Aankoopadvies: Bosch ProCore - GKT52 invalzaag (en GEX125 excenter)

Wat wordt het?

  • Bosch met 2x 5.5Ah

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    4
  • Opiniepeiling gesloten .

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Het is weer tijd voor wat nieuw gereedschap :D
Mijn accugereedschap is op dit moment uitsluitend Makita 10.8/12v en ik merkte na aanschaf van de decoupeerzaag dat ik draadloos toch veel sneller pak dan bedraad. Zeker als bedraad betekent dat ik een verlengsnoer nodig heb.

Mijn huidige Parkside invalzaag kan wel een upgrade gebruiken (zool niet vlak, niet zo verfijnd) maar voor een invalzaag is 12v echt ontoereikend. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een nieuw accuplatform met een mooie invalzaag. De gedachten 'waarom invalzaag op accu, de stofzuiger moet je toch aansluiten' denk ik dat ik voor het buiten verzagen van hele platen toch snel een stofzak aansluit en de stofzuiger laat staan.

Er zijn een paar merken overgestapt op de nieuwe 21700 cellen (Makita 40v, Bosch Procore, Metabo/Mafell/... >>LiHD CAS platform) waar je met 1 accu 1600-1800W vermogen kan leveren. Ik denk dat hier de toekomst in zit.

Overwogen maar niet gewonnen:
* Festool TS55 Fan Edition - (toen bedraad nog overweging was)
* Festool TSC55 - Prijs, 2x18v accu's nodig
* Makita DSP600 - 2x18v accu's nodig
* Makita SP001G - Interessant voor opties tuinmachines, geen schuurmachines beschikbaar

In combinatie met de accu-actie van Bosch (gratis 5.5ah procore accu én gratis 2e zaagblad bij geselecteerde sets) is mijn keus voorlopig gevallen op de GKT52-18v.
Hierbij is meegenomen dat de GEX125 excenter een mooi maatje zou zijn tussen mijn 150mm Triton Rotex en een mouse. Verder nog geen accugereedschap op het oog.

Nu de detailvragen:
* Set 2x5.5Ah + 1400mm geleider €754 óf Set 2x8.0Ah + 1600mm geleider €805 Scheelt maar 51 euro. De 8.0Ah is zwaarder en misschien wat overkill voor de excenterschuurmachine maar gezien er in beide gevallen een 5.5Ah gratis meegeleverd wordt zou dat weer flexibiliteit geven. Kan een geleider te lang zijn? Mijn 2x700mm Parkside geleiders zouden ook compatibel moeten zijn met Bosch.
* Extra zaagbladen 140x20mm: wederom Ecotools?
* Gezien Makita stofzuiger niet communiceert met accugereedschap, heeft iemand ervaring met deze Metabo afstandsbediening?
* Wordt het echt Bosch? Change my mind :)

In de loop van de week de knoop doorhakken, anders grijp ik alsnog naast de gratis accu + zaagblad.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Vergeet niet om de prijzen in Duitsland ook te checken:
Erg vaak interessant, veel webshops leveren ook naar Nederland. Vorige week een Mirka schuurmachine via een Duitse verkoper gekocht via de Duitse ebay (gewoon met factuur en garantie) en scheelde een sloot geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
201
83
Rijswijk
Kan een geleider te lang zijn? Mijn 2x700mm Parkside geleiders zouden ook compatibel moeten zijn met Bosch.
Wanneer je zo'n bedrag aan een invalzaag uit gaat geven, koop dan ook meteen een fsn 1600 plus het koppelstripje van Bosch erbij. Dan kun je plaatmateriaal in 1 keer doorzagen ipv de geleiderail te moeten verleggen.

Tevens goed om in te gaten te houden, de Bosch geleiderail en Parkside / Festool / Makita rail zijn niet compitabel met elkaar.
De zaag kan wel op beide rails, maar de rails kun je dus niet koppelen.
Daarom lijkt het mij veel slimmer om binnen het Bosch assortiment te blijven.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
@Luccio Had inderdaad niet de verwachting dat de verschillende merken koppelbaar zouden zijn. De gedachte was meer dat ik voor korte stukken (tot ca. 1000mm) de 1 of 2 Parkside geleiders kon toepassen (die ik al heb) en voor langere lengtes/wanneer ik de ruimte heb de FSN1400/FSN1600 van Bosch.
Gezien mijn werkruimte ca. 2.5 x 3.8m is twijfelde ik of 1600 niet té groot/onhandig is (en 1400 net past). Buiten is 1600 inderdaad geen probleem en voldoende voor plaatbreedtes met in/uitlooplengte.

