18mm dik zaagblad?

JDK88

Nieuw lid
23 feb 2021
7
0
Dag Allen,

Ben bezig met een frame te maken waarvan houten latten van 18x18x200 in elkaar moeten vallen. Beide latten moeten op meerdere plekken 18x9worden ingesneden (de helft aan weerszijde, zodat ze in elkaar verzinken). Om dit gemakkelijk te doen ben ik op zoek maar een zaagblad of zaagblad combinatie om dit in 1x te kunnen doen. Op het internet vond ik een foot van zn zaagblad (combinartie).

kan iemand mij uitleggen wat ik precies met gebruiken om dit te kunnen bewerkstelligen?

alvast bedankt
 

Bijlagen

  • BA7E6606-BCD9-4E70-9421-E97FD6F67246.jpeg
    BA7E6606-BCD9-4E70-9421-E97FD6F67246.jpeg
    287,9 KB · Weergaven: 48
  • 4F63F00E-1C12-4DCC-99A6-0084ECC329B2.jpeg
    4F63F00E-1C12-4DCC-99A6-0084ECC329B2.jpeg
    163,1 KB · Weergaven: 48
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Het is een dado-blad, mogelijk verboden in Europa.
Voor een paar sneden zou ik er geen zaagtafel voor aanschaffen.

Alternatief kan zijn:
1) meerdere sneden van 3mm maken
2) bovenfrees gebruiken, in 1 of 2 keer met een 18mm frees of kleinere frees en dan nog vaker
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je as lang genoeg is en je geen indexeerpennen hebt, kan je 6 ecotools industrie 24 tands bladen nesten. Ik gebruik papier en karton om de shims te maken. Onder in de groef blijven wel kleine puntjes staan, omdat het wisseltand bladen zijn. Maar die steek je met een beitel moeiteloos weg.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Aftekenen waar de uitsparingen moeten komen.
Alle latten tegen elkaar klemmen met de uitsparingen uitgelijnd.

Dan de zijkanten van de uitsparingen inzagen met een kapzaag of cirkelzaag.
Met een beitel de uitsparing er uit steken.

Of met een frees de uitsparingen eruit frezen.

Omdat je 18 mm schrijft, denk ik dat je de latten heb gekocht. Controleer of ze allemaal wel 18 mm in het vierkant zijn.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dag Allen,

Ben bezig met een frame te maken waarvan houten latten van 18x18x200 in elkaar moeten vallen. Beide latten moeten op meerdere plekken 18x9worden ingesneden (de helft aan weerszijde, zodat ze in elkaar verzinken). Om dit gemakkelijk te doen ben ik op zoek maar een zaagblad of zaagblad combinatie om dit in 1x te kunnen doen. Op het internet vond ik een foot van zn zaagblad (combinartie).

kan iemand mij uitleggen wat ik precies met gebruiken om dit te kunnen bewerkstelligen?

alvast bedankt
Ik zou bovenfrees icm met mal gebruiken. Veiliger en goedkoper
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als ik een stalen freeskop van 180 rond op mijn freesmachine kan gebruiken, zou dat niet op mijn zaagtafel kunnen? De lagering van mijn zaag is zwaarder, het toerental is lager en hij heeft meer vermogen. En zaagbladen stapelen is goedkoper dan een verstelbare sponningfrees, die ook nog eerder geslepen moet worden. Het is allemaal niet zo moeilijk. En die zaagbladen kun je ook nog prima gebruiken om gewoon te zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
En die rvs slingerzaag heb ik toevallig ook en ik vindt het een onding om precies af te stellen en hij kan vaak niet diep genoeg.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Met een dado-bladenset kan dit veilig, MITS de zaagtafel daarvoor geschikt is. En niet iedere zaagtafel is dat.
Deze is niet verboden in Europa, maar de ARBOregels staan het bedrijfsmatig niet altijd toe. Voor particulier gebruik hoef je je niet perse aan de ARBO te houden (al is het wel verstandig, maar dat is een andere discussie), dus mag het gewoon. Ze mogen ook gewoon verkocht worden, maar je ziet ze weinig omdat er ook niet veel vraag naar is.

Als je er speciaal een set voor moet aanschaffen zou ik dat niet doen (200+ euro in Italie, 300+ in NL), als je zaag al geschikt is.
Dan is uitfrezen met de bovenfrees makkelijker/handiger/goedkoper.

Welke zaagtafel heb je, dan kunnen we waarschijnlijk al zeggen of een dado-stack mogelijk is daarop.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Als ik een stalen freeskop van 180 rond op mijn freesmachine kan gebruiken, zou dat niet op mijn zaagtafel kunnen? De lagering van mijn zaag is zwaarder, het toerental is lager en hij heeft meer vermogen. En zaagbladen stapelen is goedkoper dan een verstelbare sponningfrees, die ook nog eerder geslepen moet worden. Het is allemaal niet zo moeilijk. En die zaagbladen kun je ook nog prima gebruiken om gewoon te zagen.
Maar zoals al eerder aangegeven; misschien is de zaagas te kort.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
als het om honderden meters gaat kan ik me voorstellen dat je er iets voor aanschaft
maar voor een paar groeven zou ik de latten gewoon 6* over de zaag halen
 

JDK88

Nieuw lid
23 feb 2021
7
0
Dag Allen,

Dit is de eerste keer dat ik iets post op deze site en ik ben verbaasd over de hoeveelheid goede suppport binnen 12uur! Heel erg bedankt hiervoor.

Zoals ik zei ben ik pas begonnen met houtbewerken. Mijn zaagtafel is ~400euro (nieuw) en zal hoogstwaarschijnlijk niet geschikt zijn voor de DADO bladen. Naast dat, kan ik beter de bovenfrees kopen ipv de bladen, gezien de prijs.

Super! Bedankt voor de info, nu kan ik weer verder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.