4 slijpmachines vergeleken.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Mooie uitleg.. en ik ben nog steeds wat verrast dat de vlakke vouw van ProEdge als <nadeel> wordt gezien. Het gaat toch om een zeer klein verschil in hoek en aanrakingsoppervlak? Velen slijpen de hiel een beetje bij waardoor het nog verschil nog geringer wordt.

Verder ben ik benieuwd naar de upgrade mogelijkheden voor mijn Kurt Koch 3000...
 
  • Leuk
Waarderingen: dehoutdraaierij

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Mooi filmpje, herkenbaar voor wat betreft de Sorby en warmte-ontwikkeling. In mijn ervaring valt het erg mee met een bakje water onder de slijper om de beitel tussendoor wat te koelen. Natuurlijk zorgen dat de beitel niet té heet is voordat je em afkoelt, dat is slecht voor het staal.

Grote voordeel van de Sorby wat mij betreft is dat het ook goed mogelijk is om (snel, vergeleken met de Tormek) al mijn andere beitels, incl. schaafbeitels te slijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: dehoutdraaierij

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eén opmerking (alvast). Een CBN wiel genereert net zoveel 'warmte' als een korund wiel (correcter: genereert evenveel thermische energie); dat is namelijk in eerste orde benadering direct gerelateerd met de hoeveelheid staal die verspaand wordt en de bijbehorende wrijving. Wat zo'n CBN wiel echter heel anders doet dan een volkeramisch wiel is die warmte heel snel afvoeren/en opslaan in het stalen corpus van het wiel. Een korundwiel kan die thermische energie niet (heel veel minder) afvoeren, en warmt daarmee lokaal heel veel meer op - waardoor de beitel dus ook veel heter wordt...
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Eén opmerking (alvast). Een CBN wiel genereert net zoveel 'warmte' als een korund wiel (correcter: genereert evenveel thermische energie); dat is namelijk in eerste orde benadering direct gerelateerd met de hoeveelheid staal die verspaand wordt en de bijbehorende wrijving. Wat zo'n CBN wiel echter heel anders doet dan een volkeramisch wiel is die warmte heel snel afvoeren/en opslaan in het stalen corpus van het wiel. Een korundwiel kan die thermische energie niet (heel veel minder) afvoeren, en warmt daarmee lokaal heel veel meer op - waardoor de beitel dus ook veel heter wordt...
Dank voor de heldere uitleg Henk. Maar ik heb toch maar mijn kortdoordebochtformulering gebruikt... :)
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Mooie uitleg.. en ik ben nog steeds wat verrast dat de vlakke vouw van ProEdge als <nadeel> wordt gezien. Het gaat toch om een zeer klein verschil in hoek en aanrakingsoppervlak? Velen slijpen de hiel een beetje bij waardoor het nog verschil nog geringer wordt.

Verder ben ik benieuwd naar de upgrade mogelijkheden voor mijn Kurt Koch 3000...
Vlakke vouw stond ook bij de voordelen... :) Antwoord over de Koch 3000 komt...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dank voor de heldere uitleg Henk. Maar ik heb toch maar mijn kortdoordebochtformulering gebruikt... :)
Helemaal goed - het gaat tenslotte om het feit dat je je beitel bijna niet verbrand krijgt. Het verbaast me nog steeds hoe 'koud' de vouw van een beitel is als ik m op mijn CBN wiel geslepen heb. Hoef ik ook niet meer met dat vieze en 'gevaarlijke' potje water bij mijn slijpapparaat te hannesen ;-)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Helder filmpje, mooi om zo een overzicht te geven.

Wat ik op de Sorby Pro Edge een hele nuttige toevoeging vind is de polijstschijf. Ala de Koch. En de trizact schuurbanden bevallen erg goed.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie film, heldere uitleg en ook wel uniek om zo die verschillende machines direct met elkaar te vergelijken. Het knappe is ook dat als je 1 van deze machines al gekocht hebt, je niet denkt dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt. Je hebt ook een engelstalige versie zag ik, dit moet wel scoren op YT!

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: dehoutdraaierij

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Mooie uitleg.. en ik ben nog steeds wat verrast dat de vlakke vouw van ProEdge als <nadeel> wordt gezien. Het gaat toch om een zeer klein verschil in hoek en aanrakingsoppervlak? Velen slijpen de hiel een beetje bij waardoor het nog verschil nog geringer wordt.

Verder ben ik benieuwd naar de upgrade mogelijkheden voor mijn Kurt Koch 3000...
Laat mij het even weten ik heb hier ook een oude koch met vier viltenschijven. Een update zou een mogelijkheid zijn. Alhoewel ik drie van de viermachines hier heb.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Eén opmerking (alvast). Een CBN wiel genereert net zoveel 'warmte' als een korund wiel (correcter: genereert evenveel thermische energie); dat is namelijk in eerste orde benadering direct gerelateerd met de hoeveelheid staal die verspaand wordt en de bijbehorende wrijving. Wat zo'n CBN wiel echter heel anders doet dan een volkeramisch wiel is die warmte heel snel afvoeren/en opslaan in het stalen corpus van het wiel. Een korundwiel kan die thermische energie niet (heel veel minder) afvoeren, en warmt daarmee lokaal heel veel meer op - waardoor de beitel dus ook veel heter wordt...
Kijk als je het snapt is alles logisch.
Nu weet ik weer een beetje meer. Bedankt Henk
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Laat mij het even weten ik heb hier ook een oude koch met vier viltenschijven. Een update zou een mogelijkheid zijn. Alhoewel ik drie van de viermachines hier heb.
Via KurtKoch heb ik een aanbieding voor die keramische schijf, echter een cbn wiel 150*40 mm korrel 120 gekocht. Volgende week haal ik hem op bij Baptist (elders uitverkocht) en monteer ik het.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Via KurtKoch heb ik een aanbieding voor die keramische schijf, echter een cbn wiel 150*40 mm korrel 120 gekocht. Volgende week haal ik hem op bij Baptist (elders uitverkocht) en monteer ik het.


En zo ziet het eruit..

Twee klemstukken (32 * 12 mm) moeten draaien uit kunststof en een vulstukje maar nu past het en draait als een tierelier. De eerste slijpsels geprobeerd en het valt op dat de guts lekker koel blijft.

NB het wijn-kistje eromheen is voor opvangen van de spetters polijstpasta van KurtKoch.


IMG_3694.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.