afrika is op deze manier al 'gekocht' door de Chinesen. Strategische locatie, mijnbouwrechten etc. gaan voor een habbekrats van de hand (inclusief een hand vol steekpenningen richting regeringsleiders) en als tegenprestatie houden de chinezen zich bezig met o.a infrastructuur om de bevolking tevreden te houden. Wegen worden echter aangelegd door volledige Chinese teams en materieel, dus ook daar geen winst voor de locals.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Deze lezen "Confessions of an economic hitman", gaat daar inderdaad precies over, arme landen iets aanbieden wat ze eigenlijk niet kunnen betalen, met allerlei dingen als onderpand mijnrechten etc.


Zelf ben ik niet zo benauwd als het gaat om het effect op de lokale detailhandel. Ik denk dat er altijd een plaats zal blijven voor bevlogen winkels zoals bv Baptist en de arnhemse fijnhouthandel.
Maar op een hele stad zijn er bergen winkels die eigenlijk alleen maar dozen schuiven, niet weten wat ze verkopen, mensen eigenlijk niet verder kunnen helpen, en te duur zijn. In mijn beleving is het logisch dat die ten tijde van crisis omvallen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Wat China nu doet in Afrika, is wat West-Europa 400 jaar lang heeft gedaan in de wereld: koloniseren. Het klinkt natuurlijk als heel wat, dat China een haven bezit in weet ik veel welk land. Als dat land een bananenrepubliek blijkt, hebben ze er ook niet zoveel meer aan. Of je haven wordt onteigend, of je afzetmarkt heeft geen cent meer te makken.

Ik denk dat vergrijzing een veel groter probleem is, dan chinese invloed in de westerse wereld.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Maar op een hele stad zijn er bergen winkels die eigenlijk alleen maar dozen schuiven, niet weten wat ze verkopen, mensen eigenlijk niet verder kunnen helpen, en te duur zijn. In mijn beleving is het logisch dat die ten tijde van crisis omvallen.
Klopt inderdaad. Ik heb een jaar of wat geleden een digitale thermometer gekocht om de watertemperatuur van mijn koivijver in de gaten te houden, voor iets van 45 euro.
Toen deze vorig jaar kapot ging heb ik exact dezelfde via Ali besteld voor 2 euro. Exact dezelfde, zelfs de codering op de printplaat was gelijk. Dus nu weet ik ook waar die lokale leverancier 'm vandaan heeft en dus met veel winst voor doorverkoopt.
Maar het is hetzelfde met internetaankopen in het algemeen: sommige dingen bestel ik online (ook omdat het hier om de hoek niet te krijgen is), maar voor specifiek gereedschap ga ik liever shoppen bij de lokale handel, omdat ik het ook fijn vind dat als ik NU iets nodig heb, daar dan ook meteen kan binnenstappen en weer verder kan met m'n project (althans, normaalgesproken zonder corona dan).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.