2dehands Festool TS 55

ceetn

Nieuw lid
9 dec 2019
3
0
Ik sta op het punt om een gebruikte Festool TS 55 aan te schaffen. Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten die vaak stuk gaan of verslijten en niet zo maar vervangen kunnen worden?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Kijk of de aanbieder betrouwbaar is (als het geen bekende van je is). Van Festool worden er vaak nep-advertenties geplaatst, of gestolen goederen aangeboden. Zeker zelf gaan ophalen en niet laten opsturen, en de serienrs checken of deze niet als gestolen geregistreerd staan. Wil de verkoper niet dat je dat laatste doet, dan zou ik het zelf niet vertrouwen.
Zorg ook dat je de machine werkend ziet, en beoordeel zelf of er nergens speling in zit.
Specifiek deze machine ken ik niet, dus waar je precies extra aandacht voor moet hebben zou ik niet weten.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.087
422
Alphen aan den Rijn
Kijken of de as geen speling heeft en of het zaagblad niet slingert .
Altijd even aan zetten een stukje proberen te zagen .
Met een vast snoer is het een oude , de nieuwe hebben een groene connector .
Heb zelf ook de oude , maar voor mij goed genoeg .
Voor de rest je verstand gebruiken en wat hierboven geschreven is .

Succes Willem
 

ceetn

Nieuw lid
9 dec 2019
3
0
Bedankt voor je feedback. Ik ga er inderdaad zelf om en mag het toestel testen voor aankoop. Waar kan ik dat serienummer checken? Ik zie hier niet direct een mogelijkheid voor op de Festool website.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik zou ook de zool controleren of die wel vlak is.
Andere zaken, zoals of het blad haaks op de zool staat, zijn bij te stellen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
In een ander topic kwam ik deze tegen:

Serienummer is bij festool eerste wat in mij opkomt. Om zeker te weten dat hij niet gestolen is. Als je het serie nummer niet mag checken; vertrekken

www.stopheling.nl staan veel gestolen goederen geregistreerd.

qua apparaat, ik heb geen kapex, maar zou de normale deugdelijkheid checks doen: aanslagen goed en recht, positieve stops in graden controleren, schade, algehele indruk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waar kan ik dat serienummer checken? Ik zie hier niet direct een mogelijkheid voor op de Festool website.
buiten de mogelijkheid om je nieuw aangekochte festool te registreren, zie ik daar ook niets staan

voor de koper van een nieuw toestel is het hoofddoel van registreren dat festool de garantie verlengt

festool geeft ook een vergoeding bij diefstal
we mogen veronderstellen dat ze minstens op dat ogenblik het serienummer controleren & noteren
je kan dus gerust festool bellen of mailen met de vraag wat ze van dat serienummer weten
stel dat het als gestolen aangegeven is, dan zullen ze nog blij zijn dat je hen belt

van de TS55 biedt festool vandaag 4 varianten aan
het verschil zit'm in de opties
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Ik neem aan dat je een liniaal erbij krijgt? Die willen nog wel eens wat mankementen hebben. Luister vooral goed met het starten van de machine naar wazige geluiden.

Tip zet er gelijk een nieuw blad op, of zet deze even te weken in de oven reiniger. Het hars dondert zo van de tanden af.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
472
157
Apeldoorn
Helaas biedt Festool geen mogelijkheid om serie nummers te controleren.
Sorry, beetje kort door de bocht van me. Ik heb ze destijds gesproken hieroveromdat ik ook wat machines gebruikt ging kopen (en heb gekocht), maar mocht er ooit wat met je machine zijn en na insturen blijkt hij geregistreerd als gestolen, dan ben je de machine kwijt. Ongeacht of je er 4 tientjes voor hebt betaald of 500.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb ze destijds gesproken hierover
wat was hun antwoord ?
een droge weigering ?
mocht er ooit wat met je machine zijn en hij blijkt geregistreerd als gestolen, dan ben je de machine kwijt.
de logica lijkt hier even zoek
toch minstens bij festool
als ze in de periode waarin jij een 2dehandse koopt, niet willen antwoorden op de vraag of die als gestolen gemeld is, dan hebben ze later weinig grond om de machine bij herstelling aan te slaan
misschien zoeken we het wat ver, maar nu we toch aan het graven geslaan zijn . . .
gewoon een mailtje naar festool met jezelf in cc + de vraag of ze ajb serienummer huppeldepup willen controleren ?
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
472
157
Apeldoorn
Dat ben ik op zich volledig met je eens! Maar ik weet niet of ze die (gerechtelijke) discussie dan ook daadwerkelijk zullen verliezen. Volgens mij moet ik dan aantonen dat ik hem inderdaad voor een courante prijs gekocht heb en ik heb echt geen contact meer met mijn marktplaats verkopers. En zij (festool) weten uiteraard niet of ik het voor een markt courante prijs hebt gekocht of van een junk. Dus vanuit Festool gedacht (ontmoedigingsbeleid) is het ergens wel te begrijpen.

Maar hoe het ook zei, dat was destijds hun antwoord. Het heeft mij overigens niet tegengehouden om vrijwel mijn gehele festool machine park tweedehands te kopen. Wellicht is de houding inmiddels verandert (kwestie van even mailen/bellen), maar kan me voorstellen dat het een redelijke dagtaak wordt om alle vragen mbt serienummers te beantwoorden (telefonisch/via email), zeker omdat elke potentiele marktplaats koper het voor elke machine gaat doen en ze dat dus waarschijnlijk ook voor elke machine meerdere keren moeten opzoeken. In mijn optiek zou het dan ook niet meer dan logisch zijn om dat als aparte functie op hun website aan te bieden, maar goed, wie ben ik ;) Of via stopheling.nl, maar dat is volgens mij beetje een papieren tijger.

Commercieel gezien hebben ze er overigens ook niet veel aan, ze verkopen immers geen gebruikte machines en ze bieden je de keuze om je bij de aankoop van een nieuwe machine voor €100 "te verzekeren". Dus wellicht is dat ook een deel van de reden dat ze er niet happig op zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Als je kan bewijzen dat je bij de aankoop ter goeder trouw gehandeld hebt, kan je in België niets verweten worden als achteraf blijkt dat het om gestolen goederen ging. Als de verkoop op een normale, wettige manier gebeurd is (met de nodige administratie) ben je gedekt en kunnen de goederen in principe niet in beslag genomen worden.
Als je een occasie machine koopt goed bij de verkoper informeren waar de machine vandaan komt of wat de reden van verkoop is. Er is een groot verschil tussen een machine die bedrijfsmatig gebruikt is of die door een particulier aangeboden worden vanwege beëindigen van hobby. Machines die bedrijfsmatig gebruikt zijn, zou ik sowieso links laten liggen. Die hebben vaak een behoorlijk verleden. Een machine die hobbymatig gebruikt is zal vaak even goed als nieuw zijn. Een machine die er gebruikt uitziet is dat vaak ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.