1-2-3 blocks

willem20

Nieuw lid
20 mei 2019
11
2
Hallo forumleden! Ik zag zojuist een video van Stumpy Nubs over zogeheten 1-2-3 blocks. Deze dingen leken me bijzonder handig, maar ik zou ze liever in metrische maten dan imperial maten willen hebben. Ik heb al op t forum gekeken, en een thread gevonden, maar die is inmiddels ook al ff wat jaartjes oud en de verwijzingen op die pagina zijn vaak al verlopen. Zo werden ze bij HBM aangeboden als 'absoluutblokken', maar inmiddels zijn deze niet meer te vinden op hun website.

Mijn vraag is dus: weet iemand waar deze te koop zijn in metrische maten en/of hoe deze dingen in Nederland worden genoemd (dan kan ik daar op zoeken)?
 
  • Leuk
Waarderingen: fleche

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Ik moet een product slijten, dus ik ga er toepassingen voor bedenken. Je hebt al een rolmaat , je hebt al een blokhaak en je hebt al een schuifmaat. Dus deze blokken hebben geen toegevoegde waarde. Investeer je geld in iets wat je echt nodig hebt.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Je kunt zo uit China bestellen via Ali.
Die 1-2-3 inch blokken worden in de metaalbewerking in USA veel gebruikt, heb er ook wel eens naar gezocht in Nederland, maar niet gevonden.

link: aliexpress 25 50 75 block
Hebben keuze tussen inch en metrisch.
Heb ook een setje besteld om te proberen. Ben benieuwd of ze een beetje aan de maat zijn.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
In een aantal gevallen zijn dit soort hulpjes toch echt wel zinnig hoor. Steeds opnieuw afmeten is per definitie minder nauwkeurig dan een fysieke referentie gebruiken. Het is niet voor niets dat stop blocks en story stick een plekje verworven hebben voor zichzelf in het arsenaal van houtbewerkingsgereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ en vandikte

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Als je een aanslag nodig hebt, meet je die een keer en klemt hem vast. Nadat je de eerste zaagsnede gemaakt hebt heb je je story stick. Als je moeite hebt met metingen aflezen, kan je een set eindmaten aanschaffen. Dan heb je veel meer mogelijkheden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Als je veel dezelfde maat gebruikt kan het handig zijn om met vaste maten te werken. Voor mijn freestafel heb ik voor de lade frees ook maatblokjes gefreesd. Al kan ik met mijn incra systeem ook gewoon de maten opschrijven en zeer nauwkeurig opnieuw instellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Ik heb op mijn freestafel een Incra LS positioner. Echt een heel fijn ding. Maar ja, daar heb ik niet veel aan op mijn kolomboor, lintzaag, langgatboor, afkortzaag, e.d. En dan zijn dit soort blokjes soms opeens toch wel erg handig. Maakt niet uit of je ze zelf maakt of koopt. Het effect blijft grotendeels hetzelfde. Voor mij is het voordeel dat de geijkte metalen blokjes altijd dezelfde maat houden, dat die maat ook exact is, en dat ze eenvoudig schoon te maken zijn. Kortom, naast nauwkeurigheid (en dat gaat extra tellen als je ze stapelt) ook een stukje gemak en daarmee meer plezier. Uiteraard kost dat wat en dus kan ik me best voorstellen dat anderen liever voor de zelfmaak-route of een ander alternatief kiezen.

Ik kan me van enige tijd terug een zelfde soort discussie herinneren over het al dan niet zinnig zijn van een Aalbrecht kop voor mijn kolomboor. Uiteraard hoeft je niet per se voor dat soort kwaliteit te gaan. Dat is immers lang niet altijd nodig om goed werk te leveren. Aan iedereen zelf de keuze. Zolang je maar plezier beleeft aan je werk of hobby. Dat is uiteindelijk wat telt.
 
  • Leuk
Waarderingen: maja158 en Wilco Flier

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Blokken zijn binnen, nauwkeuriger dan ik had verwacht.
Zitten ruim binnen 1/100 mm, grootste gemeten afwijking ongeveer 4/1000 op de 25mm dikte.
En ze zijn in ieder geval iets gehard, dus dat klopt ook met de advertentie.
Wel een paar hele kleine braampjes gevonden.

Dus voor het geld zeker prima.

De discussie of ze heel nuttig zijn houtbewerking zal ik me niet in mengen. (ga ze waarschijnlijk meer voor set-ups op de cnc router en op de metaalfreesbank gebruiken)
 
  • Leuk
Waarderingen: Speculaasbrok en maja158

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.