1 uur bouwsels

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.843
2.098
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Soit, ik heb hier minder dan een uur over gedaan, maar misschien is dit een leuke categorie. Kleine projectjes die je er letterlijk even tussen het forensen en de aardappels uit draait. Ik ben allerlei grote en kleine projecten in en om het huis aan het aanpakken om het jaar goed af te sluiten, en mijn vrouw merkte op dat we o.a. te weinig onderzetters hebben voor de pannen op tafel. Dus ik heb even in mijn restjesbak gerammeld.

1728463120685.jpeg
1728463125753.jpeg

Bouwen is (uiteraard) heel simpel. Twee stokjes (plankjes zal ik het niet noemen) gevlakt, dan op de zaagtafel 4 tegelijk in een groepje over het blad gehaald op de helft van de diepte van het hout. Daarna met een vijltje afgewerkt en met een rubberen hamer in elkaar getikt. Dit is een 'interference fit' dus geen lijm benodigd. Daarna een schuurpapiertje erover en dan paraffineolie.

Ik zal er strakjes nog eentje maken van wat resten Iroko (ben ik er maar van af, dat rotspul).
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
434
175
Als je ze in een kruis had gemaakt, had je maar twee latjes en één zaagsnede per onderzetter nodig gehad. En dan passen ze voor elke diameter pan. ;-)

Maar zonder gezeur: leuk gedaan! Dit zijn inderdaad leuke tussendoor bouwsels met met snel resultaat. Gelijk inspiratie om er zelf ook twee te gaan maken!

(Oké, nog een beetje zeuren dan: de 'interference fit' heet ook wel perspassing)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.843
2.098
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je ze in een kruis had gemaakt, had je maar twee latjes en één zaagsnede per onderzetter nodig gehad. En dan passen ze voor elke diameter pan. ;-)

Maar zonder gezeur: leuk gedaan! Dit zijn inderdaad leuke tussendoor bouwsels met met snel resultaat. Gelijk inspiratie om er zelf ook twee te gaan maken!

(Oké, nog een beetje zeuren dan: de 'interference fit' heet ook wel perspassing)
Weet ik maar ik vind dit leuker om te zien :D. Perspassing, mooi. Ik vind soms makkelijker het Engelse woord dan het Nederlandse...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.827
194
Rotterdam
Ik denk dat een grote pan op een kruis best wel instabiel staat. Zeker als je er een stevige stamppot uit gaat scheppen.
Bij grote doorsnedes zijn deze vierkanten stabieler. Maar dan moeten ze wel enigszins passend gemaakt zijn.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
434
185
Wetteren, Belgie
Ik heb van dit draadje een pin gemaakt op pinterest, gewoon omdat ik het een geweldig idee vond dat simpel uit te voeren is.
Als je dit liever niet hebt, haal ik de pin terug weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.