2e project ooit: dienblad maken

Droeloe

Actieve deelnemer
25 okt 2022
27
10
NL
Hallo allemaal, enige tijd geleden heb ik een vogelhuisje gemaakt waar ik veel plezier heb gehad tijdens het bedenken en maken ervan. Nu een iets praktischer werkstuk gemaakt, een dienblad.

Na het zien van ettelijke filmpjes van kopshouten snijplanken en andere lastige projecten had ik bedacht dat ik maar eens moest beginnen met iets simpelers.
Maar ik wilde wel een beetje uitdaging, en dat heb ik gekregen.
De bodem was gepland om uit 9x44mm meranti schaaflatten 24 latjes met 2 verschillende afmetingen te worden gemaakt. Zijkant van 12x69mm schaaflatten. Allereerst heb ik geschaafde hardhouten latten gekocht bij de bouwmarkt. Het leren schaven zal ik op korte termijn mee beginnen, ik had dit project een stuk mooier kunnen krijgen als ik dat had gekund. Allereerst begonnen met het schulpen van latten op de tafelzaag. Ik wilde namelijk smalle en brede latten op de bodem om het een beetje karakter te geven. Helaas is het schulpen van lange latten op een DeWALT tafelzaag iets lastiger dan verwacht en had ik 1 lat opnieuw moeten schulpen omdat deze iets scheef ging. Vervolgens alles redelijk op lengte gezaagd en in segmenten gelijmd. Smal-breed-smal was de volgorde die ik aanhield. De best passende delen bij elkaar gezocht en deze als segmenten gelijmd. Wat blijkt, geschaafd hout van een bouwmarkt is niet foutloos dus passen en meten was een uitdaging. Om vervolgens de segmenten met elkaar te verlijmen. Allemaal met titebond 3. Dit omdat deze een langere verwerkingstijd heeft en dat leek me wel handig omdat ik nog niet zo snel ga.
Belangrijkste les hieruit was ik moet veel meer ėn langere lijmklemmen kopen 😅
Toen ik alle segmenten naast elkaar legde bleek dit bijna 70 cm te zijn en ik had maar lijmklemmen tot 60 cm. Oeps.
Oke, ik wil verder dus dan maar een iets korter dienblad maken. Na alles gelijmd te hebben en een nacht laten drogen pakte ik het de volgende ochtend op en liet het vallen....ik had nu weer meerdere segmenten met lijmresten eraan die ik moest weg schuren. Dat was een flinke tegenslag omdat ik al redelijk wat tijd erin had zitten. Zonder schaaf is het verdraaid lastig om alles weer passend te maken maar het is toch heel aardig gelukt. Alleen was de volgorde smal-breed-smal niet meer goed passend te maken dus is het nu redelijk willekeurig geworden wat ook leuk is...happy little accidents denk ik nu maar op dat moment baalde ik flink.
Met geleende klemmen van m'n vader en wat handigheidjes is het gelukt om alles aan elkaar te lijmen en deze keer niet te laten vallen...
Oke, de zijkanten nu recht gezaagd met een cirkelzaag met liniaal, de tafelzaag is veel te klein om dit te kunnen doen, ik moet voor iets van 60 cm al een aanvoer tafel hebben zodat de verstek geleider gebruikt kan worden. Waarschijnlijk mis ik nog wat kennis hieromtrent en hoor graag jullie tips!
De bodem was bij lange na niet vlak en golfde letterlijk tussen segmenten! Gelukkig wat de meeste naden vrij goed passend maar ik heb enkele met lijm en zaagsel opgevuld. Vervolgens alles geschuurd wat ook wel even duurde omdat er opstaande randjes tussen de naden zaten en ik wel een glad resultaat wilde.

Nu de opstaande randen maken! Deze stuk voor stuk keurig 45° gezaagd op de afkortzaag, wat een fijn apparaat is dat toch 😁.
Na het ondervinden dat een dak van een vogelhuisje nder verstek erg lastig te lijmen bleek heb ik via banggood wat hoek klemmen gekocht en die werken perfect!
Die gebruikt icm mn andere klemmen om de vorm perfect te krijgen van de rand.

