Home-made cyclone

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik moet eerlijk zeggen dat zo''n futuristische puntzak er wel hipper uitziet maar het gaat uiteindelijk om het resultaat. Een dat is bij deze wel bewezen. Een prima project, mooi en duidelijk weergegeven. Bedankt voor het posten. Oja Is er ook nog een hoogte verschil tussen de invoerbocht en uitvoer bocht?
 

WR1944

Oud hout
armadaman zei:
Oja Is er ook nog een hoogte verschil tussen de invoerbocht en uitvoer bocht?

Het zijn twee identieke stukken pijpwerk. Onder het deksel wijzen de openingen in tegenovergestelde richtingen maar zitten op dezelfde hoogte. Boven het deksel wijzen de bochten naar de voorkant van de stofzuiger.
Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat een zo simpel concept zonder veel aanvullend onderzoek/experimenteren zo effectief kon zijn. ;)
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Ik ben ook een soortgelijke cyclone aan het maken. Wat ik me nog af vraag is of het geheel nog goed werkt met een vuilniszak. Dat maakt het stukken makkelijker om het stof weg te gooien.

Bovendien kan je altijd nog de deksel vervangen met een cycloon. http://www.oneida-air.com/inventoryD.as ... 004&CatId={428A1AFA-E859-459E-8BF9-47817428D9AF} Alleen wel even importeren. Of weet iemand een verkooplokatie in nederland
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Een vuilniszak werkt niet, de vuilniszak zal in de zuigmond gezogen worden. Ook als je hem verzwaard zal het niet uitmaken. Een emmer zou wel kunnen werken.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb het niet geprobeerd maar als je een plastic afvalzak in de bak zou hangen blijft hij waarschijnlijk redelijk op z'n plaats. De zak gaat pas bewegen als er tussen binnen- en buitenkant van de zak drukverschil optreedt. Tot op heden ben ik nog steeds tevreden over de constructie. Een keer heb ik zolang doorgewerkt zonder de inhoud te controleren dat de bak voor meer dan 3/4 gevuld was. Toen ging er wel wat zaagsel de stofzuiger in maar het meeste bleef in de bak. Met de hoeveelheid zaagsel van de afgelopen periode had ik makkelijk drie zakken kunnen vullen maar de zak van het begin van dit experiment is nog steeds niet helemaal vol.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
WR1944 zei:
De zak gaat pas bewegen als er tussen binnen- en buitenkant van de zak drukverschil optreedt.


Tenzij je de zak helemaal vacuum tegen de wand van de cycloon krijgt, is dat toch precies wat er gebeurd? Tussen de cyclone en de zak zitten altijd verschillende "luchtkamers" met de normale luchtdruk. Zodra je de stofzuiger aanzet creëer je een onderdruk in de cycloon. De druk in de luchtkamers is hoger dan die in de cycloon, waardoor de zak los zal komen van de wand met alle gevolgen van dien.

Maar ik zal het zo even proberen :)
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Mijn opstelling is niet geheel hetzelfde maar lijkt wel sterk op die van wr1944. En zoals ik al dacht werkt het dan ook niet, je hebt wel geteld 2 seconden de tijd om wat op te zuigen daarna zit de zuigmond in de cycloon netjes volgepropt met vuilniszak. Of het met een "echte" cycloon wel werkt weet ik niet 100% zeker, maar ik durf er wel geld op te zetten dat ook dit niet gaat.

Of je de zak er nou "losjes" onder hangt of de bak er helemaal mee "bekleed" zal niets uit maken, er zit altijd lucht onder de zak. Bij het aanzetten van de stofzuiger ontstaat er vrijwel direct drukverschil waardoor de zak zal vervormen en daarmee (vroeger of later) de aanzuig opening zal blokkeren.

Hoe sterker de wanden van de stofzuiger (drukvat) hoe minder zij vervormen bij het ontstaan van drukverschillen en hoe beter en constanter de zuigkracht dus zal zijn. Een plastic zak zal dan ook nooit als drukvat kunnen fungeren. Een emmer zou wel mogelijk zijn, maar als je de constructie van WR1944 gebruikt is dat eigenlijk beetje dubbelop.
 

