šŸŖ op een pootje

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
480
291
ā€˜s-Hertogenbosch
Vorige week van een collega houtdraaier een spindelmaster gekregen om te slijpen.De hele vorm was eruit zogezegdā€¦Na het slijpen , wat m.i. wel gelukt was, eerst ff uitgeprobeerd. Het ding sneed wel maar de gewenste afwerking liet te wensen over. Wat bleek: niet ver genoeg afgerond. Hij bleef stuiteren, en ik kon niet aanliggend genoeg snijden. Dus afgerond op de bandschuurmachine. En jawel hoor, het snijdend draaien was er weer šŸ˜®ā€šŸ’Ø. Na alles gepolijst te hebben als een spiegel was zelfs het resultaat top. Glad als een baby****.
IMG_6403.jpegIMG_6406.jpeg

Het vervelende is dat als ik iets geslepen heb, ik ook wil weten of het allemaal naar mijn zin is. Dus maar even uitgeprobeerd.
Resultaat TOP.
Gemeld dat zā€™n beitel weer klaar is voor gebruik, krijg ik te horen: maak er goed gebruik van en mooie dingen. Dus dankjewel voor zoā€™n mooi stukje gereedschap. Heb ik daar weer een probleem bijā€¦ā€¦ nog meer projecten om aan te pakken..šŸ˜
Vandaag dus maar de uitdaging aan gegaan. Wat kan dat ding????
Ik kan je vertellen: op spindel gebied, nagenoeg allesā€¦.
Je kunt er mee snijden als met de vormguts en afwerken als met de vlakke beitel. Zowel grote/grotere vlakken/rondingen alsook heel erg dun, klein en fijn werk.
Het krijgt een erg mooie gladde afwerking met een glans erop waar je eigenlijk geen schuurpapier meer voor nodig hebt. Eigenlijk te glad voor een lak of olie finish
Ik moet er bij vermelden dat de spindlemaster ongeveer 85% van het werk gedaan heeftā€¦.

IMG_6439.jpegIMG_6441.jpegIMG_6444.jpegIMG_6445.jpeg

Laatst bewerkt:

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
480
291
ā€˜s-Hertogenbosch
Ik gebruik de spindlemaster ook regelmatig maar geeft niet zelfde resultaat als scherpe vormguts. Ik hou hem scherp met diamant vijltje.
Al geprobeerd om de vouw te polijsten??
Om te slijpen kreeg ik de tip om een stukje schuurpapier korrel 600 op een vlakke ondergrond te gebruiken voor de platte kant. Dat leg ik op mā€™n bankbed en ben er goed tevreden overā€¦.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.950
3.257
Gaanderen
John ik heb ook nog ergens een spindlemaster liggen. Ook ik kwam uit op de platte beitel en een wat puntige guts voor de details. Niet dat ik er niet mee kon draaien maar het ging niet beter dan met mijn ander gereedschap.

Dat platte vlak slijpen is duidelijk. Verder polijst je alleen de vouw. Je slijpt de vouw dus niet?

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
480
291
ā€˜s-Hertogenbosch
John ik heb ook nog ergens een spindlemaster liggen. Ook ik kwam uit op de platte beitel en een wat puntige guts voor de details. Niet dat ik er niet mee kon draaien maar het ging niet beter dan met mijn ander gereedschap.

Dat platte vlak slijpen is duidelijk. Verder polijst je alleen de vouw. Je slijpt de vouw dus niet?

Nee is niet nodig doordat hij zo spits isā€¦ eigenlijk is het alleen wetten van Ć©Ć©n kant, af en toe de vouw polijsten moet voldoende zijnā€¦ zeggen ze šŸ¤” .
De tijd zal het lerenā€¦ ik kan me voorstellen dat na vijf jaar wetten , misschien toch ook deze vouw te stomp wordt.
Ik heb hem met de varigrind in model gebracht en de rest op de bandschuurmachine. Zoals je op die ene foto ziet is de vouw een beetje bolā€¦. Hierdoor ligt de vouw altijd op het hout. Als deze hol is, dan krast de hiel over het oppervlak en krijg je happers.
Voordat ik dat doorhad heb ik er ook een paar gehad. Ik wist dat dat kon gebeuren, vandaar dat ik klein begonnen ben šŸ«£

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.