Toen deze droog was op de bodem gezet maar bleek toch dat de bodem iets minder rechthoekig was dan gehoopt en moest ik deze wederom met liniaal afzagen. Dat is nog steeds niet perfect gelukt maar ik was tevreden. Nu de rand goed paste heb ik er weer lijm opgesmeerd en met flink wat lijmklemmen de golven uit de bodem platgedrukt op een tijdelijke werktafel op schragen. Toen per segment met een 18gauge tacker overal spijkertjes erin geschoten. Dus lijmklem los, druk zetten zodat de vorm bleef zitten, spijkers erin en lijmklem vast. Dit gedaan tot ik rondom alles had vastgespijkerd. Circa 50 spijkers later en toen alle lijmklemmen er weer op zaten het een dag laten drogen. De lijmklemmen verwijderd en warempel: een dienblad!
Toen bleek dat er nog handvatten op moesten komen. Ik heb even getwijfeld of ik deze erop zou schroeven maar het leek me een stuk mooier om deze in te frezen.
Leermomentje, bedenk goed hoe je uiteindelijke werkstuk eruit moet komen te zien en ga plannen. Uitfrezen in een zo goed als af project voelde erg spannend omdat ik inmiddels enkele weken bezig was met af en toe een uurtje lijmen, schuren en of zagen dat ik het niet wilde verpesten. (Vader van 2 jonge kinderen heeft het druk genoeg en most hier echt tijd voor maken.) Ik had alleen geen freesje in de juiste breedte dus moest er meerdere keren doorheen voor ik mijn vingers erdoor kreeg en het een handvat kon noemen. Dat leverde geen heel best resultaat op maar erna met de hand nog redelijk goed weten te schuren.
Alle hoeken stomp geschuurd, die waren wel erg scherp/puntig en enige wat nu nog rest is een mooie olie/was uitzoeken die foodsafe is. Op dit dienblad zal vast wel eens een stukje voedsel belanden en wil dit graag wel veilig kunnen serveren.
Ik weet niet hoe ik fotos tussen de tekst kan krijgen dus hieronder alle fotos.
. Bedankt voor het lezen!
 

Bijlagen

  • 20240527_131426.jpg
    20240527_131426.jpg
    114,7 KB · Weergaven: 51
  • 20240628_211425.jpg
    20240628_211425.jpg
    132,5 KB · Weergaven: 50
  • 20240628_211355.jpg
    20240628_211355.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 54
  • 20240628_211350.jpg
    20240628_211350.jpg
    136,4 KB · Weergaven: 54
  • 20240627_213336.jpg
    20240627_213336.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 55
  • 20240627_213318.jpg
    20240627_213318.jpg
    110,5 KB · Weergaven: 53
  • 20240627_213314.jpg
    20240627_213314.jpg
    115,8 KB · Weergaven: 54
  • 20240627_213311.jpg
    20240627_213311.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 53
  • 20240527_132837.jpg
    20240527_132837.jpg
    192 KB · Weergaven: 54
  • 20240527_132829.jpg
    20240527_132829.jpg
    201,4 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en jaap

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
842
187
Twello
Met alleen de beschrijving krijg je een ander beeld. Met alleen beeld weer een ander zonder toelichting. Het ziet er op beeld heel goed uit en is niets te zien van de worstelingen die er aan vooraf zijn gegaan. Diegene die het gebruikt ziet dat ook niet. Top werk!
 
  • Leuk
Waarderingen: Droeloe

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.808
1.016
Omgeving Eindhoven
Het eindresultaat ziet er idd goed uit, met een paar schoonheidsfoutjes (maar die zie alleen jij, anderen zien alleen het vakwerk van het zelf gemaakt hebben).
Verstekhoeken zitten ook mooi dicht, en die zijn niet makkelijk om netjes te krijgen hoor!
Als ik nog een paar tips mag geven voor een volgende keer:

Je hebt de latten eerst geschulpt en daarna pas afgekort. Het is makkelijker om ze eerst af te korten (met een paar cm overlengte) en dan de kortere delen te op breedte te zagen. Om ze daarna eventueel op de definitieve lengte af te korten.
Met kortere delen werkt het makkelijker op de zaagtafel (tenzij je lengtes van 10 cm ervan gaat maken, dan kan je er beter een paar aan elkaar laten, dat is dan veiliger).

De manier van lijmen heb je goed gedaan, door ze op een plat vlak te leggen en een paar latten erop te klemmen om vlak te houden. Wel zorgen dat je overal goed plastic folie tussen hebt zitten, anders lijm je je werkstuk vast aan de hulplatten. (vraag niet hoe ik dat weet 🫣)
Wat ik zelf het makkelijkst vindt bij zoveel latjes; in 3 aparte delen verlijmen en deze naderhand tot 1 geheel lijmen. Lijm heeft namelijk maar een beperkte open tijd (de tijd tussen aanbrengen en in de klemmen hebben zitten). Mogelijk heeft het bij jou wat lang geduurd voordat de klemmen vast zaten waardoor de lijmnaad wat minder sterk was.
Als je het voorzichtig doet (dus niet laten vallen 😎) kan je het meestal na een uur of anderhalf wel uit de klemmen halen en voorzichtig ergens wegleggen om de klemmen voor het volgende deel te gebruiken.

