Aandrijfriem kity 636

RinusR

Nieuw lid
3 mrt 2024
5
1
's Heer Arendskerke
De aandrijfriem van mijn van dikte/vlakbank loopt er bij het opstarten steeds af.
Wie kan mij helpen met dit op te lossen of waar kan ik een nieuwe kopen.
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
65
30
47
Wespelaar (Haacht)
Ik heb hier ook de nodige issues mee gehad toen ik mijn 636 op een afzonderlijk tafeltje heb geplaatst.
636-tafel.jpg
Heel veel trial and error voor dat de riem goed liep. Je moet ook zorgen dat de riem mooi over het midden van de poelies loopt en niet tegen de machine zelf schuurt.
De 2 problemen die ik had :
- De poelie van de 636 is hol in plaats van bol.
636-poelie.jpg
Dit heb ik opgelost door een dunne strook (5mm) schilderstape in het midden van de poelie te kleven. Hierdoor is het midden weer hoger dan de rand van de poelie en loopt de riem correct.

- De motor juist uitlijnen ten opzichte van de machine.
Probleem hier is dat dit onder spanning moet gebeuren, want de riem gedraagt zich anders bij verschillende spanningen. Vrij los kan het zijn dat de riem er niet afloopt, maar eens op spanning gebeurt dit dan weer wel.
Mijn oplossing hier, was door de motor al op een plank te bevestigen, waar ik dacht dat deze moest komen.
De plank tijdelijk bevestigen met lijmklemmen en dan de plank licht verschuiven (met de riem onder spanning) tot de riem correct loopt. Dan de plank op deze plaats fixeren. Je kan dit zien op de foto, de linkerkant van de plank is iets lager dan de rechter.
636-motor bevestiging.jpg
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat je hiermee verder kan.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
611
147
De poelie van de 636 is hol in plaats van bol
Volgens mij is deze origineel vlak. Opmerkelijk dat deze hol is.
Deze poelie is ook relatief breed t.o.v. de motorpoeli, die moet inderdaad bol zijn.
Ik heb zelf een 635 gehad op een originele tafel. Daar hangt de motor op zijn kop onder en is dus lastig te stellen. Ik had toen een alu hoeklijn boven op de tafel strak tegen de machine. Zo kon ik de machine langs die strip verschuiven en de riem op spanning brengen waarbij de uitlijning behouden bleef. En inderdaad, in het begin is het even zoeken en uitproberen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
611
147
@jartoos,
Had ik ook zo begrepen. Goed dat je deze weer vlak hebt gekregen.
Vond het opvallend dat deze hol is geworden (of gemaakt) want zo groot zijn de krachten niet die er op komen.
 

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
63
5
Voor onderdelen kan je ook eens kijken op de franse marktplaats "leboncoin". Ik heb daar hele goede ervaringen mee. Via PB zou ik je een goede verkoper kunnen sturen als je intetesse hebt.

Al denk ik inderdaad dat dit niet aan je riem ligt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.