2 schalen uit een treurwilg....met een traan gemaakt:-) en een verhaal natuurlijk.....

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Sinds we hier in Brabant wonen, keken we aan de voorzijde van ons huis uit op een prachtige grote treurwilg, zie foto (met dank aan Google(y)).
treurwilg de Welberg 2019.png
De boom in kwestie stond op gemeentegrond, net naast het huis van onze overburen. Om een idee te geven hoe groot: de stam diameter aan de voet kwam dicht bij de 1,5 m (doorsnede). De boom was al heel oud en de kern was er slecht aan toe. Om een lang verhaal kort te maken: deze boom was gezichtbepalend. Na overleg met de ambtenaren van de gemeente is besloten dat de boom geveld mocht worden i.v.m. de slechte staat van de stam. Er was een serieus risico dat de boom bij een eerstvolgende voor- of najaarsstorm om zou gaan en dan schade zou veroorzaken. Maar buurman moest het wel zelf even regelen, want de gemeente deed daar niets aan. Dezelfde dag werd de boom netjes in stukken om gelegd en toen begon het gedonder: vragen in de gemeenteraad en een heus debat werd er aan gewijd. Maar ja, toen lag ie al in stukken:eek: , enfin. Die discussie duurde dus niet langer dan die ene raadsbijeenkomst:cool:.
Er werd een advertentie geplaatst voor gratis haardhout (wel zelf weghalen). Ik heb er een paar hanteerbare stukken uitgezocht en de buren aangeboden een schaal te draaien om zo een tastbare herinnering aan de wilg te hebben. Dat voorstel werd enthousiast ontvangen. De rest van de boom was overigens na een paar dagen verdwenen: daar is iemand uit de buurt met een kettingzaag een paar dagen flink mee bezig geweest:D.
De foto is uit 2019, daarop is ie nog in volle glorie te zien. Vandaag is er geen spoor meer van terug te vinden (ook de stobbe is netjes uitgefreesd), tuin is aangeheeld en staat er goed bij dank zij de regen van de laatste tijd.
Enfin, de schaal voor de buren: De schalen uit het gesorteerde hout heb ik zo snel als mogelijk ruw in de vorm voorgedraaid. Dat was een natte bedoening:): het water sproeide in het rond. Deze schalen met de (natte) krullen in een doos ergens onder de werkbank gezet een week of 5 geleden. Met het goedkope vochtmetertje van de Lidl gemeten. Toen ze de doos in gingen was het vocht gehalte tussen de 35 en 37 %. Toen ik ze er begin van de week uithaalde was daar nog een 20-21 % van over.
Na het afdraaien ging het vrij snel met het drogen: voordat ik ze in de olie zette, zaten ze op 15-16%....
Twee verschillende modellen gedraaid:
DSC_0150.jpg
DSC_0151.jpg
DSC_0152.jpg
De zwakke plekken in de boom heb ik in de schaal laten zitten, want die zijn immers onderdeel van het verhaal (zie het scheurtje op de tweede foto. Daar omheen is het hout wat mottig). Afgewerkt met 2 lagen druivenpitolie: verder volledig naturel en met de hand geschuurd. De andere schaal voeg ik vanavond even toe aan dit draadje.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Goed geslaagd toch?
Echt een schaal met een verhaal en dat heeft wel iets vind ik. (y)
Ik ben niet ontevreden, nee:giggle:. Ik heb de schaal zojuist afgeleverd bij de buurtjes, ze waren er een beetje beduusd van maar erg blij met de schaal. Aan hun dochtertje (7-8 jaar schat ik in) uitgelegd dat die schaal uit het hout van de grote wilg was gemaakt. Dat zag ze niet direct (groot vraagteken op haar gezicht). Maar toen ze concludeerde dat de schaal uit de binnenkant van de boom kwam was het allemaal duidelijk:D.
Schaal nummer 2:
DSC_0153.jpg
Deze is wat strakker. Ook hier zie je het mottige hout nog zitten. Deze schaal had ik met Cut & Paste gepolijst voordat die in de olie ging. Deze glanst ietsje meer. Als ik de eerste schaal als mat mag bestempelen, heeft deze een zachte zijdeglans.
DSC_0154.jpg
En voor de statistieken: schaal nr 1 is 29,5 cm diameter en 11 cm hoog, schaal nr 2 27 cm diameter en 8 cm hoog. Ik denk dat ik ondertussen maar eens een winkeltje moet gaan beginnen:unsure: ......het huis begint een beetje vol te raken met al die schalen....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Mooi hout dat wilg. Geen last gehad van de lucht tijdens het draaien. Ik heb wel eens een putlucht geroken.
Ik vind de vorm van schaal een erg mooi. Die van nr 2 vind ik iets minder tot zijn recht komen Maar dat is gewoon smaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Inderdaad een mooi verhaal met dito schalen . Ik heb nog nooit het hout van een treurwilg gezien , maar ik vind het een mooie tekening hebben .

Maarreh , ik ben daarnet zelf ook even bij de betreffende treurwilg gaan kijken , maar hij stond er nog gewoon hoor . :ROFLMAO: Zie hieronder :

Treurwilg.JPG
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.