35 cm Mulberry bowl

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Rough turned deze schaal 15 jaar geleden, heb er wel enkele keren naar gekeken en opgepakt, en weer terug gezet, de schaal is een heel stuk ingedroogd aan de zeiden, en zag er ook uit of het ovaal getrokken was, voet was niet meer plat en het recess ovaal.

Enkele weken geleden toen ik de sneeuw blazer weer terug parkeerde heb Ik de schaal toch mee naar mijn werkplaats genomen, opnieuw weer eens good gekeken en besloten om er een block in het recess te lijmen, zodat Ik het gemakkelijk kon draaien aan de buiten en binnen kant.

Tot mijn verassing was de schaal nog bijna exactly rond, terwijl I had verwacht en het leek ook zo dat het ovaal getrokken was, daar was Ik dus wel blij mee, maakt het draaien heel wat makkelijker, heb Ik gedaan, buitenkant eerst en de voet zo goed als mogelijk was, geschuurd, binnenkant gedraaid en geschuurd en de hele schaal gepolijst, even de de hout naam, datum en makers naam er in gebrand :).

De Polymerized Tung Olie moet er nog op, hij zit hier te wachten in mijn warm huis, zal dat nog doen in de komende dagen (y)

Mulberry bowl.jpegMulberry Bowl 1.jpegMulberry bowl 2.jpegMulberry bowl 3.jpeg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Thank you guys 2thumbsup.gif.

Cor, de Mulberry/Moerbei boom kan vlug groeien, grootste verschil is waar hy groeit en hou oud hij is.

Meestal vlug groeiend in het begin en veel langzamer wanneer het een volgroeide boom is.

Mooi hout om te draaien, maar een probleem om het te drogen zonder te splijten, voor mij is het een van de moeilijkste, gelijk met Beuk en sommig fruit hout, zoals je can zien in deze schaal die meer dan 50 mm gekrompen is (25mm aan beide kanten) maar voor mij toch wel de moeite waard, met langzaam drogen in een bruine papieren zak en beginnen met hout zonder een enkele scheur er in.

Mooi goudgele kleur new en een mooie bruine kleur na enkele jaren.
Older Mulberry bowls.jpeg

Vlug gegroeide Moerbei.
Handled Mulberry.jpeg

Prachtige chatoyance
chatoyance.jpeg

Heel mooi te draaien hout.
ufo.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Leo, dank voor de toelichting.

Voor de prachtige spiegeling in de voorlaatste foto kende ik de term feather crotch, van chatoyance had ik nog niet eerder gehoord. Blijkt Engels/Frans te zijn voor kattenoog-effect.
Weer iets geleerd, dat zijn de beste dagen (y) .
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Leo,

De voorlaatste foto heeft ook mijn voorkeur...geweldig.
Maar.... goed dat je de eertse schaal (foto) ook aandacht hebt gegeven, mooie vorm door het drogen. .... ik vind het een klein beetje op Essen lijken
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo,

De voorlaatste foto heeft ook mijn voorkeur...geweldig.
Maar.... goed dat je de eertse schaal (foto) ook aandacht hebt gegeven, mooie vorm door het drogen. .... ik vind het een klein beetje op Essen lijken
Thanks Peter :), and yes in the picture the year ring make it look like Ash a bit, but when you look at the grain up close, it is quite different, see the wood grain in this picture, also note the darkening of the color as the outside has changed already when that picture was taken.

Mulberry wood grain.jpeg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie schalen en een mooi proces om het zo lang bij je te houden. Ik heb daar het geduld nog niet voor..
Het duurt een hele tijd om alle stukken die Ik gedraaid heb, opnieuw te draaien, Ik heb er veel meer gedaan dan hier in deze foto's, met verhuizen heb Ik al deze hier naar mijn nieuw adres gesjouwd, plus nog enkele ladingen van hout dat voor nieuwe producten bestemt is/was.

veel werk gedaan en nog.jpeg een lading schalen.jpeguitgeladen.jpeg
 

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.