Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Mijn "nieuwe" Stanley 5 1/2, type 11. Beetje licht schoonmaken, maar laat de patina zitten. Volgens mij weer prima te gebruiken na wat tunen en met een nieuwe beitel.

En nog m'n "nieuwe" Stanley 112. Die is wat in een mooiere staat, daar hoeft alleen het schraapstaal een goede slijpbeurt te krijgen!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    78,4 KB · Weergaven: 627
  • image.jpg
    image.jpg
    56,3 KB · Weergaven: 629
  • image.jpg
    image.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 634
  • image.jpg
    image.jpg
    72 KB · Weergaven: 637

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die beitel hoeft helemaal niet weg hoor! Die zijn gewoonlijk van prima kwaliteit!

Gefeliciteerd trouwens. Want het zijn mooie spullen.
 

WR1944

Oud hout
Toevallig zag ik gisteren op de TV in het programma "How do they make it" een reportage over dit merk. Als ik het goed onthouden heb is het logo van Gifford. Ze lieten zien hoe een No 5 schaaf werd gemaakt.

Ik had het dus niet goed onthouden. Dankzij een andere post weet ik nu dat het merk "Clifton" is uit Sheffield. Maar dat heeft dus niets met de getoonde schaaf te maken. Zo van opzij zag het ingeslagen beeldmerk er uit als van Clifton.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Een Moseley and Sons veerploeg. Ergens tweede helft 19e eeuw schat ik zo. Een prachtig ding vind ik zelf, vooral dat beukenhout met al die spiegeltjes vind ik altijd weer fascinerend. Er zit nu een versgeslepen 1/4" ijzer in. De rest van de beitels is een beetje een allegaartje, moet ik nog eens kijken wat ik daar mee doe.

Compleet met groef en schaafkrulletjes:

DSC04447.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die heb ik gekocht op Marktplaats.nl. Ene van Dalen heeft nogal eens ploegschaven in de aanbieding.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Vandaag de meeste veerploeg beitels geslepen en heel veel geoefend. Dat was nog best lastig. Eerst kreeg ik de overgang tussen groef en de oppervlakte van het hout niet mooi. Veel rafels en uitgescheurde stukken. Het is dan ook niet direct het beste stukje hout, maar het blijkt dat je de schaaf heel netjes rechtop moet houden. In het begin zwabberde hij nogal heen en weer, en dan stoot telkens de zijkant van de beitel tegen de rand van de groef. De beitels zijn wel iets verjongd, maar daar zit ook een grens aan natuurlijk. De beitel niet te diep instellen, dan glijdt hij makkelijker en heeft dus minder de neiging heen wen weer te slaan.

Maar goed, ondertussen nog een boorschaafje opgeknapt. Eerst de zool min of meer haaks met de zijkant gemaakt door gebruik te maken van de tafel van de freesbank met de 90 graden aanslag en een stuk schuurpapier. Vervolgens de beitel geslepen. Hij is wel vrij bijzonder, want op de hoeken zitten ingelaten strips hard hout tegen slijtage. Geen idee van welke houtsoort deze schaaf gemaakt is, maar het is zeker geen beuken.

foto (24).JPG

foto (23).jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo Seek

indien men kan beschikken over een blok- of bankschaaf met zijkanten die haaks op de zool staan , kan de zool van een boorschaaf ook haaKs en recht gemaakt worden door gebruik te maken van het principe van een futselplank. De boorschaaf kan er er eventueel precies op gesteld en vastgeklemd worden. Ik denk dat dit meer controleerbaar, sneller en accurater is.

Die ingelijmde hardhouten strips zijn een heel bijzondere, creatieve oplossing. Heb ik nooit eerder gezien, wel ingelijmde blokjes als herstelling. Jouw schaaf lijkt mij daardoor zeer bijzonder en misschien wel uniek. En op de foto te zien functioneert die goed. Dus veel plezier ermee!!!!

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Nieuwe aanwinst:
leuk Stanley no 3 schaafje type 11 voor 3 tientjes. Even schoonmaken en gaan!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 456
  • image.jpg
    image.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 457

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bedankt voor de tip Ornament. is eigenlijk wel heel logisch!

Engelsen werkten ook veel met zulke ingelegde strips (boxing genaamd), maar in boorschaafjes heb ik het ook nog niet eerder gezien. Engelsen gebruikten boxwood, buxux is dat geloof ik, en dan met de kopse kant in de richting van de hoek. Omdat buxus zulke dunne boompjes zijn werden er dan vaak meerder korte stukjes achter elkaar gezet.

In dit schaafje is het echter een donkere houtsoort. En omdat de rest van de schaaf ook niet van beuken is gemaakt denk ik dat de herkomst ergens in Frankrijk of zo gezocht moet worden. Pure gok natuurlijk.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Vitu, da's best nog een klus die je daar te pakken hebt! Maar onder al die roest zit geloof ik fatsoenlijke substantie.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo,
Vitu, dat is weer een andere maat Stanley schaaf van type 11 . Toeval of ben je speciaal naar verschillende schaven van type 11 aan het zoeken?

Seek, ik heb en twee houten schaven, waaronder een rijschaaf, met een volledige zool in Boxwood en een body in een andere houtsoort ( geen beuk). Ik zal binnenkort eens kijken wat er op de messen staat. Ze voelen veel zwaarder aan dan een gelijkaardige beuken schaaf.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Er werden in Duitsland ook wel schaven gemaakt van appel met een steenbeuken zool.

Als ik goed kijk zijn de randjes in mijn boorschaafje ook met de kopse kant naar de hoek gericht. En er tussen zit nog een apart zooltje van een lichtere houtsoort met beuken achtige spiegeltjes.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Woodworker,

bedankt voor de tip. Vind ik zeer boeiend. Ik denk dat die 2 schaven inderdaad in cormier zijn. Ik zal later wel eens een foto plaatsen.

hartelijk dank,

ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja zou kunnen. Maar er zit geen houtworm in, dus misschien toch wel niet? Ik heb gewoon geen idee, zo'n goede houtherkenner ben ik nou ook weer niet.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
De aanwezigheid van houtwormgaatjes is misschien niet echt een criterium voor houtherkenning. Ook in mijn schaven zitten er geen, toch heb ik een sterke vermoeden dat ze in Cormier zijn. De schaafbeitels erin zijn van Sorby. Weet iemand iets over de kwaliteit van Sorby schaafmessen van tussen de twee wereldoorlogen?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
@seek Dat wordt een leuk klusje inderdaad, gister begonnen. Gelukkig gaat de roest snel weg en blijft er een mooie donkere patina achter :) Als mijn stalen schaven obsessie een beetje achter de rug is, sluit ik me misschien wel aan bij de discussie over de houten haha
@ornament Ik ben vooral opzoek naar type 10 en 11, eventueel 9. Lijken mij de beste betaalbare schaafjes ooit :) Op ebay was ea toch niet zo duidelijk, ik heb uiteindelijk geen type 11 te pakken maar een type 9. Ook mooi, het enige verschil is dan dat er hier geen stelschroefje achter in de kikker zit om de kikker te stellen, maar ach, dat overleven we ook wel weer ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.