Stofzuiger (voor hobbyist)

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
EDIT Het is een Festool MIDI geworden, zie pagina 2

Ik ben op zoek naar een stofzuiger omdat ik de laatse en komende tijd regelmatig wat zoldertjes mag aftimmeren. Vaste wandjes met deurtjes, schuifwandjes, schuine hoeken dicht zetten enzovoorts. En klussen is een grotere hobby dan opruimen ;) Dus wil ik graag zo min mogelijk zooi maken. Maar de meeste zolders zijn niet voorzien van grote ramen dus zit je al ook snel stof te happen....

Ik gebruik vooral mijn cirkelzaag (festool), bovenfrees en afkortzaag (deze moet ook nog vervanegn worden). Schuren doe ik meestal met de hand (scherpe kantjes breken)

Wat is nou een goede, fijne stofzuiger?? voor een hobbyist, heb wel thuis beschikking over een werkplaats van 80m2 waar deze ook gebruikt gaat worden
Met inschakelautomaat, of heeft iemand een goede reden om dat niet nodig te hebben?
Met stofzakken (geen herbruikbare, als ik zo wat lees geeft dat met legen een hoop stof)
Ik heb al gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer. :mrgreen:
Bij de bouwmarkt heb ik er gezien van 70 euro, maar heb ook al zitten kijken naar een Protool 170 of 171 van zo'n 300 euro. Ik geef liever 100 euro meer uit dan dat ik denk.. mmm, dit is het ook net niet :?:

Alvast hartelijk dank voor alle tips :!:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Bosch, Makita, Protool, allemaal prima spul. Zolang je maar een beetje bij de A merken blijft zal je geen misskoop doen. Het is dan verder maar net wat je uit wil geven.
Wat wel iets is waar je best even naar kan kijken is de prijs van de zakken, want die zijn best aan de prijs en als er een groot prijsverschil is tussen de een en de ander....
 

Dennis79

Nieuw lid
13 aug 2011
10
0
Ik zelf gebruik al sinds 2005 een festool stofzuiger met een longlife zak. Ik gebruik hem overal voor. Ik zuig er beton korrels puin mee op. Ik heb hem veel gebruikt om met de festool houtcementplaten te zagen. Ik gebruik hem zelfs om de woonkamer te zuigen als het zo uitkomt. Aluminium zagen en hout uiteraard. Het is misschien een wat duurdere stofzuiger, maar ik gebruik hem al 6 jaar voor alles en nog een beetje.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Alvast bedankt! Alleen vraag ik me dan af: hoeveel zakken heb je nodig?? Hoe lang kan ik doen met een doos van 5 zakken? Of kan ik er maar beter meteen 50 mee bestellen? Maar daar moet ik zelf bij gebruik achter komen denk ik... (ik denk dat ik met 5 wel een tijdje vooruit kan)

Nog een extra vraagje: Regelbare zuigkracht is dat nuttig?? Of is dat echt alleen voor schuren??
 

Cybersijp

Nieuw lid
30 mrt 2010
12
0
Heb zelf een makita 446l, prima ding gebruik ik eveneens als bovenstaande voor alles en nog wat. Voordeel t.o.v festool mini en midi is wel dat je ook vloeistoffen kan zuigen en dat een stofzak niet perse nodig is. Zuig eigenlijk 99% van de tijd zakloos (komt door het goede filter wat er in zit. Neemt de zuigkracht wat af? Even op de filterschoonmaak knop bovenop rammen(paar keer, en de slang even dicht houden) en je kan weer verder. Prima ding dus. Is overigens gewoon een alto/wap geloof ik, maar dan voor makita gemaakt. Althans ik zie weinig verschil met de verschillende kleuren blauw...... :)
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Cybersijp zei:
Heb zelf een makita 446l, prima ding gebruik ik eveneens als bovenstaande voor alles en nog wat. Voordeel t.o.v festool mini en midi is wel dat je ook vloeistoffen kan zuigen


Een midi zuigt ook nat, dus ik denk een mini ook.

Ik ben tevreden over de midi, maar als je veel zaagt gaat de zak snel vol, en die kosten rond de 4 euro per stuk. Ook is de haakse koppeling van de slang niet ideaal voor flink verspanend werk(ik heb ook oude festo slangen die er ook op passen). De midi/mini is dus vooral een schuur en frees stofzuiger.

