3d geprinte frees templates

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
748
122
Sterksel
Ik kwam vandaag deze video tegen die me aan het denken zette:

Een 3d printer leek me niet echt handig, maar blijkbaar maakt hij 'connectors' waarmee hij delen aan elkaar kan maken. Hiermee is met een niet al te grote printer toch een redelijke frees template te maken.

Heeft iemand hier ervaring mee en werkt dit echt een beetje handig?

Ik zou graag een optie hebben om frees-templates te maken voor mijn freestafel. Alternatieven zou de aanschaf van een lintzaag of lasersnijder zijn, maar daar hangt een ander prijskaartje aan.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
892
363
RegioRotterdam
Is inderdaad goed te doen. Of kops aan elkaar klikken voldoende stevigheid geeft weet ik niet, maar je kunt elke verbindingsmethode gebruiken die je in hout zou kunnen maken en nog wat meer.

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
748
122
Sterksel
Is inderdaad goed te doen. Of kops aan elkaar klikken voldoende stevigheid geeft weet ik niet, maar je kunt elke verbindingsmethode gebruiken die je in hout zou kunnen maken en nog wat meer.
Dat geloof ik maar in de video lijkt het erop dat hij een tool ‘divider’ gebruikt die het opdelen automatische doet.

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
307
39
Gouderak
Hij doet dit zo te zien in de slicer. 3D printen gebruikt een toolchain met 2 tools (meestal):
  1. ontwerp software, waarin je het model tekent (ontwerpt);
  2. slicer, die het model vertaalt in printbare code (die door de printer verwerkt kan worden).
Hij gebruikt Bambu-Slicer (Orca Slicer moet dit dan ook kunnen). Die kent inderdaad een divide-by-object of divide-by-parts functie. En, je kan dan in de slicer alsnog connectors toevoegen.

Maar... daar moet bij het ontwerp wel op ingespeeld zijn. Het model moet wel in 'objecten' opgedeeld zijn, lijkt het. Ik heb een paar modellen geprobeerd, en geen daarvan was in objecten in te delen. Vindt ik eigenlijk ook logisch.

Een andere manier is om een object in de slicer in 2-en (of meer) te hakken. Dat moet dan wel op een goede/logische plek natuurlijk. Op de afzonderlijke delen kan je dan achteraf 'connectors' maken. Zelfs een zwaluwstaart is mogelijk :)

Cut Tool

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.