32mm systeem

strovano

Nieuw lid
25 mei 2013
3
0
Hallo,

ik ben eigenlijk op zoek naar de oorsprong van het 32mm systeem!
Ik weet dat het van kort na de tweede wereldoorlog is en dat het een producent was die metalen kasten maakte. Maar mijn vraag is vanwaar die 32mm komt!!!
Waarom geen 30 of 35mm?
 

strovano

Nieuw lid
25 mei 2013
3
0
:Dbedankt voor de reactie,
wat de inch betreft had ik dat ook in gedachten, maar ik vind er nergens iets over terug, maar met een gok koop je niks en dus wil ik zekerheid hebben. Die vraag kwam van één van mijn studenten, een zeer boeiende vraag die ik ook wel wil weten.
Wat de boorkoppen betreft is dit eerlijk gezegd het eerste wat ik ervan hoor, of beter gezegd lees :p

maar edjebel, hoe verklaar je dan die 37mm vanaf de voorkant gemeten?
 

WR1944

Oud hout
Het 32 mm systeem is door de firma Hettich ontwikkeld om met hun meubelbeslag snel kasten en toebehoren te kunnen produceren. De 32 mm is inderdaad de tussenafstand van de toen gebruikelijke rijboormachines. Direct na de oorlog was er behoefte aan veel en goedkoop meubilair. Met de toen beschikbare machines kon met het 32 mm systeem bijvoorbeeld een modulair keukenkasten- of kledingkastenlijn worden gemaakt waarbij de machines zonder veel omstellen snel de onderdelen konden produceren. Gaten voor beslag waren 5 mm en gaten voor deuvels of verbindingschroeven waren 8 mm. Symmetrie was het toverwoord. Voor zover ik heb kunnen nagaan was de achterwand uit hardboard van 5 mm dik en werd in een groef van 5 mm ingelaten. Om de symmetrie te behouden werd de voorste rij gaten daarom ook op 32 + 5 mm van de rand af geboord.
De Amerikanen hebben een beetje het licht gezien en fabriceren naast de face frame meubels ook frameless meubels volgens het 32 mm systeem. Maar eigenwijs als ze zijn hebben daarnaast nog een eigen systeem ontwikkeld, het 1 1/4" systeem. En maar klagen dat het zo slecht gaat met de economie. Ze laten elke kans om efficient te werken liggen want elk breed gedragen systeem riekt naar communisme.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat het heeft te maken met gangbare tandwielen die ze in rijboormachines gebruikten, ze gebruikten de meest gangbare tandwielen en zo kwam je aan 32mm tussen de boren.
Heb niet zo lang geleden een reportage gezien op youtube waar je kon zien hoe ze in de jaren 20-30 in Duitsland bewust zijn begonnen met alles te standaardiseren en normaliseren (DIN, HSS HM,...) in de industrie met oog op kwaliteit maar vooral ook vorm en functie. Het zat blijkbaar zo dat tot dan toe, alles wat "made in Germany" was een slechte reputatie had van goedkoop, lelijk en slechte kwaliteit, een beetje zoals daarna Japan en nu China. De tijden zijn behoorlijk veranderd!
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
De huidige DIN is, hoe kan het ook anders, ontstaan uit een behoefte om de vervaardiging van oorlogsmateriaal efficienter te laten verlopen. Het allereerste begin stamt uit 1917, in de Eerste Wereldoorlog. Men wilde productiemethoden en producten standaardiseren om tot een beperkte maar bruikbare omvang aan verschillende afmetingen te komen. Een goed voorbeeld is de lijst van boutlengten. Bij kleinere diameters lopen de lengten in kleinere stappen op dan bij de grotere diameters. En hoe groter de lengte, hoe groter de stapgrootte. Het beste voorbeeld van de DIN is de in veel landen gangbare papierformaten. Wie kent niet het DIN A4 formaat? De achtergrond is weer typisch Duits. Men ging uit van een vierkante meter aan papier. De lengte en breedte verhouding was zodanig dat die zelfde verhouding weer terug kwam als het vel halveerde. Zo had je de rij van A0, A1 etc. Zo kan je simpel berekenen hoe zwaar een A4tje is in 80 grams papier, 1/16 van 80 oftewel 5 gram. Want er gaan 16 A4tjes in een A0.
Ik heb veel met DIN gewerkt omdat ik bij een op Duisland gericht bedrijf gewerkt heb. Ik had zo'n 2 meter aan DIN-boekjes voor m'n neus staan om me te ondersteunen.
Ik denk dat het oppoetsen van het kwaliteitsimago als beweegreden een beetje kort door bocht is.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.