‘Zelfgemaakte’ houtsnijmessen

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
246
108
Omgeving Alkmaar
Zelfgemaakt tussen aanhalingstekens, de lemetten heb ik helaas niet zelf gemaakt.
Maar goed, bij het begin beginnen. De gemeente is hier in de buurt weer flink aan het snoeien geweest. Dat heeft weer voldoende vers hout opgeleverd om deze winter weer een aantal lepels van te kunnen snijden. Daardoor begon het weer te kriebelen om weer eens een lepel te snijden.

Nu heb ik al heel lang een Mora 106 houtsnijmes. Dat snijdt prima en is gemakkelijk scherp te houden, alleen dat handvat. Dat vond ik niets, dus dat moest anders. Ondertussen had ik ook via Etsy bij een smid een lemmet voor een kolrosingmesje en voor een chipcarving mesje gekocht (zijn hier eigenlijk Nederlandse namen voor?), want dat wilde ik al lang ook eens proberen.

Aan de slag dus, want met alleen een lemmet snijden is niet zo prettig… Gebruikte houtsoorten: walnoot en Amerikaans esdoorn. Ik had op youtube eens een filmpje over Peter Kovacs gezien en vond zijn stijl handvatten erg mooi. Ik had al een mesje met een vergelijkbare vorm handvat, en dat houdt erg lekker vast. Ik heb niet overal fotos van gemaakt, maar toch een paar voor het idee:

IMG_5429.jpeg

IMG_5432.jpeg

Positie van het lemmet bepalen:
IMG_5434.jpeg


IMG_5439.jpeg

IMG_5472.jpeg

Ruw uitzagen op de lintzaag:

IMG_5435.jpeg

In de Danish oil zetten:
IMG_5492.jpeg

En het eindresultaat:

IMG_5497.jpeg

IMG_5498.jpeg

En nu lepelsnijden maar😀
 
  • Leuk
Waarderingen: Evert ! en John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.