Verantwoord hout ????

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het leek me wel goed om dit onderwerp weer eens onder de aandacht te brengen.......

Heb je hier een mening over laat het dan even weten!!
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
goed moment

net nu ze nieuewe wetsvoorstellen hebben in brazilie zodat er og meer amazone gekapt mag worden

groeten Bas
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik zag deze zin van WR1944 voorbij komen toen ik dit topic doorspitte:

WR1944 zei:
..........En omdat m'n locale bouwmarkt m'n veelgebruikte afmetingen alleen maar in New Zealands Radiata Select heeft koop ik dat ondanks m'n negatieve gevoel over dat transport.........

Daar viel me dus de bek even van open. :shock: Vind je zelfs hier in NL, notabene bijna aan de andere kant van de wereld nog de Radiata pine zooi uit Nieuw Zeeland? Ik ben laatst 3 maand in NZ geweest, en kennis gemaakt met de problematiek van de Radiata pines. De mensen die ik sprak vinden het te bezopen voor woorden.

Ze hebben daar een schat aan inlandse goede hardhout soorten zoals Manuka/Kanuka die door het gunstige klimaat redelijk vlot groeien. Echter door al te enthousiaste ontbossing van de Maori en zeker de machinaal ingestelde immigranten bleef er nog maar een paar procenten oerbos over. Omdat er destijds een tekort aan hout was en ze uiteraard het via korte-termijn denken NU wilden hebben, planten ze oa uitheemse Radiata pines die enorm snel groeien, en tegen een zeeklimaat kunnen (plant dan Dougals Firs).

Echter, juist doordat het zo snel groeit is het totaal inferieur hout en niet duurzaam. Een groot deel word gebruikt als pulphout en verkocht aan het buitenland... :roll: Daarnaast is de grond na 3 generaties monocultuur Radiatas totaal leeggezogen van voedingstoffen en onbruikbaar voor directe herplant.

Als toetje moet NZ nu een groot deel van het benodigde hardhout importeren terwijl het klimaat daar perfect is voor inlands hardhout..
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Forumleden, dit onderwerp is belangrijk en belangt iedereen in de sector, prof of hobby, aan.
Over de ethische kwestie wordt in deze draad, terecht, veel geschreven.

Maar ik lees weinig alternatieven.
Morgenvroeg is het weer "business as usual" en heb ik hout nodig om interieurs te maken.

Ik gebruik meranti omdat:
- het droog overal te verkrijgen is
- stabiel, schuurbaar, fijn te bewerken
- veel soorten afmetingen
- Gebruiken we vooral als het dekkend gelakt moet worden

In veel mindere mate gebruik ik eik
- Vooral als het hout zichtbaar moet blijven/transparante afwerking.

Voor het overige plaatmateriaal, kunststof of fineer.

Ik hoor graag jullie alternatieven voor bvb meranti.
Kostprijs doet er niet zo heel veel toe, maar wel waar kan ik het droog kopen, en met dezelfde (esthetische) eigenschappen als meranti.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zie wat je bedoeld RSI, toen ik begon dacht ik ook "bij mij komt er geen tropisch hout binnen" dat is voor mij persoonlijk ook het geval, voor mijzelf wil ik enkel den, beuk of eik in huis. De meubels die ik maak zijn allemaal met inlands hout, maar ik maak ook veel zaken voor andere houtbewerkers zoals tuinpoorten. En daar is het allemaal afrormosia, ceder, padouk enz... de volumes die daar in steken zijn angstaanjagend. Maar business is business en de klant is koning, als er iemand rechtsreeks aan mij zou vragen voor aan tropische poort, dan weet ik niet of ik zou kunnen zeggen dat doe ik liever niet uit principe.

En dat FSC gedoe vind ikzelf een beetje belachelijk hoe het als commercieel argument gebruikt wordt door sommige handelaars en houtbewerkers "gemaakt met FSC" , naar mijn weten is het illegaal om hier niet-FSC hout te verhandelen. Of niet?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Hout zonder FSC certificaat is niet illegaal. FSC is niet een wettelijke regeling maar iets dat is opgezet door de (tussen)handel, er zijn meerdere van dit soort organisaties en keurmerken die zijn alleen minder bekend. De FSC club vertegenwoordigd een bepaalde visie op bosbouw en wie daar niet aan voldoet krijgt geen keurmerk (bijvoorbeeld het door Napoleon opgezette systeem van eiken aanplant komt niet voor het logo in aanmerking). Veel van dit soort keurmerken zijn helaas in meer of mindere mate contraproductief, het zou m.i. beter zijn om inderdaad de kap in b.v. Brazielie beter te reguleren en het hout daar niet zomaar in de fik te steken omdat het feitelijk niet verhandelbaar is zonder keurmerk.


