1e inbouwkast

axeldemarteau

Nieuw lid
4 jun 2023
8
0
Brussel
Hoi allemaal,

Ik ben ongeveer 2jaar geleden gestart met het maken van meubels. In mijn appartement uit de jaren 30 wil ik nu graag mijn 1e inbouwkast verwezenlijken en daarbij rijzen toch enkele vragen.

De bedoeling is dat de kast gemaakt wordt uit esdoorn multiplex, met een ingefreesde rug, verbonden met lamello's, vrij standaard... . Vanonder en boven zal ik een plint voorzien die gelijk loopt met de bestaande plinten.
De kast wordt opgebouwd uit 3 modules. De onderste fungeert als diepe ladebak/zitbank en steekt dus wat uit ten opzichte van de kast. Daarboven komt het kast gedeelte en daarnaast nog een smalle kollom (dit omdat de muur hier minder diep is).

Nu, zoals ik al aanhaalde is onze woning uit de jaren '30 en is niets echt recht. Nu vroeg ik me af hoe normaal gezien de randafwerking met de muur gedaan wordt en of de kast standaard x aantal mm smaller wordt gemaakt? En of er ook in de diepte wat open ruimte moet worden gelaten?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Axel

Scherm­afbeelding 2024-10-11 om 15.27.57.png
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.976
858
Enschede, Twente
Precies wat je zegt. De ruimte rondom kun je dan weer opvullen met afgetekende pasdelen. Is legio YouTube over te vinden ('scribing').
Dat je achter wat ruimte kwijt bent door de niet waterpasse wand is onvermijdelijk. Betekent wel dat je dat van tevoren goed moet uitzoeken als je de voorkant mooi wilt laten aansluiten in de nis. Het kan ook geen kwaad om een voorziening te maken waarmee je de kast aan die muur erachter fixeert (keeplat, of blokken en schroeven).
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
183
73
Delft
Soms kan het handiger zijn om de hele kast op de muren pas te maken door eerst de staanders tegen de muren te zetten en dan de legplanken ertussenin pas te maken als de staanders staan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.904
2.192
Klein-Brabant, Vlaanderen
esdoorn multiplex
> je gaat de gezaagde kopse kanten in het zicht laten ?
deuren inliggend ?


De kast wordt opgebouwd uit 3 modules. De onderste fungeert als diepe ladebak/zitbank en steekt dus wat uit ten opzichte van de kast. Daarboven komt het kast gedeelte en daarnaast nog een smalle kollom (dit omdat de muur hier minder diep is).
> op de tekening zie ik rechts geen smalle kolom
eerder een paslat tegen de achtermuur


Nu, zoals ik al aanhaalde is onze woning uit de jaren '30 en is niets echt recht. Nu vroeg ik me af hoe normaal gezien de randafwerking met de muur gedaan wordt en of de kast standaard x aantal mm smaller wordt gemaakt? En of er ook in de diepte wat open ruimte moet worden gelaten?
> eigenlijk zou je moeten meten hoe nauwkeurig rechthoekig de opening (evenwijdig met de achtermuur) is
met een laser(kruis)lijner is dat eenvoudig te doen
het belang om de juiste diepte te kennen zie ik niet, omdat die achter de achterwand van de kast verdwijnt
voor tegen een muur die niet loodrecht staat, ga je geen scheve kast maken
een paar mm kan je dichtkitten
voor meer zie ik enkel een paslat
daarvoor schrijf je tov de muur af
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.