PBT

Actieve deelnemer
hier had ik dus ook al aan zitten denken om een cyclone te bouwen en er een zak in te stoppen. Ik krijg mijn werkplaats in een kelder, dus zal altijd een trap opmoeten. Dit zie ik niet zo zitten met de bak van een cyclone, dus zal er geen cyclone komen
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Mijn cycloon werkt! De stofzuiger blijft gewoon compleet leeg. Ik loop echter tegen hetzelfde probleem aan als PBT. Mijn constructie staat gelukkig op wieltjes. Als ik de bak fatsoenlijk wil legen dan kan ik wel wat hulp (van mijn vrouw) gebruiken :D

In mijn volgende cyclone project overweeg ik om een onderbak te maken die je makkelijk kunt legen (asla principe). Deze wordt gevuld vanuit een bovenbak (met cyclone) met een trechtermond aan de onderkant met afsluiter (om toch onderdruk te krijgen in de bovenbak). Mijn idee om het geheel zo veel mogelijk in plastic uit te voeren. Hiervoor wil ik gebruik maken van een blauwe vloeistof ton of een kleinere, in de vorm van een zeilton (zo'n wit met rode deksel). Daaronder dus een afsluiter, die te koop is bij diverse webwinkels en uiteraard de juiste aansluitingen/verloopstukken van pvc. Vervolgens zet je de cycloon uit en open je de afsluiter om de onderbak (of vuilniszak/emmer) te legen.

Iemand een idee of dit haalbaar is?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb een paar maanden geleden deze bij de aldi gekocht voor 20 euro, daar kan je het zelf niet voor maken.



Niet groot met 18 ltr maar voor een dhz prima, misschien nog ergens te krijgen?
Mvg.

Attached files
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
PBT zei:
hier had ik dus ook al aan zitten denken om een cyclone te bouwen en er een zak in te stoppen. Ik krijg mijn werkplaats in een kelder, dus zal altijd een trap opmoeten. Dit zie ik niet zo zitten met de bak van een cyclone, dus zal er geen cyclone komen


Wellicht een kleinere opvangbak maken en wat vaker de bak legen? Geen idee hoeveel zaagsel/stof je produceert maar om de dag een emmer van 20l legen is toch wel te doen?

@ Peter; Je hebt geen afsluiters nodig om met een opvangbak te werken. Als je een cycloon hebt kun je daaronder prima een opvangbak zetten, zie het voorbeeld in de bijlage. Mits je natuurlijk een goed drukvat hebt waarin je opvangbak staat. ALs je een cycloon op de deksel (eventueel zelf maken) van zo'n vat monteert moet het prima gaan volgens mij. Mits je het vat genoeg stijfheid heeft natuurlijk.

Attached files
 

PBT

Actieve deelnemer
burley zei:
PBT zei:
hier had ik dus ook al aan zitten denken om een cyclone te bouwen en er een zak in te stoppen. Ik krijg mijn werkplaats in een kelder, dus zal altijd een trap opmoeten. Dit zie ik niet zo zitten met de bak van een cyclone, dus zal er geen cyclone komen


Wellicht een kleinere opvangbak maken en wat vaker de bak legen? Geen idee hoeveel zaagsel/stof je produceert maar om de dag een emmer van 20l legen is toch wel te doen?

@ Peter; Je hebt geen afsluiters nodig om met een opvangbak te werken. Als je een cycloon hebt kun je daaronder prima een opvangbak zetten, zie het voorbeeld in de bijlage. Mits je natuurlijk een goed drukvat hebt waarin je opvangbak staat. ALs je een cycloon op de deksel (eventueel zelf maken) van zo'n vat monteert moet het prima gaan volgens mij. Mits je het vat genoeg stijfheid heeft natuurlijk.


Als ik bekijk dat ik een zak van 40 (doorsnede) x 65cm in een halve dag vol maak, zie ik een bak van 20l niet zo zitten. Ik heb dan ook aan elke machine een afzuiging zitten, zelfs aan de langgatboor op mijn scheppach hm1.

Mijn werkplaats zal bedrijfsmatig gebruikt worden, en als ik steeds met een bak schaafsel naar de prullenbak moet rennen kost me dat een hoop tijd, en tijd is geld.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Mij zelf kennende lijkt het me ook omslachtig. Vrouw roepen om de pak te legen. :D

Maar het principe is aanwezig. Nu de wervelwind nog temmen, zodat de spaanders netjes in een zak komen, zodat je die zelf alleen kunt legen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ben even aan het zoeken geweest naar kant-en-klaar prijzen.
Deenvoudigste cyclone bij Oneida-Air kost USD 39 en via hun vertegenwoordiging in Duitsland Sorotec EUR 75. Schandalige woekerwinsten.
Weet iemand anders een soortgelijk en betaalbaar product te vinden?
Pieter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.