@RSI, een alternatief voor meranti zouden de diverse "engineerd woods" kunnen zijn, zoals b.v. de bamboe en kokos platen en balken. Milieu vriendelijker zijn die echter ook niet zonder meer, ondanks hun groenere imago.

i.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gisteren was Woodworker hier even , we hebben het nog even gehad over de aantrekkingskracht van de Exoten.....Het blijft een mooie discussie : Wat is nu precies verantwoord hout ??
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik volg nu al enkele maanden deze site. http://www.fsc-watch.org/
Na zelf nog wat dieper te graven in het onderwerp kan ik alleen maar concluderen dat Fsc geen kl#te waard is. Het label is enkel een schoolvoorbeeld van hoe de regels en wetgeving in functie van de industrie worden gesteld.

Fsc heeft NIETS, ik herhaal NIETS met ware duurzaamheid te maken. Desondanks wordt het toch onder dit motto verkocht en wat nog erger is is dat wij, inclusief mezelf, daar toch nog blijven intrappen.
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Amai wat een scherpe reactie van die Kodama.
Na enkele recente discussies heb ik dan besloten om over het onderwerp maar wat op mijn blog te kladden. Blijkbaar lukt het mij daar beter om iets genuanceerder te zijn.
Ik zal toch echt eens beter moeten evalueren vooraleer ik dingen schrijf als hierboven.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een mooie en interessante blogpost, Kodama! Voor keurmerken geldt m.i. hetzelfde als voor resultaat-indicatoren: als je ze goed gebruikt, dus als een weergave van een onderliggende situatie, dan voldoen ze prima. Helaas gaan ze vaak een eigen leven leiden. Dan betekent een certificaat niets meer dan dat je aan de formele vereisten van certificaatverlening hebt voldaan. Dan ga je "sturen op resultaten" in plaats van de indicatoren te gebruiken om in de gaten te houden hoe het met de onderliggende situatie is. Dus persoonlijk heb ik liever een zagerij zonder FSC-keurmerk die weet waar z'n hout vandaan komt dan eentje die met een FSC-certificaat wappert en dat je dan maar moet aannemen dat het wel goed zit.

Je blog doet me trouwens denken aan een verhaal uit... Cambridge of Oxford. Daar moesten de dakbalken van een 16e-eeuwse hal vervangen worden. Maar omdat dat nogal forse exemplaren waren was men bang dat het nogal in de papieren zou gaan lopen. Tot iemand zich herinnerde dat er in een stuk bos dat eigendom was van de universiteit een paar ruim vierhonderd jaar oude eiken stonden. Die waren daar geplant zodat ze groot genoeg zouden zijn tegen de tijd dat de dakbalken van de nieuwe hal vervangen moesten worden...

Arthur
 

kodama

Actieve deelnemer
Je blog doet me trouwens denken aan een verhaal uit... Cambridge of Oxford. Daar moesten de dakbalken van een 16e-eeuwse hal vervangen worden. Maar omdat dat nogal forse exemplaren waren was men bang dat het nogal in de papieren zou gaan lopen. Tot iemand zich herinnerde dat er in een stuk bos dat eigendom was van de universiteit een paar ruim vierhonderd jaar oude eiken stonden. Die waren daar geplant zodat ze groot genoeg zouden zijn tegen de tijd dat de dakbalken van de nieuwe hal vervangen moesten worden...
Arthur

Je anekdote sprak me erg aan en ik heb het dan ook even opgezocht met een interessant resultaat. Het verhaal blijkt een beetje geromantiseerd maar doet desondanks geen afbreuk aan jouw punt. Het was dan ook de bron van inspiratie voor het vervolg. Bedankt daarvoor.
Hier kan je er meer over lezen:
http://www.cccc.org/blogs/john/2011/08/25/truth-in-storytelling/
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Je anekdote sprak me erg aan en ik heb het dan ook even opgezocht met een interessant resultaat. Het verhaal blijkt een beetje geromantiseerd maar doet desondanks geen afbreuk aan jouw punt. Het was dan ook de bron van inspiratie voor het vervolg. Bedankt daarvoor.
Hier kan je er meer over lezen:
http://www.cccc.org/blogs/john/2011/08/25/truth-in-storytelling/

Voor wie moeite heeft met Engels en of liever de Nederlandse tekst leest staat hier de translate van Google. Eerste keer werkte bij de link niet derde keer wel. Dus try and error. :confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.