Ik weet niet of dat mag in dit forum, een foto plaatsen, bijvoorbeeld. Maar ik zal het vanmiddag eens proberen. Ja, grappig dat je dat zegt over die 'five minutes dovetail', met die methode ben ik jaren geleden begonnen om zwaluwstaarten met de hand te zagen. En hoe gaat dat verder? Je hebt er plezier in, je zuiverheid en je techniek, kortom je vakmanschap neemt zienderogen toe en gebruik je dus de jigs niet meer zo snel.
Voor ik de Leigh kocht, heb ik er een grondige studie van gemaakt over wat de allerbeste jig was. wat voor mij ook belangrijk was, waren het maken van verschillende afmetingen van de zwaluwstaarten. Nou, de Leigh biedt volop variatie. Half-blinde- en open staarten, vingerverbindingen, je kunt hem zeer veelzijdig instellen.
En bij die Duitse firma kun je allerlei accessoires nu nog bijbestellen.
Die Woodrat heb ik dus al snel verkocht, bij een maat heb ik de Festo staartenfrees recentelijk nog gebruikt, is ook niets voor mij. Maar de Canadese Leigh is heel bijzonder. Niet voor niets 'The top of the world'. En werkt ook heel anders. Mijn andere gereedschap is Festo (electrisch) en Lie Nielsen (handschaven), ik werk met japanse zagen en japanse steekbeitels, dus dan weet je wel wat voor soort knutselaar ik ben.
Ik wil de Leigh verkopen echter, vanwege ziekte. Ik kan mijn hobby niet meer uitoefenen. Ik woon in Zeeland. Vanmiddag zal ik proberen hier wat foto's te plaatsen.