Foto's elektra Robland K26

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
69
5
Beste forumleden,

Ik heb een Robland K26 combinatiemachine waarvan (denk ik) de thermische beveiliging kapot is gegaan. Ik kom er niet uit bij het opnieuw aansluiten van het geheel. Daarom het verzoek of er mensen zijn die kunnen helpen door foto's van de binnenkant van het bedieningspaneel te maken (met nadruk op de draden/ aansluiting) zodat ik dit kan volgen om het opnieuw aan te sluiten.

Bvd voor de hulp

Gr Joep
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Je kan ook foto's van je eigen kast plaatsen. Vertel er even duidelijk bij, wat je hebt losgemaakt of vervangen. De bedrading van zo'n machine is niet erg complex. Dus daar moeten we wel uit kunnen komen. Als ik op handleiding robland k26, k31 zoek, krijg ik gewoon het elektrisch schema van je machine.
 
  • Leuk
Waarderingen: zaag

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
69
5
Je kan ook foto's van je eigen kast plaatsen. Vertel er even duidelijk bij, wat je hebt losgemaakt of vervangen. De bedrading van zo'n machine is niet erg complex. Dus daar moeten we wel uit kunnen komen. Als ik op handleiding robland k26, k31 zoek, krijg ik gewoon het elektrisch schema van je machine.
Hoi Chevy,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben niet zo handig met elektra en ben zo stom geweest om niet goed genoeg te documenteren. Mijn zwager is iets beter met Electra maar kwam er ook niet uit, incl de gevonden handleidingen. Het lijkt er ook op dat degene voor mij er al aan heeft lopen prutsen gezien de zelfde kleur draden?

Hier wat foto's van de oude situatie (waarvan dus niet precies weet of dit de exacte situatie was. En de nieuwe onderdelen die erin moeten.
 

Bijlagen

  • Foto 1.jpg
    Foto 1.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 45
  • foto 2.jpg
    foto 2.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 36
  • foto a.jpg
    foto a.jpg
    57,9 KB · Weergaven: 35
  • foto b.jpg
    foto b.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 43

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Het nieuwe relais heeft de zelfde stuurstroom? Dan kan je die alvast monteren. Dan zitten de krachtstroom draden alvast weer goed. Dan kan je daarna wat betere foto's maken van het stuurstroomcircuit. Want het is op je huidige foto's niet goed te zien hoe de stuurstroomdraden lopen. Dat de stuurstroomdraden allemaal de zelfde kleur hebben, komt erg vaak voor. Ze zijn meestal allemaal zwart. Er zitten dan alleen nummertjes om de kabel geschoven, zodat je op je schema kan zien waar ze moeten. Maar het lijkt dat het relais bedient wordt door een simpele start en stop knop, dus met duidelijkere foto's komt het wel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mohr4Me

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
69
5
Hoi Allen,

Ik ben er een tijdje uitgetest door een ongelukje met de fiets (gebroken voet en 8 hechtingen.) Daarom kon ik niet het huis uit.

Ik krijg het op de foto niet duidelijk. De draden lopen nogal door elkaar heen, veel draden op een klein oppervlak. Ik heb even zelf een schema geprobeerd te maken in excel met daarin de onderdelen en de poorten die ik op elk onderdeel heb. (zie pdf)

Ik heb het getekend op basis van een schema gevonden op het internet. Het kleine schema is het diagram van de relay op de site van de leverancier. Beide toegevoegd.

Daarnaast ook deze handleiding gevonden.

Waar ik nog wel mee zit is dat op het schema op internet het lijkt alsof de nul draad aan de L1 van de magnetische schakelaar gekoppeld moet worden? Daarvan ben ik vrijwel zeker dat dit niet zo was in de oude situatie.
 

