Aankoop gebruikte best krachtige lintzaagmachine

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Hallo iedereen,

Vandaag kreeg ik het plots in mijn hoofd om eens te kijken voor een tweedehands lintzaagmachine.
Heel vaak begin ik mijn projecten met hardhouten kepers van 65 x 80mm die doormidden of in 3 repels moeten gezaagd worden (80mm in de hoogte).
Mijn vorige paneelzaag kwam hier altijd wat kracht voor te kort waardoor ik bij grotere hoeveelheden steeds ging aankloppen bij enkele houtbewerkers in de buurt die dan het zaagwerk dan tegen betaling uitvoerde.
Nu heb ik recent een oudere maar krachtigere Felder combinatie machine gekocht waarmee ik denk ik het zaagwerk voortaan zelf kan uitvoeren.

Voor een volgend groot project heb ik echter al een tijd twijfels hoe ik dit het meest efficiënt en vlot kan uitvoeren.
1: het zijn echt wel veeel kepers die ik moet verzagen en in de toekomst vast ook nog
2: vele kepers zitten onder hun opgegeven afmetingen waardoor het heel nipt word om mijn stukken er nog uit te halen na het aftrekken van 2 zaagsnedes van de cirkelzaag

Denken jullie dat ik met een lintzaag bij 2 zaagsnede misschien 2 keer 1mm kan winnen waardoor het al iets minder krap word? En of het met een lintzaag makkelijker en vlotter of net moeilijker en trager word dan met de paneelzaag alles te klieven?

Als je voornamelijk hard hout van 80mm dik wilt klieven vallen dan de lichtere en kleinere machines af en kijk je dan best naar de grotere krachtigere machines.
Met klein en lichter bedoel ik dan niet die dingen op een plastiek onderstel of iets dat meer gebruikt word voor figuurzagen uiteraard maar de toch ook al robuustere grotere machines die toch nog kleiner zijn dan de grote machines (als iemand me begrijpt) Het moet mogelijk zijn om er bredere linten op te hangen voor kliefwerk.

Ook heb ik daarnet even de zoekfunctie hier geprobeerd op lintzaagmachines en kwam ik verschillende posts tegen over de moeilijkheden van het afstellen van een lintzaagmachine waar ik ook helemaal geen ervaring in heb. Een oude of tweedehands lintzaagmachine kopen is dus wellicht ook geen plug en play verhaal?

Wat denken jullie? Het overwegen waard om eens te kijken naar een tweedehands machine van 1000 euro of het toch maar houden op de paneelzaag?
Ik moet het zelf nog testen maar op mijn combinatiemachiene staat nu een aanvoerder met langere arm die ik tot boven het zaagblad kan brengen, alle wielen eraf en het 1ste en 3de wiel kan ik dan vervangen door stalen wielen met ribbels voor betere grip op het ruwere hout, het 2de wiel blijft er dan af voor plaats voor het zaagblad. Zoals ik zei ik moet dit nog testen maar als het meevalt zou de aanvoerder al veel van het werk voor mij kunnen.

Blijf ik echter nog met het probleem dat er veel kepers onder hun gevraagde afmetingen zitten waardoor ik ontzettend nip moet zagen en wellicht wel wat planken te dun ga krijgen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.312
758
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Tropisch hardhout of Europees?
Tropisch hout op een lintzaag gaat, maar dan moet je er rekening mee houden dat de zaaglinten snel bot gaan worden. Je hebt wel geharde tanden, maar dat is nog niet hetzelfde als hardmetalen (widia) tanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Je kunt natuurlijk ook een lint kopen met widia tanden.
Kost natuurlijk wat meer.
M42 zou ook kunnen.
 
7 mrt 2015
1.126
359
P'beek
Het vlotst gaat het volgens mij nog steeds met de zaagmachine, zeker als je 80mm of meer hoogte kan hebben. Mooi schulpblad erop en gaan. Minste kosten en niet de noodzaak/zoektocht voor de lintzaag.

Het vraagstuk van de dikte begrijp ik maar half. Hoe erg is het dat een balk van 80mm 2x 38mm oplevert of 2x40? Waarom zijn de balken in eerste instantie ondermaats? Kun je je ontwerp/produkt zo aanpassen dat het, zelfs met wat “extra ruimte” nog steeds functioneel/praktisch blijft?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.961
976
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hou er ook rekening mee dat de zaagsnede van een lintzaag weliswaar smaller is dan van een tafelzaag / cirkelzaag (met 'normaal' blad), maar dat de zaagsnede van die lintzaag zoveel ongelijker is dan van een (goed geslepen en ingesteld) cirkelzaagblad dat de nettowinst in zaagverlies m.i. te verwaarlozen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spaander

mattia

Nieuw lid
4 mei 2013
18
0
Ook een oude zaag met het juiste blad en een beetje afstellen kan heel goed hele precieze zaagsnedes maken. Ik heb een oude Italiaan (Enzo Cattininuit 1982), een VFD om van krachtstroom naar 220v te gaan (ander voordeel: traploos snelheidswinst te stellen), en een Lennox Woodmaster CT blad. Kost wat. Heb je ook wat. Met een eigen gemaakte parallelgeleider (halve lengte, stop net voorbij het blad) die met twee sterke magneten vast zit heb ik voldoende steun om gitaar setjes te verzagen (Noten, Sapele, etc). 1.3mm per snede, beetje extra voor vlakschuren. Krijg met resaw specifieke zaagbladen zelfs nog meer snedes (8-9 plakken van ~4mm uit een ruwe balk van 52mm). Vergt wel concentratie van n aandacht. Niet zomaar hout langs een geleider duwen. Grootste wat ik ooit verzaagde was mijn tafelblad, een aantal (6) bookmatched plakken Indisch palisander van 5mm dik x 20cm breed x 190cm lang.

Maar voor productie en om een paar halve mm te winnen? Betwijfel of het loont..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.