Aangenaam!

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
48
35
Den Haag
Hallo forum lezer,

Mijn naam is Michiel, ik woon ergens in een groen stukje van Den Haag.
Ik weet niet meer hoe ik hier belandde, wel dat ik al een paar dagen met veel plezier en interesse aan het lezen ben.
Ik heb ook wat gepost en zou bijna vergeten me voor te stellen.
De geschiedenis van mn affiniteit met houtbewerken is een mooie, toepasselijke kapstok om je een idee te geven wie en wat er achter het pseudoniem leeft,

daar gaatie:

Ergens op mijn 21e had ik al een goed jaar bij een meubel/antiek-restaurateur in de leer gelopen.
Op een mooie dag adviseerde Joop mij -leunend op de werbank tussen lijmpot en een nieuwe gaper voor de drogist- om de timmermans-dagopleidingen voor volwassenen te volgen.
Zo gezegd zo gedaan, met een mooie stalen voorloper van nooitgedacht als afscheidscadeau was ik ineens op een serieuze school.
Eerst alles met de hand leren doen, dan met elektrisch hangereedschap,
later uit te breiden met zaagtafels, vlak- vandiktebanken en afkortzagen.
Het streven van de basisopleiding was je een allround bouwtimmerman te maken via opdrachten waar je of voldoende of onvoldoende voor scoorde. Bij een onvoldoende mocht je je spullen pakken, de hele opleiding lang! Gelukkig viel dat in de praktijk uiteindelijk best mee, je werd er soms doorheen gesleept maar de opdrachten (bijna allemaal binnen een specifieke tijd correct af te ronden), de strenge kijk op het vak en op je inzet waren indrukwekkend.

Je leerde er je handvaardigheden via werkstukken (boekenkastjes, zaagvijlbokken, spiegellijsten, tafeltjes,
krukjes en schragen). Met theorielessen bouwkunde (tekeningen lezen, bouwkundig rekenen constructieleer) maakte je kennis maken met de bouw. Ook zelf je eigen gereedschap onderhouden stond op het menu.
Je praktische en bouwkundige basis moest je gebruiken in nagebootste bouwprojekten waar je ramen en deuren afhing, plafonds, vloeren en balklagen uitrekende en aanbracht, dakkapelllen opbouwde,
leerde aftimmeren, potdekselen , de houtvoorraad omtoverde van ruw naar 4zijdig beschaafd werk in allerlei maten, etc etc.
Eenmaal het binnenwerk onder de knie ging je op permanente 'bouwplaatsen' in de open lucht leren
uitzetten/maatvoeren, betontimmeren (bekistingen voor funderingen, kolommen, balkons en trappen),
en het werk van de stelleur oefenen. Vanaf tekening kozijnen plaatsen en -stellen zodat de metselaar aan de slag kon.
Tot slot was er buiten nog van alles te leren rond diverse soorten daken: het in elkaar zetten
van constructies en voor diverse daken op allerlei manieren de bedekking berekenen en aanbrengen.

Was de bouwtimmeropleiding eenmaal succesvol afgerond mocht je (met dezelfde opdrachtenformule) werkplaatstimmeren gaan doen.
Machinale houtbewerking om van alles te produceren met freestafels, langgatboren formaatzagen enzovoort.
Allerlei variaties in kozijnen, meubels, balkons, hekken, ramen, deuren, trappen, kapconstructies op schaal etc.
Ergens tussendoor heb ik nog wat maanden meegedraaid aan een huis bouwen volgens de houtskeletbouw aanpak.

Eenmaal de certificaten op zak, was het leven in de bouw dat er op volgde geen goed huwelijk.
Als zzp-timmerman werd dat voor vele jaren lang een stuk leuker.
De pret nam wat af met het toenemen van -in mijn ogen- oneigenlijke vormen van concurrentie.
Het lag me ook niet echt om je meerwaarde in mentaliteit en vaardigheden te moeten gaan aanprijzen
waar je werk zelf en de indruk van eerdere klanten altijd de redenen waren dat je aan je werk kwam.
Toen eenmaal ook het gewone vertrouwen tussen de doorsnee klant en de opdrachtnemer eerder
zeldzaam dan normaal begon te worden krabde ik mij stevig achter mn oor.

De kombinatie met slijtageverschijnselen maakte dat ik een paar jaar na mn 40e
voor webdesigner ben gaan leren. Niet met pakketjes maar ambachtelijk zelf coderen
in div. talen zodat je max grip en flexibiliteit op je werk hebt.

Het webdesign was een succesvolle zet en heeft naast veel leuk werk ook mn liefde voor fotografie een
nieuw (digitaal) leven ingeblazen, iets waar ik me graag mee bezig houdt.
Dit jaar wordt ik 65 en timmeren en bijkomend kluswerk doe ik nog steeds.
Het meest aan mijn eigen huis en soms wat voor familie en vrienden.
Op dit moment (zomer '24) geef ik het huis van mijn vader een grondige opknapbeurt.

Dank voor het lezen en groet, Michiel
 
Laatst bewerkt:

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
48
35
Den Haag
@Sparrows Ken je de beide boeken van Denis Summers-Smith, 'The Sparrows' en 'In Search of Sparrows'?
Hallo Knotwilg, ehhmmm nee! Die ken ik niet. Ik heb snel even op 'goodreads' gekeken voor een beschrijving en 'in search of' lijkt me wel heel erg leuk! Ben jij (tevens) vogelaar? Groet, Michiel

(edit) PS. Er is een derde bijgekomen: The Tree Sparrow
 
Laatst bewerkt:

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
48
35
Den Haag
Ook ik ben ook geen echte vogelaar maar ik mag er graag naar kijken en luisteren en in het bijzonder naar het gekwetter van de mussen. Ze komen hier een heel klein beetje terug maar het zijn er wat mij betreft nog veel te weinig. Groet!
 
Laatst bewerkt:

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
48
35
Den Haag
Ha Willem, dankjewel! Op dit forum blijf ik me maar realiseren hoeveel ik niet weet
en hoe enorm breed 'houtbewerking' wel niet is; fijne dag en groet!
 

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
48
35
Den Haag
Eerst een strenge leerschool en daarna veel ervaring.

Welkom hier!

groeten
Ornament
Heej Ornament, excuus voor de vertraging maar dankjewel nog! Ik heb de websites van je als forum-signatuur uitgebreid bekeken. Prachtige grondige opleidingsmogelijkheden worden daar aangeboden. De kwaliteit blijkt wel uit wat een fantastische werkstukken men daar aflevert. Ben je er docent of afgestudeerde? Groet, Michiel
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.