45 graden zagen met makita sp6000

bbinnenweg

Nieuw lid
1 aug 2021
4
0
Den Haag
Voor het maken van een gereedschapsrek heb ik vandaag mijn (bijna nieuwe) makita sp6000 met geleiderail gebruikt om 18mm multiplex 45 graden schuin af te zagen. Dat kostte naar mijn idee nogal wat moeite en produceerde rook uit de uitlaat en brandsporen en veel rafels op de zaagsnede. Ik heb al youtube filmpjes gezien van klussers die dit probleem oplosten met een ander (holgeslepen) zaagblad. Moet ik nu concluderen dat dit met het standaard meegeleverde zaagblad eigenlijk niet kan en gewoon een ander blad kopen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

men gaat er vaak van uit dat plaatmateriaal met de 1ste snede makkelijk op netto-maat te zagen is
niet onmogelijk
toch proficiat aan wie daar zonder branden en uitrafelen in slaagt
de mij bekende beste methode is de plaat een paar mm breder dan nodig te zagen, en dan pas nadien op de netto-maat
zo verhinder je dat de 2 delen van de plaat reeds tijdens het zagen hun eigen weg zoeken, waarbij ze tegen het zaagblad kunnen schuren
ligt de plaat voldoende vlak ? zit er spanning op de plaat, die bij het zagen vrijkomt ? wiebelt de zaag tijdens het zagen (bij 45° ligt het zwaartepunt naast de geleider) ? enz
om het uitrafelen aan de bovenzijde te beperken, kan je een 1ste snede maken die slechts 2 mm diep gaat,
waarna je volledig door de plaat heen gaat
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ik herken je ervaring. Het probleem zit volgens mij in een combinatie van factoren:
- de ondersteuning van het materiaal
- het naar beneden duwen van de zaag
- mogelijk nog wat spanning in het materiaal

De tip hierboven is dan ook helemaal waar: eerst iets te breed zagen en dan pas op maat gaat prima. Andere oplossing is om in een aantal stapjes door het materiaal te zagen. Meestal klemt de boel dan veel minder.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
ik heb de doc van makita opgediept & de 1ste video gestart
op 00:20 hoor ik dat het een invalzaag zonder spouwmes is
een spouwmes dient om te vermijden dat 2 gezaagde delen het zaagblad omklemmen
niet altijd heilbrengend, maar zonder spouwmes is de kans op omklemmen veel groter
omklemmen = branden
Bekijk bijlage 105904
Mijn ervaring is dat hij niet echt klem loopt, maar dat het zagen onder 45 graden door genoemde combinatie wat 'stroef' kan gaan. Daar gaat een spouwmes niet tegen helpen aangezien dat toch smaller is dan de tanden.
Over tanden gesproken: dat is ook een oorzaak, veel tanden op het standaard blad zorgen ook voor veel frictie.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Op deze zaag kun je als het goed is je toerental aanpassen. Probeer dat eens wat lager te zetten. In mijn geval wil ik nog wel eens te langzaam zagen, met brandplekken tot gevolg. Een lager toerental helpt dan. Ook stilstaan met de zaag (dus terwijl je blad gewoon op volle snelheid draaid) kan tot brandplekken leiden.

Mochten al deze tips niet werken, dan kan een ander zaagblad een optie zijn. Ik ben zelf wel fan van ecotools
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.