Inhakken scharnieren

WR1944

Oud hout
Nu ik in de laatste fase van de deur, d.w.z. het hout gedeelte, ben kruipt weer de vraag naar boven: hoe hak je op een simpele manier de scharnieren in in de deurposten. Vooral met een scharnierzijde op links zit je als rechtshandige naar mijn idee flink te stumperen. Voor de deur zelf heb ik bij de vorige deur een freesmal gemaakt en dat werkt perfect. Ik heb er zelfs nog ee mal bij gemaakt voor de schootplaat. Maar voor de deurposten moet je terugvallen op handwerk omdat de rand van de deuraanslag in de weg zit.
Misschien maak ik wel een bewerkingsfout.
Ik teken de plaats van het scharnier af waarbij ik 1 tot 2 mm speling aanhoud tussen deur en aanslag. Ik hak de omtrek van het scharnier in. Aan de voorkant haal ik een randje hout weg totdat het scharnierblad er invalt. Vanuit dit randje ga ik schuin het gat verder uitdiepen, steeds passend en de hoge delen wegstekend in de richting van de nerf. Als laatste ga ik met een brede beitel in de richting van de nerf om de laatste oneffenheden weg te halen. Als het scharnierblad gelijk ligt met de deurpost boor ik de gaten en schroef alles vast. Vooral het onderste scharnier is een rotzak, die doe ik liggend en dan heb je toch minder controle over je bewegingen.
Welke door de wol geverfde expert heeft een beter idee?
 

tuoh

Oud hout
Het is niet de makkelijkste klus, scharnieren inhakken in een geplaatst kader. Maar er is wel een betere methode om de klus te klaren, alleen is die heel moeilijk te beschrijven.
Maar ik zal één van de dagen eens wat foto's posten, dit is een klus waar één beeld meer zegt dan duizend woorden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi, en als je nou het kozijn uitvult zodat je wel een vlak hebt waarop je een freesmal kunt leggen? Dan kun je wel frezen, moet je alleen de freesmal nog op zijn plaats houden, maar monteren (klemzetten) in de kozijnopening zou moeten kunnen. begrijp je wat ik bedoel?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
... Maar voor de deurposten moet je terugvallen op handwerk omdat de rand van de deuraanslag in de weg zit....

Niet noodzakelijk, als je mal dikker is als je aanslaglat, zal de zool van je bovenfrees over de aanslaglat gaan.

Stel, de aanslaglatten/ sponningdiepte kozijn zijn standaard 16 mm, als je dan een mal maakt van een strook multiplex van 18 mm dik zit je goed.

De eerste scharniermal die ik zelf maakte was 18mm en bedoeld voor een kopieerring (template bushing) van 17 mm en een frees van 12 mm (wel zien dat je frees lang genoeg is), dit kwam toen omdat die ring toevallig de enig meegeleverde was bij mijn bovenfrees. (Tegenwoordig gebruikt ik commercieel verkrijgbare mallen voor ring van 24 en frees van 18, dit werkt natuurlijk veel sneller)

Voor het sporadisch plaatsen van 1 of 2 deuren is het maken of kopen van zo'n scharniermal niet echt interessant, maar bij meerdere deuren echt een gemak.

Voor kant en klaar oplossingen kan je in Amerika terecht bij bijvoorbeeld templaco, of een instelbare mal van bosch en er was nog een merk, waar Frank Pellow een tijdje terug een thread op fog met zijn gebruikservaringen had geplaatst (link volgt ;))

/edit: reply nr 24 in deze thread (in deze thread las ik dat trend ook scharniermallen maakt)
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je meer dan 1x iets wilt frezen, is het al handiger een mal te maken :)
Hieronder wat foto's van de scharniermal die ik heb gemaakt. Ik had alleen 12mm betonplex, dus aan de achterkant is het opgedikt met triplex. De mal is zo gemaakt dat ie voor 3 en 4 scharnieren, links- en rechtsdraaiend en verschillende deurhoogtes omgebouwd kan worden. Die aluminium strip kan verlengd worden en er zitten meerdere gaten in. Het strookje hout in de sponning van het kozijn had eigenlijk 1mm breder moeten zijn (knijpende deur), dus daar doe ik tijdens het monteren een afstandplaatje tussen. De vier mallen maak je het makkelijkst door eerst een apart malletje te maken met vier losse plankjes. Dit kan met de afkortzaag heel exact. Deze breng je met een kopieerfrees over brengen op vier plankjes. Bovenin doe je een klein aluminium stripje, wat je weg kan scharnieren, dit is de sluitnaad aan de bovenkant, en aanslag tegen de deur.