Als geld geen rol speelt zou ik dus een groter model kiezen. Ik heb alleen ervaring met festool stofzuigers, mini/midi/ctl22/ctl26. Die laatste zijn steengoed maar hebben geen hobby prijskaartje(de 22 is vervangen door de 26). EN de zakken zijn dus duur.

Ik dacht dat longlife stofzakken niet geschikt waren voor fijnstof? Het uitkloppen vind ik geen probleem, dat kan buiten met een kapje.

Ik heb zelf een oude festo zuiger gekocht hier op het forum, daarvan zijn de zakken helemaal gruwelijk geprijsd dus hiervoor wil ik een cycloon maken of kopen. Deze is dan voor het groffe werk(zaagtafeltje etc.) en de midi gebruik ik dan alleen nog voor schuurwerk.
 

Dennis79

Nieuw lid
13 aug 2011
10
0
Ik heb de mini en die kan inderdaad ook nat. Hier heb ik echter een andere goedkope machine voor. Iets in mij vind dat ik dat gescheiden moet houden :p. Ik gebruik de longlife ook voor fijnstof gaat eigenlijk gewoon prima. Mijn filters zijn nog mooi schoon. Uitkloppen is eigenlijk ook geen probleem. Je moet alleen even kijken waar je het uitklopt.
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Ik heb sinds 2 maanden de CTL 26 E van Festool en die bevalt heel prima. Voorheen had ik nauwelijks afzuiging op mijn machines dus je begrijpt denk wel dat het een enorm verschil voor mij was toen ik eenmaal de CTL 26 E ging gebruiken. Wellicht was een stofzuiger van een ander merk ook goed maar ik kan helaas alleen voor Festool spreken in deze aangezien ik tot dusver alleen met de stofzuigers van hun heb gewerkt.

Tevens heb ik de longlife zak en dat werkt ideaal. Ook fijnstof wordt prima opgevangen en het legen is zo gedaan. Wat ik begreep heb je deze zakken alleen voor voor 26 liter dacht ik. Dus mocht je deze stofzuiger aanschaffen zou ik zeker de longlife zak erbij kopen; dat bedrag haal je er zo uit denk ik.

Maar ja het kost een hoop geld allemaal dus neem de tijd om alles te overwegen. Ik zie nu ook stofzuigers voorbijkomen (zoals de Hitachi) die volgens mij ook prima hun werk doen.
Succes met het maken van je keuze
Mvg,

Jan
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Tja.. Festool is wel verslavend..... en daar past de systainer van mijn zaag mooi op ;)
Protool is toch de "grove" bouw serie van dezelfde Festool fabriek?? (TTS Tooltechnic, dus zelfde kwaliteit)

Voor een mini en midi zie ik geen long life stofzak maar een CTL 26 is dan wel weer groot (en duur)
Geld speelt geen rol wil ik niet zeggen, maar goed gereedschap is zijn geld waard.

:?:
Volgende vraag: Is een zuigzet handig om erbij te hebben?? het is toch vooral afzuiging bij gereedschappen. Iemand ervaring mee?
 

Dennis79

Nieuw lid
13 aug 2011
10
0
Ik heb de longlifezak er trouwens als korting bij gekregen. Dit was toendertijd bij de bouwmaat hier in den bosch. Ik heb er een normale en dikke slang bij. De dikke is voor aan een zaagtafel of freesmachine. Ook heb ik de rvs stofzuigerslang met voet. Die heb ik gekocht toen ik nog met een parketlegger meeliep. Ik werd toen als het ware gementord, maar eind 2008 was er weinig werk en moest ik gaan. Maargoed Festool is voor mij todat ik wat beters gezien heb wel het mekke voor knap gereedschap. Mijn vader is ook zijn hele leven al timmerman/bouwvakker en ik heb alle merken al wel voorbij zien komen. Voor mij Festool. Maar ook ik heb een Makita bovenfrees, omdat toen de Festool te duur was.

Tja keuzes....
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik zou trouwens als je voor een festool gaat wel minimaal voor een CTL26 gaan als je ook zaagt en freest.
Toen ik op jacht was naar een stofzuiger raadden ze mij overal de mini en midi af vanwege de beperkte grootte van de stofzuigerzak. Deze is voornamelijk bedoeld voor schuurwerk en niet voor het zuigen van snippers (het kan natuurlijk prima, maar je zakken gaan dan wel erg snel vol).