Voor de opstaande randen, die kan je het beste ook rechtstreeks op je bodem lijmen ipv eerst apart. Als er dan een afwijking in zit qua haaksheid maakt dat minder uit.
Insmeren met lijm, en eventueel even tijdelijk op z’n plek houden met wat schilderstape als je handen tekort komt voordat de klemmen erop zitten.

Ook altijd even droog passen voor de lijm erop gaat, dus ook met de klemmen erop. Dan weet je wat je tegen gaat komen met het daadwerkelijk verlijmen en waar je dus op moet letten. Je hebt nl maar een paar minuten tot de lijm begint in te drogen.
En als het iets complexer wordt, vraag iemand om te helpen, al is het maar om dingen aan te geven. En doe het droog lijmen dus ook met die persoon erbij zodat hij/zij ook weet wat er gaat gebeuren en wat je wanneer gaat nodig hebben aan hulp.

Voor het infrezen van handgrepen etc, is het makkelijker als je dat voor het lijmen doet (maar daar was je zelf ook al achter gekomen).
Wat nog handiger is, is om een malletje te maken uit bijvoorbeeld mdf of multiplex en dit met een kopieerfrees over te nemen op je werkstuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Droeloe en LukeB2530

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
112
115
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Mooi geworden. Niemand gaat de 'foutjes' zien (alleen jijzelf natuurlijk ;) ), en bovendien is het handwerk en dan moet/mag het er niet te perfect uit zien.

Naar de toekomst toe zou ik toch overwegen een tekening te maken van het geplande werkstuk (ben je verplicht om na te denken over het project - en ik spreek uit ervaring :unsure:).

Luc
 
  • Leuk
Waarderingen: Droeloe

Droeloe

Actieve deelnemer
25 okt 2022
27
10
NL
Je hebt de latten eerst geschulpt en daarna pas afgekort. Het is makkelijker om ze eerst af te korten (met een paar cm overlengte) en dan de kortere delen te op breedte te zagen. Om ze daarna eventueel op de definitieve lengte af te korten.
Met kortere delen werkt het makkelijker op de zaagtafel (tenzij je lengtes van 10 cm ervan gaat maken, dan kan je er beter een paar aan elkaar laten, dat is dan veiliger).

Kijk dat is een handige tip inderdaad!
De manier van lijmen heb je goed gedaan, door ze op een plat vlak te leggen en een paar latten erop te klemmen om vlak te houden. Wel zorgen dat je overal goed plastic folie tussen hebt zitten, anders lijm je je werkstuk vast aan de hulplatten. (vraag niet hoe ik dat weet 🫣)
Na de eerste keer lijmen heb ik dit ook geleerd :)
Wat ik zelf het makkelijkst vindt bij zoveel latjes; in 3 aparte delen verlijmen en deze naderhand tot 1 geheel lijmen. Lijm heeft namelijk maar een beperkte open tijd (de tijd tussen aanbrengen en in de klemmen hebben zitten). Mogelijk heeft het bij jou wat lang geduurd voordat de klemmen vast zaten waardoor de lijmnaad wat minder sterk was.

Ik heb het ook in delen verlijmd, 3 latjes aan elkaar en vervolgens die segmenten verlijmd, misschien had ik nog een extra stap moeten doen om tot 2 of 3 segmenten te komen ipv meteen een stuk of 7 te lijmen.
Voor de opstaande randen, die kan je het beste ook rechtstreeks op je bodem lijmen ipv eerst apart. Als er dan een afwijking in zit qua haaksheid maakt dat minder uit.
Insmeren met lijm, en eventueel even tijdelijk op z’n plek houden met wat schilderstape als je handen tekort komt voordat de klemmen erop zitten.
Dat ga ik volgende keer proberen.
Ook altijd even droog passen voor de lijm erop gaat, dus ook met de klemmen erop. Dan weet je wat je tegen gaat komen met het daadwerkelijk verlijmen en waar je dus op moet letten. Je hebt nl maar een paar minuten tot de lijm begint in te drogen.
Ik heb wel gepast maar zonder klemmen, ik zal dat volgende keer ook even anders doen.
En als het iets complexer wordt, vraag iemand om te helpen, al is het maar om dingen aan te geven. En doe het droog lijmen dus ook met die persoon erbij zodat hij/zij ook weet wat er gaat gebeuren en wat je wanneer gaat nodig hebben aan hulp.