Voor het slot heb ik ook een eenvoudig freesmalletje. Hierna moet je met een speedboor nog de inkassing verdiepen en met een bijtel afsteken. Deze freesmal gebruik je met één kopieerring, maar twee frezen. De blokjes houden meer afstand voor het diepere gat.

Je kan dit soort scharniermallen overal kopen (ook in NL), maar ze zijn erg duur. Deze heb je zo gemaakt en kost misschien twee tientjes. Als er vragen zijn, hoor ik het wel.
 

Bijlagen

  • 2012-06-10 046.jpg
    2012-06-10 046.jpg
    9,4 KB · Weergaven: 485
  • 2012-06-10 047.jpg
    2012-06-10 047.jpg
    10 KB · Weergaven: 503
  • 2012-06-10 050.jpg
    2012-06-10 050.jpg
    9,8 KB · Weergaven: 480
  • 2012-06-10 051.jpg
    2012-06-10 051.jpg
    9,3 KB · Weergaven: 476
  • 2012-06-10 052.jpg
    2012-06-10 052.jpg
    9,3 KB · Weergaven: 471
  • 2012-06-10 053.jpg
    2012-06-10 053.jpg
    8,5 KB · Weergaven: 477

WR1944

Oud hout
Bedankt voor de reacties. Er zitten een hoop goede elementen in en ik zelf ook al een paar ideeen in m'n achterhoofd.
M'n eigenlijke probleem is de staat van de kozijnen. Er is in de 90 jaar dat het huis bestaat een hoop afgeknutseld. Gelukkig hadden ze hier geen hongerwinter zodat veel van het originele houtwerk nog redelijk aanwezig is. Het deurkozijn is van een 2x4 gemaakt en aan de binnenkant is er een aanslaglat op bevestigd. Het geheel is wat verzakt en krom getrokken zodat ik hier en daar wat heb opgevuld waar mogelijk en voor de rest wat heb uitgemiddeld. Het deurkozijn heeft waarschijnlijk nog nooit zo'n strakke, rechte en haakse deur gehad. ;)
Voor een mal met rechthoekige gaten gebruikte ik ook al de truc met de 4 blokjes. Dat werkt perfect als je ten minste de berekeningen goed doet. Maar ik maak altijd een proefstukje.
Ik had al aan een losse mal voor op de deurpost gedacht maar die kon je alleen gebruiken als je die vast schroefde in de post. En dat hield me tegen. Voorlopig staan er geen deuren meer op het programma zodat ik de ideeen meer even opzout.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik had al aan een losse mal voor op de deurpost gedacht maar die kon je alleen gebruiken als je die vast schroefde in de post. En dat hield me tegen. Voorlopig staan er geen deuren meer op het programma zodat ik de ideeen meer even opzout.

Hoi, als je mal groot genoeg is (hoogte) dan zou je hem moeten kunnen klemmen in de kozijnopening tussen de ene en de andere kant, dus niet schroeven. Wel zorgen dat je genoeg ruimte hebt om te frezen en dat hij niet wegschiet tijdens t frezen. Anders plakken met dubbelzijdig tape.
 

WR1944

Oud hout
Hoi, als je mal groot genoeg is (hoogte) dan zou je hem moeten kunnen klemmen in de kozijnopening tussen de ene en de andere kant, dus niet schroeven. Wel zorgen dat je genoeg ruimte hebt om te frezen en dat hij niet wegschiet tijdens t frezen. Anders plakken met dubbelzijdig tape.

Dat klemmen was in mijn geval niet mogelijk. De deur zit in de toegang naar de basement en aan beide kanten is de lat voor de deuraanslag het einge uitstekende deel. Zoals gezegd staan voor de komende tijd geen deuren op het programma zodat ik alle tijd heb om me voor te bereiden. Volgende week vertrek ik voor 2 1/2 maand naar Nederland om m'n spullen op te halen dus m'n aandacht wordt enigszins verlegd.

Nogmaals bedankt voor de tips, daar kan ik voor een volgende keer m'n voordeel mee doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.