Eventueel nog een FSN1400 en koppelset toevoegen voor plaatlengtes.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Mijn ervaringen met cirkel/invalszagen op accu zijn vrij slecht (vooral om massief hout te schulpen). Accu’s Zijn toch erg snel leeg als er wat vermogen gevraagd wordt.

Maar wellicht dat nieuwe generatie voor plaatmateriaal stukken beter is 🙃
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
@HoutWouter Even uitgaande van theoretische accu-capaciteit:
Bosch claimt 1620W. Dit is bij 18V gelijk aan 90A. Een 8.0Ah accu geeft dus een kleine 5.5 minuten aan maximale power. Een 5Ah accu geeft ruim 3.5 minuut.
Volgens dit filmpje gaat hardhout schulpen met ca. 3m/minuut.

Oplaadtijd naar 80% bedraagt respectievelijk 26 en 20 minuten in powerboost.
1661166245545.png

Ik denk dat ik met mijn inschakeltijd en belasting/gebruikt vermogen niet zonder power hoeft te zitten, zeker niet met 3 accu's. Ook zou 1620W theoretisch een stap vooruit moeten zijn t.o.v. 1200W Parkside.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
heb een rail van 1600 en 1400 mm,1600 is echt wel fijner om een plaat dwars door te zagen,komt gewoon wat beter uit als de 1400.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Vergeet niet om de prijzen in Duitsland ook te checken:
Erg vaak interessant, veel webshops leveren ook naar Nederland. Vorige week een Mirka schuurmachine via een Duitse verkoper gekocht via de Duitse ebay (gewoon met factuur en garantie) en scheelde een sloot geld.
Helaas werkt dit niet i.c.m. de gratis accu:
Deze actie kan niet gecombineerd worden met andere acties en kortingen van de Bosch Group, met name die van Bosch. De actie geldt uitsluitend voor een van de promotieproducten die bij een in België, Nederland, of het Groot Hertogdom Luxemburg woonachtige dealer aangeschaft zijn. Bij herroeping of ontbinding van een koopovereenkomst mag u niet aan de actie deelnemen. Bij retournering van de machine moet een eventueel reeds ontvangen geschenk teruggegeven worden aan Bosch. De teruggave kan in rechte gevorderd worden. De promotie is uitsluitend gericht op eindgebruikers. Wederverkoop of verdeling van de ontvangen premies is niet toegestaan.

Er waren op de Duitse eBay voor de GKT 52 maar een paar leveranciers die naar Nederland verzonden. Was al bezig met een eigen setje samenstellen (1: kale machine, 2: accu-set en 3: geleiderail) maar deze vlieger gaat dus helaas niet op. Het voordeel is ook onvoldoende om er een extra 5.5 Ah accu (a 118 euro) zelf bij te kopen.

Edit:
Ik denk dat ik de combinatie heb gevonden:
  • Solo zaag kopen bij Hornbach. Staat voor 388.19 euro maar prijsmatch en 10% korting van amazon.nl prijs (383.84). Komt uit op 345.46 euro.
  • Geleider FSN1600 op ebay.de a 81.50 euro
  • Accuset 2x8.0ah + lader + bluetooth op ebay.de a 262.90 euro
  • Verzendkosten ebay totaal 15 euro
Totaalprijs 704.86 euro :D
Voordeel is dat alleen de zaag zelf haast heeft voor de actie, en ik die gewoon in de fysieke winkel kan halen.
 
Laatst bewerkt:

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Inmiddels de hele zwik in huis: invalzaag, accu's en geleider.
Echt een heerlijke machine! Heb een aantal hardhouten regels 70x40 afgekort en daar had de zaag 0 moeite mee. Ook het rustige standje waarmee je langzaam/beheerst kan zagen zonder brandsporen te maken is prettig.

Hier ga ik nog veel plezier van hebben :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.