Qua extra zuigset heb ik de set met plastic buizen en wat hulpstukken in systainer. Deze raad ik af want die plastic buizen zijn echt rommel. De hulpstukken zijn wel top :) .

De stofzuigerzakken gaan trouwens erg lang mee. Heb de zuiger nu net een jaar en ben nu bij de 6de zak beland en de eerste 3 zakken heb ik niet goed efficient gebruikt (ze kunnen echt 100% vol zoals Festool beweert :p ).
 

Cundo

Nieuw lid
21 aug 2011
1
0
Gisteren heb ik een Nilfisk Muli 20 T nat-/droogstofzuiger met inschakelautomaat gekocht (stofzakken apart bijbestellen!), veel stofzuiger voor weinig!
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
:) Het is een Festool MIDI geworden, met zuigset en 5 extra zakken

Waarom Festool.. Tja, kost wat, maar dan heb je wat. Andere merken die "vergelijkbaar" zijn, zijn ook bijna net zo duur.
Een Mini lijkt me echt te klein, en een CTL26 is wel een heel stuk duurder en groter....

Bedankt voor alle tips :!:

Volgende klus: een opspan/werktafel (waar uiteraard een stofzuiger onder past) :lol:
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Hij is binnen en het eerste stof zit er al in :)
Nu alleen nog ff wat opruimen dat hij op de vloer kan staan en niet op een stapel zooi/hout/stof/...
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo
Na in een te korte tijd twee dure festool machines te hebben gekocht (bovenfrees en invalzaag) merk ik dat ik elke avond toch wel veel met hout bezig ben. Die machines werken allemaal super.
Alleen, nu merk ik toch wel dat het stof een probleem begint te worden. Ben dus met een teaken dressoir aan het verkorten, veel freeswerk, en savonds zit mijn neus en ogen toch wel dicht.
Dus, op zoek naar een stofzuiger.
Nu had ik dus eerst een festool midi in gedachten, dat is volgens mij veel stofzuiger voor niet al te veel geld. Alleen nu werd me bij de winkel al wel afgeraden om die te kopen, de mini en midi zijn meer voor de schilders ontwikkelt. Ze kunnen ook wel voor het zaag en freeswerk, maar als je ook nog een keer wilt gaan schaven dan is die wel te klein. Dus, dan kom je bij de ctl26... En die zijn dan weer 570 euro... Auw. Leg dat maar eens aan moeders de vrouw uit.(toen zij een binnen in huis stofzuiger nodig had heb ik maar gezegd dat ze de goedkoopste moest nemen....)
Zijn hier mensen die de festool midi ook gebruiken icm zaag, frees en schaafwerk?
Ik heb al wel andere stofzuigers zien voorbij komen, oa de makita 446 (380 euro) ,de Hitachi WDE1200M (242 euro) en de Nilfisk Alto Aero 25-21 (155 euro).
En dan nog de Fein Dustex 40 (341 euro).
Zoals je kunt zien een behoorlijke prijsrange, met een verschil van zo'n 400 euro tussen de Nilfisk en de Festool... Voor dat geld zijn behoorlijk wat andere gereedschappen te koop.....

Een vraagje is, heeft iemand ervaringen met een van bovenstaande stofzuigers? PLus, waar moet je nou op letten met zo'n stofzuiger, bijvoorbeeld de diameter van de slang, hoeveel stofinhoud heb je nou nodig..
Er moet dus zobiezo een schakelautomaat op zitten, plus hij moet op mijn festool machines passen..
Oh, en het is allemaal voor de hobby, dus ben er niet 5 dagen in de week mee aan het werk, het is meer savonds en de zaterdag...

