A
Athanor
Guest
Enkele maanden geleden kreeg ik via een vriend contact met Annette Scholten met het verzoek mee te denken aan het verbeteren van haar zingende zaag (Lame Sonore). Sinds Annette als professioneel celliste met dit instrument kennismaakte heeft ze een passie voor het instrument. Dat breng haar er toe het spelen op de zingende zaag naar een hoger plan te brengen. Zij begeeft zich daarmee op een ongebaand pad waar ze veel aanpassingen zelf moet realiseren zowel qua uitrusting van de zaag als de methodiek van het spelen. Met een enkele goed coach is ze zich hier een weg in aan het zoeken. Mijn bijdrage is de afgelopen tijd gericht geweest op het verbeteren van het handvat dat de bespeler nodig is om de zaag onder spanning te zetten.
Hier zie je hoe Annette de zaag bespeeld. Het handvat dat bij de zaag geleverd werd beviel haar niet, ze kon er niet de klanken mee maken die ze graag wil.
Dit is de zingende zaag, zoals je ziet is het een tandenloos geheel
Hier en foto van de instructie die rond 1950 is gemaakt door een Fransman zie de zingende zaag opnieuw introduceerde, met een metalen handvat.
Dit is het handvat dat bij de zaag is geleverd
Hier zie je de twee handvatten waarbij het grote exemplaar een verbetering is die Annette zelf heeft laten maken. Toch is deze nog niet goed en ben ik met haar naar verdere verbeteringen gaan kijken.
Hier zie je verschillende handvatten, de voorste twee van haar coach die al met veranderingen en een nieuwe methodiek bezig was. Je ziet ook dat de hoek waaronder het op het blad zit kan varieren. Dat blijkt nu wezenlijk verschil te maken in de kwaliteit van het spel dat mogelijk is. Het achterste handvat is een door mij gemaakt proefmodel, dat nog om verdere verbetering vraagt. Ik ben op basis van de verschillende voorlopers een aantal testexemplaren gaan maken, waarover ik in een vervolg meer zal laten zien.
Hier zie je hoe Annette de zaag bespeeld. Het handvat dat bij de zaag geleverd werd beviel haar niet, ze kon er niet de klanken mee maken die ze graag wil.
Dit is de zingende zaag, zoals je ziet is het een tandenloos geheel
Hier en foto van de instructie die rond 1950 is gemaakt door een Fransman zie de zingende zaag opnieuw introduceerde, met een metalen handvat.
Dit is het handvat dat bij de zaag is geleverd
Hier zie je de twee handvatten waarbij het grote exemplaar een verbetering is die Annette zelf heeft laten maken. Toch is deze nog niet goed en ben ik met haar naar verdere verbeteringen gaan kijken.
Hier zie je verschillende handvatten, de voorste twee van haar coach die al met veranderingen en een nieuwe methodiek bezig was. Je ziet ook dat de hoek waaronder het op het blad zit kan varieren. Dat blijkt nu wezenlijk verschil te maken in de kwaliteit van het spel dat mogelijk is. Het achterste handvat is een door mij gemaakt proefmodel, dat nog om verdere verbetering vraagt. Ik ben op basis van de verschillende voorlopers een aantal testexemplaren gaan maken, waarover ik in een vervolg meer zal laten zien.