Voor het infrezen van handgrepen etc, is het makkelijker als je dat voor het lijmen doet (maar daar was je zelf ook al achter gekomen).
Wat nog handiger is, is om een malletje te maken uit bijvoorbeeld mdf of multiplex en dit met een kopieerfrees over te nemen op je werkstuk.
Met een kopieerring snap ik, maar met een kopieerfrees met zo'n kogellager erop kon niet volgens mij, kopt dat?
 
Laatst bewerkt:

Droeloe

Actieve deelnemer
25 okt 2022
27
10
NL
Mooi geworden. Niemand gaat de 'foutjes' zien (alleen jijzelf natuurlijk ;) ), en bovendien is het handwerk en dan moet/mag het er niet te perfect uit zien.
Jep, ik zie ze zeker maar gezien ik nog maar net begonnen ben erken ik ook mijn gebreken en ben erg tevreden met het eindresultaat, tuurlijk kon ietsje handiger en mooier maar die ervaring neem ik mee voor het volgende project.
Naar de toekomst toe zou ik toch overwegen een tekening te maken van het geplande werkstuk (ben je verplicht om na te denken over het project - en ik spreek uit ervaring :unsure:).

Dat ga ik zeker doen.
 

Droeloe

Actieve deelnemer
25 okt 2022
27
10
NL
Met alleen de beschrijving krijg je een ander beeld. Met alleen beeld weer een ander zonder toelichting. Het ziet er op beeld heel goed uit en is niets te zien van de worstelingen die er aan vooraf zijn gegaan. Diegene die het gebruikt ziet dat ook niet. Top werk!
Dank je wel!
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
368
158
56
Luzy Saint Martin
Knap werk hoor! Eén constructieve opmerking: het kun beter in een groef zetten (zonder te lijmen!)
Twee voordelen zijn dan dat,
A) je dienblad nooit gaat wiebelen en
B) door het te lijmen en te nieten kan het blad niet werken waardoor er spanning op komen en het op den duur gaat vervormen en scheuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Droeloe

Droeloe

Actieve deelnemer
25 okt 2022
27
10
NL
Knap werk hoor! Eén constructieve opmerking: het kun beter in een groef zetten (zonder te lijmen!)
Twee voordelen zijn dan dat,
A) je dienblad nooit gaat wiebelen en
B) door het te lijmen en te nieten kan het blad niet werken waardoor er spanning op komen en het op den duur gaat vervormen en scheuren.
Hi Hans,

Bedankt voor de tip!
Ik zal een volgende met de frees proberen te maken. Mijn moeder heeft deze gezien en wil er nu ook een... dus ik kan weer aan het werk :)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.808
1.016
Omgeving Eindhoven
Met een kopieerring snap ik, maar met een kopieerfrees met zo'n kogellager erop kon niet volgens mij, kopt dat?
Je hebt wel een frees met lager nodig om een exacte kopie van je mal te krijgen.
Met een kopieerring moet je de mal iets groter maken en dat uitrekenen is lastiger dan een kopie.
Je hebt een frees van onderstaand type nodig, ff zelf uitzoeken welke lengte aan de hand van de dikte van het hout:

Eerst grof iets te klein uitzagen, mal erop klemmen en frezen.
 

Droeloe

Actieve deelnemer
25 okt 2022
27
10
NL
Je hebt wel een frees met lager nodig om een exacte kopie van je mal te krijgen.
Met een kopieerring moet je de mal iets groter maken en dat uitrekenen is lastiger dan een kopie.
Je hebt een frees van onderstaand type nodig, ff zelf uitzoeken welke lengte aan de hand van de dikte van het hout:

Eerst grof iets te klein uitzagen, mal erop klemmen en frezen.
Oh kijk eens, ik kende die nog niet. Alleen met een lager eronder. Ik ga me hier eens in verdiepen, bedankt voor de tips.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.808
1.016
Omgeving Eindhoven
Die met het lager eronder werkt ook, maar dan moet je je mal aan de onderkant vastklemmen. Kan ook, maar dan heb je minder zicht op wat je aan het doen bent + hoever je van de mal af zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.