Ik hoop op wat tips...
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik de Festool MINI stofzuiger met een TS55 zaag, een Domino, een RO90 schuurmachine en een OF1400 bovenfrees. Niet allemaal tegelijk natuurlijk! ;) Ik ben er zeer tevreden mee alhoewel een zwaardere stofzuiger natuurlijk meer opzuigt. Een kleinere stofzuiger heeft kleinere zakken en die raken dan wel sneller vol dan bij de grote broers. Het is een kwestie van afwegen, het is moeilijk aan te geven wat het beste voor iemand is zonder de huidige toestand en toekomstige ontwikkelingen te kennen. En er is ook nog het beschikbare budget.
In Holland was een stofzuiger m'n vierde Festool apparaat. In Amerika ben ik overnieuw begonnen en was het bij m'n eerste bestelling, de TS55. Dat krijg je als je ruim een jaar tot over je enkels in het zaagsel werkt. Dan ga je het belang van een stofzuiger inzien.
Ik heb een simpele hulpstukken uitbreiding er bij gekocht. Nu kan ik de stofzuiger ook als gewone (nou ja, gewone) huis, tuin en keuken stofzuiger gebruiken.
 

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Een vraagje is, heeft iemand ervaringen met een van bovenstaande stofzuigers?

Jazeker, ik heb zelf de Hitachi WDE1200 en deze bevalt over het algemeen goed.

Ik gebruik hem zelf op een Makita SP6000K wat een intervalcirkelzaag met een geleiringrail is. Hierop werkt hij in een woord goed. Er valt af en toe nog een klein beetje zaagsel weg maar dat is zo´n minimale hoeveelheid dat je het amper ziet (zelfs met zagen van mdf).

Nu gebruik ik hem ook op een Bosch POF 1200 AE wat een bovenfrees is. Dit is gewoon een ramp hij vangt ongeveer de helft van de stof weg, de helft vliegt nog steeds in het rond, wat dus nog steeds een bende betekent. Nu denk ik zelf dat dit gewoon te wijten is aan de Bosch, dit omdat ik uit andere verhalen begrepen hebt dat het ook bij afkort zagen van Bosch en dergelijke gewoon een drama is. Terwijl Makita een veel betere reputatie qua stofafzuiging heeft.

Voordeel Hitachi WDE1200:
- stofzuigerstang
- combi voet voor parket en vloerbedekking
- kan ook als waterstofzuiger gebruikt worden
- kleine bekjes die je ook bij de huis- tuin- en keuken stofzuiger krijgt. En het mooie is dat je de opgenoemde accessoires er gelijk bij krijgt i.p.v. je ze moet kopen. scheelt weer wat geld.
- je vereiste schakelautomaat is aanwezig. En alles voelt lekker stevig aan, je hebt echt het idee dat je wat vast houdt.

Nadeel Hitachi WDE1200:
- ik zelf vind de bijgeleverde slang wat kort met ongeveer 1,8 meter. Zeker bij langere stukken moet je dus of een verlengstuk gebruiken of hem meetrekken langs je werkstuk (wat overigens prima werkt alleen breek je dan je benen als je vergeet dat hij vlak achter je staat :D :D :D ). Of gewoon een langere slang kopen ;)
- verder heb ik nog niet ontdekt, hoogstens is hij wat aan de grote kant, maar dan kan er ook weer meer in :lol:

UpdateL: herrie redelijk. Maar dat overschreeuwd mijn bovenfrees toch wel :D
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Gebruik de MIDI met TS55, Domino (alle twee prima), Dewal 744 zaagtafel (minder, maar dat ligt aan de tafel), en op mijn freestafel (redelijk goed). Ik heb er wel een Dust Deputy tussen zitten, dus ik heb niet het probleem van een kleine stofreservoir.

Wat mij gunstig opviel ten opzichte van andere zuigers: relatief weinig herrie. Vind ik ook wel van belang.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
De stofzuigers van festool en protool (alle nieuwe modellen) hebben dezelfde motor. En zijn dus technisch van dezelfde kwaliteit. Verschillen zitten in stofzakken filters en slangen. Vroeger liet festo ze maken bij wap (bekende type's sr201 sr 151) Hierna werden ze gemaakt bij kranzle (of TTS dit fabrieksonderdeel al heeft overgenomen weet ik niet zeker). Er zijn dus zeker ander merken die goed zijn. Bijna alle gereedschapsmerken laten de stofzuigers ergens anders maken. Even bij kranzle gekeken en deze stofzuigers lijken op de vorige serie van protool. Zelf ben ik zeer tevreden met mijn ctl26e gelukkig heb ik daar ook de grotere slang bij want als ik gedraaid heb zit de 27mm slang meteen dicht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.