2dehandse kolomboor

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Goedemorgen,
Om af en toe wat te frezen en boren zoek ik een kolomboor.
Ik lees vaak dat ik beter voor een oudere machine kan gaan, tov. een nieuw (lichter) model.

Ik kwam deze op 2dehands tegen; iemand ervaring met het merk? FC (made in Belgium) volgens de eigenaar.
Ik kan er niet zo veel van vinden vandaar mijn vraag.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
238
78
Groningen
www.kiwood.nl
Frezen met een kolomboormachine is in metaal best risky. De boormachines die daar voor geschikt zijn hebben een aantrekdraad in de morse conus. Als je dat niet hebt heb je kans dat de axiale kracht van een frees je gereedschap los trekt. Nou moet ik zeggen dat ik niet weet of dit in hout ook een gevaar is.

Heb zelf een oude flott van misschien wel 50 jaar oud, hele fijne stabiele boormachine, maar had wel nieuwe lagers nodig toen ik hem kocht. Dat is nog iets om even te controleren bij tweedehands. Lagers zijn niet duur maar je hebt wel wat gereedschap nodig om ze te vervangen.

Vindt 400 wel veel geld voor een onbekend merk, voor dat geld kun je mischien ook een wat bekender merk op de kop tikken. En misschien 1 waarbij de tafel niet compleet kapot geboord is, dat geeft al aan dat de gebruiker er niet heel zuinig op is geweest.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.