Mijn nieuwe werkplaats.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
502
742
Zuid West Drenthe
Heb net 9 lades geplaatst in mijn werkhok.
Vuren body's met eiken geleiders.
Andere hout zoals beuken werkt ook heel goed
Even een kaars erlangs strijken en het loopt als op rolletjes.
Simpel en goedkoop.
Dit is 1 van de redenen dat ik bijna nooit hout weggooi, die smalle latjes komen altijd wel weer van pas.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
567
135
Voordeel van het getoonde systeem is dat je makkelijk ladehoogtes kan uitwisselen.
Dat klopt, maar wanneer je latjes op een soortgelijke verdeling tegen de zijkanten schroeft kun je toch eenvoudig er een paar weghalen. In de praktijk zul je die ladeverdeling in het begin bedenken, mogelijk daarna nog een keer aanpassen en dan blijft het zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
362
136
Jongens….Het is 2024! Je keuken is push-to-open, 100% te openen en softclose. Het minimale wat je zou willen voor een lade met wat lepels er in.
Nu ga je er zware dingen in stoppen en sta je te k@tten om ze te openen en sluiten, of je staat onverwacht met het laatje op in je hand.
Zelfs toen de aanrechtbladen terazzo waren en de deurtjes en tegels in de keuken van hardboard waren hadden we al betere ladegeleiders dan een paar houtjes. Die paar 100 maakt nu ook niet meer uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.792
749
Enschede, Twente
Zelfs toen de aanrechtbladen terazzo waren en de deurtjes en tegels in de keuken van hardboard waren hadden we al betere ladegeleiders dan een paar houtjes. Die paar 100 maakt nu ook niet meer uit.
Nou, dé Nederlandse keuken, die van Bruynzeel (dank aan Piet Zwart), had wél houtjes als ladegeleiders - van beuken. En die werkten prima. Ik moet wel toegeven dat een standaard keukenblok, zoals die in menige na-oorlogse woning stond, slechts twee lades had…
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
362
136
Nou, dé Nederlandse keuken, die van Bruynzeel (dank aan Piet Zwart), had wél houtjes als ladegeleiders - van beuken. En die werkten prima. Ik moet wel toegeven dat een standaard keukenblok, zoals die in menige na-oorlogse woning stond, slechts twee lades had…
Mocht nooit de laatjes openen van oma. Daar zaten de scherpe messen in….
Maar wat ik wil zeggen is dat we wat luxer zijn gaan leven en het verstandig is om daar in mee te gaan. Je krijgt spijt elke keer als je een laatje opentrekt in je blinkend mooie werkplaats waar je elke detail hebt uitgewerkt en kosten nog moeite bespaard hebt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.171
2.632
Latjes werken prima. Je kan de laden dan ook makkelijk even meenemen. Je verliest geen ruimte in je kast. Het is goedkoop. Want waarom zou je ladengeleiders van een tientje gebruiken. Er zijn veel betere van vijf tientjes. Waarom zou je zo'n mooie werkplaats van pulpplaat maken, neem dan eiken of zo. Maak gewoon een keuze die binnen je budget valt. Die internet guru's prijzen allemaal de zelfde spullen aan en hoewel vaak mooi, totaal onzin voor een hobby houtbewerker.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.171
2.632
Als laden weinig gebruikt worden, is het een beetje zonde van het geld om daar dure ladegeleiders voor te gebruiken. Ik gebruik meestal eiken, esdoorn, acacia en merbau voor de glijlatten, simpelweg omdat ik dat heb liggen. Laden maak ik van multiplex of grenen. Ik maak de glijlatten altijd een paar mm breder dan de zijkanten van de laden, die er tussen lopen. Werkt verder probleemloos. Ladegeleiders hebben de vervelende eigenschap, dat het vet met houtstof een slecht lopende la oplevert na enige tijd. Ik denk dat ook mdf glijlatten met een beetje kaarsvet voor veel amateur werkplaatsen prima zullen werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
502
742
Zuid West Drenthe
Mocht nooit de laatjes openen van oma. Daar zaten de scherpe messen in….
Maar wat ik wil zeggen is dat we wat luxer zijn gaan leven en het verstandig is om daar in mee te gaan. Je krijgt spijt elke keer als je een laatje opentrekt in je blinkend mooie werkplaats waar je elke detail hebt uitgewerkt en kosten nog moeite bespaard hebt.
Ieder zo zijn overwegingen.
Voor heel veel mensen is bijvoorbeeld een paar honderd euro wel een dingetje.
En persoonlijk kan ik luxe vaak juist niet waarderen.
Daarnaast vind ik het erg prettig om dingen echt zelf te maken/bedenken om er daarna nog jaren tevreden gebruik van te maken.
Juist het idee dat ik van een afval latje een lageleider kan maken welke mij weer een flink bedrag in de portemonnee uitspaart maakt mijn dag helemaal goed.
Oh ja, vergeet niet het geluid en gevoel van hout over hout wanneer die lade vloeiend open schuift elke keer als je een stuk gereedschap nodig bent. En dat alles zelf gemaakt, geweldig!😌
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.171
2.632
Ik probeer ook als ik wat ga maken, het zo voordelig mogelijk uit mijn houtvoorraad te halen. Het is bij mij pas afval, als het bij het haardhout beland. En soms haal ik het ook daar nog uit. Ik koop nooit hout, dus wat ik maak moet uit mijn gratis voorraad komen, die ik uit diverse containers heb gevist.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.171
2.632
Als er zware laden in komen, boor ik aan het begin van het latje er een deuvel in.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.