Bijlagen

  • p18-4f361d5.jpg
    p18-4f361d5.jpg
    110 KB · Weergaven: 25
  • PHOTO-2024-07-24-15-17-21.jpg
    PHOTO-2024-07-24-15-17-21.jpg
    30,3 KB · Weergaven: 22
  • Schema Robland.pdf
    18,4 KB · Weergaven: 7

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
69
5
En de fotos
 

Bijlagen

  • IMG_2689.jpg
    IMG_2689.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 21
  • IMG_2691.jpg
    IMG_2691.jpg
    103,5 KB · Weergaven: 20
  • IMG_2692.jpg
    IMG_2692.jpg
    97,3 KB · Weergaven: 17
  • IMG_2693.jpg
    IMG_2693.jpg
    110,7 KB · Weergaven: 25

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Het is afhankelijk van wat voor stuurspanning het relais bedoelt is. Als je een 220v stuurspanning hebt, gebruik je de nul. Als je een 380 volt stuurspanning hebt, gebruik je de fase draad. Het is of het een of het ander.
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
69
5
Het is afhankelijk van wat voor stuurspanning het relais bedoelt is. Als je een 220v stuurspanning hebt, gebruik je de nul. Als je een 380 volt stuurspanning hebt, gebruik je de fase draad. Het is of het een of het ander.
Dank.

Ik heb een 380 dus niet de nul. Maar dan is het zo dat de L3 aan de L1 geschakeld wordt? (indirect wel eens waar). Zou dat dan geen kortsluiting opleveren?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
De spoel van het relais zit daar toch tussen? Je hebt een spanningsverschil nodig om de spoel te bekrachtigen. Tussen 2 fasen heb je 380 volt, tussen 1 fase en de 0 heb je 220v.
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
69
5
De spoel van het relais zit daar toch tussen? Je hebt een spanningsverschil nodig om de spoel te bekrachtigen. Tussen 2 fasen heb je 380 volt, tussen 1 fase en de 0 heb je 220v.
Top. Er zit inderdaad een relais tussen. Ik ga het zo proberen!
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
69
5
Top. Er zit inderdaad een relais tussen. Ik ga het zo proberen!
En helaas werkt het nog niet. Als ik het knopje bovenin de magnetische schakelaar indruk slaat de motor wel aan. Zou dat nog iets betekenen? Iemand nog andere suggesties (behalve er een echte man naar laten kijken 😁)
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
69
5
op deze foto zie je de nieuwe relay (achteraan) en de nieuwe magnetische schakelaar. (Vooraan). Als je de voorste witte rij met aansluitingen ziet dan zit daarachter over bijna de hele breedte een knop zitten. Volgens mij moet deze bij het aanzetten van de machine inschakelen.
 

Bijlagen

  • IMG_2691.jpg
    IMG_2691.jpg
    103,5 KB · Weergaven: 15

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Dat is dus je relais. Als je die indrukt loopt je motor. Je probleem zit ergens in het stuurstroom circuit. Als je dat gewoon volgens je schema aansluit, dan werkt je machine weer. Dat blok achter aan is een thermische beveiliging. Het NC contact daarvan zit in je stuurstroom circuit. Als je beveiliging tript, dan wordt dat contact geopend en valt je relais af.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Als ik het plaatje van je nieuwe relais vergroot, zie ik daar 230v staan. Die kan je dus maar het beste op een fase en de 0 aansluiten. Op 380 ontsnapt de magische rook.
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
69
5
Als ik het plaatje van je nieuwe relais vergroot, zie ik daar 230v staan. Die kan je dus maar het beste op een fase en de 0 aansluiten. Op 380 ontsnapt de magische rook.
Is die 230 niet per fase? Waarom anders een L1, L2 en L3?
Ik zie op de site waar ik het besteld heb (elektroparts) alleen 220/230 of 440?
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
69
5
Dat is dus je relais. Als je die indrukt loopt je motor. Je probleem zit ergens in het stuurstroom circuit. Als je dat gewoon volgens je schema aansluit, dan werkt je machine weer. Dat blok achter aan is een thermische beveiliging. Het NC contact daarvan zit in je stuurstroom circuit. Als je beveiliging tript, dan wordt dat contact geopend en valt je relais af.
Dit probleem kan ik denk ik oplossen. Als ik het schema van het relais bekijk dan heb ik hem op NO gezet en niet op NC. Ik zal die omzetten.

Vervolgens maar even wachten op de 220/ 380 situatie.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
387
113
60
Sint Odilienberg
Dit probleem kan ik denk ik oplossen. Als ik het schema van het relais bekijk dan heb ik hem op NO gezet en niet op NC. Ik zal die omzetten.

Vervolgens maar even wachten op de 220/ 380 situatie.
Zo te zien heb je een relais met 230V spoel dus aansturen met 230V en geen 380.
Je zult toch ergens een nul hebben of je hebt het verkeerde relais besteld en moet je er 1 hebben met een 400V spoel.
Schermafbeelding 2024-07-27 113206.jpg
Fred
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.